moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svartsjuka är INTE romantiskt

Kategori: Sån är jag

Ba så alla vet det. Töntigt, barnsligt och ett annat sätt att säga "jag litar inte på dig". Däremot ganska vanligt och bara för att en är svartsjuk så betyder det ju inte att en är en dålig människa på nåt sätt. Det är ju inte som att en människa väljer att va svartsjuk eller enkelt kan välja bort det, det sitter ju djupt inom en.

Det jag vill klaga på är inte människor som är svartsjuka, utan att svartsjuka ofta hyllas som nåt romantiskt och som viktigt för en relation, både i filmer och av folk som resonerar dumt. Stör mej som fan. Som det askorkade resonemanget nedan. 
 
 
Fan, om min kille vill åka till västerås över en helg och sover över hos en tjejkompis, inte fan bryr jag mej. Eller jo eftersom jag har ett stort behov av mänsklig kontakt (hatar att va ensam) tycker jag förstås rent egoistiskt att det är tråkigt att han åker. Men inte fan blir jag svartsjuk!
 
Och jag skulle aldrig nånsin ta hänsyn till ev. svartsjuka från killens sida (nu e han inte svartsjuk ett dugg så no prob). Om jag är på en fest och inte pallar åka hem och sover över hos en killkompis - till och med okej att sova i samma säng för det är ju inget med romantik/sex inblandat. Och jag är en sån som gärna ligger nära utan att det behöver va sexuellt. 
 
Vi vet ju vart vi har varann liksom. 
 
Även om jag i början av vår relation va lite svartsjuk (som osäker 15-åring dårå) för varför va han inte intresserad av nån av hans apsnygga tjejkompisar liksom? Men han sa att han inte va det - och jag ba okej. Sen va det chill.

Kommentarer

  • Lesthi säger:

    Du får det att låta som att det är ett val att inte vara svartsjuk. Tro mig, det är det inte. Jag önskar att jag inte vore svartsjuk men ibland så blir jag bara det helt enkelt, antagligen för att jag är osäker på mig själv.

    Svar: Ah sorry det var inte menat. Ville mest spräcka hål på att svartsjuka ofta ses som romantiskt, och det är det inte. Ska försöka fixa till så det blir tydligare.
    Mican

    2013-03-30 | 11:29:57
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • Maj säger:

    Ja, svartsjuka handlar nog om att man är osäker på sig själv och inte litar på att man själv duger. Fast jag hade gärna velat kanske känna MER att jag duger av min partner. Och, jag hade nog inte tyckt om att min partner hade hållt om någon annan i en säng? Sova i samma , Ok, men inte hålla om? För de hade jag inte gjort. För det är nära.

    Svar: Att hålla om någon betyder ju olika saker för olika människor. För mig innebär det inte så mycket, gör det på dom flesta kompisar. Men för andra kan det ju va värsta grejen.
    Mican

    2013-03-30 | 16:07:15
  • Anonym säger:

    Åh svartsjuka. Världens sämsta känsla, världens sämsta egenskap. Inte romantiskt och inte gulligt eller spännande.

    2013-03-30 | 22:35:14
  • Aida säger:

    Sen så finns det väl berättigad svartsjuka med.

    2013-03-31 | 03:25:14
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se

Kommentera inlägget här: