moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

TESTA DIG SJÄLV! Lider du av fulfobi?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Du har gjort nåt trevligt med några vänner och det har fotats en del. Och i sedvanlig ordning kommer såklart bevis på att den trevliga kvällen ägt rum snarast efter tillställningen i form av uppladdade foton på facebook och instagram.
 
På ett av dessa foton är du så ovanligt jävla ful, inte så att du gör en grimas så alla fattar att du är medvetet ful, utan bara ful.Och du är taggad på den så alla kan veta att det är du.

Hur reagerar du?

1. Du anmäler bilden, kollar vilka som tryckt på gilla, och ger dig sen iväg med en motorsåg och läskig mask för att hämnas.
 
2. Hör av mej till denna "kompis" och ber hen ta bort bilden.

3. Avtaggar fort som fan!
 
4. Du skrattar åt dig själv och skriver kanske en kommentar om hur ful du är, men låter bilden va kvar.
 
5. Jaha, och? Fortsätter kolla på bilderna. 
 
 
Så, lider du av fulfobi?

Svaren är placerade så att graden av fulfobi sjunker desto högre siffran är. Har du svarat 1 är du alltså extremt fulfobisk och behöver söka hjälp snarast (innan du mördar nån), medan den som svarat 5 är ovanligt lösgjord från snygghetsen (way to go!).

Jag själv är nog en 4, minus att kommentera. För viktigt att tänka på att vi inte ska ursäkta vår fulhet, utan acceptera den ;)


Du som svarat 2 & 3
Här hamnar nog dom allra flesta. Men varför?
Varför är det så viktigt att vara snygg på alla bilder?
Vad händer om någon ser dig som ful?
Vad betyder att vara ful för dig?



Kommentarer

  • Lesthis gothworld säger:

    De gånger det har hänt mig har jag skrivit någon kommentar som typ; Oh yeah, sexy.
    men nu när jag tänker närmre på det så kan det ju också ses som att jag "ursäktar" mitt utseende på bilden. Hmm. Intressant, jag ska tänka på det i fortsättningen för det ju inte så att jag skäms över de knasiga bilderna som finns ute på mig, så varför driver jag med mig själv!?

    2013-03-31 | 11:08:30
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se
  • Mar* säger:

    Tar nummer 3 eftersom facebook är ett sätt att vara representativ. Det är en konstig sammansmältning mellan privatliv och proffesionalism. Privat och publikt.

    Fast det beror ju på vad man menar med ful. Men jo, jag tror jag använder facebook för att visa upp en fasad. Fast den fasaden är inte riktigt kopplad till hur jag tycker att borde vara, mina egna ideal, utan mer vad som är representabelt utåt sätt. (Alltså, pluggar konst, så ramarna är ganska fria men allting blir ju ett statement)

    Men så är jag också ganska paranoid restriktiv med vad jag vissar upp av mig själv på facebook. Har svårt att se det som någon del av vardagen riktigt. När jag går på stan däremot kan jag vara riktigt slafsig och helt ovårdad.

    2013-03-31 | 11:10:43
  • Hockeysmurf - Ja det ÄR jag! säger:

    Fyra här också. Men skriver nåt i stil med "Yeah bäjbä, feeling hoooot!" :D
    Inte så mycket för att ursäkta mitt utseende utan för att ge mig själv en liten spark i baken. Som för att lära mig att jag inte kan vara dösnygg på precis alla bilder som tas. Jag är ju bara mänsklig menar jag ;)

    Svar: Det kan va nyttigt med en spark i baken :)
    Mican

    2013-03-31 | 19:14:31
    Bloggadress: http://fibrotankar.wordpress.com
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    4 :)

    2013-04-01 | 00:00:33
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Michis säger:

    Jag avtaggade innan jag fick barn. Nu tänker jag "ååh nej herregud, aja men men orkar inte bry mig" sen gör jag inget alls.

    MEN jag har "fulfobi" om det betyder jag att jag är utseendefixerad (mer eller mindre). Iaf gällande min partner. Jag vill han ska va snygg fräsch och rakad. Annars pallar jag ej! Och inte klippa för kort hår på huvet!

    Jag gillar att känna mig snygg men har ej så höga krav på mig själv. Känner mig typ snygg jämt, en vandrande skönhet som alla beundrar. Hur ful eller tjock jag än varit eller kanske är nu, och även mobbad som liten så har jag alltid känt mig som ett underverk. Tror jag har min mor att tacka för det!

    Svar: Bra med självförtroende! :)
    Mican

    2013-04-01 | 10:34:47
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Lina säger:

    Jag skulle välja 4 haha. Fast tror jag kanske skulle lägga en kommentar. Gjorde alltid det förr haha. Meb kan tycka sånt är kul.
    Hade en kompis som fick en kindpuss av mig på en festbild en gång och hon höll på att anmäla mig. Sjukt fånigt haha!

    Svar: Haha fan va knäppt!
    Mican

    2013-04-02 | 23:10:38
    Bloggadress: http://linafranssons.blogg.se
  • Kajsa säger:

    Förr hade jag sagt 4, numera är det en 5:a. Jag har slutat tro att jag kan bli bra på bild (där bra är enligt min egna standard och det spelar ingen roll hur många hejarrop jag får), men det bjuder jag på. Hellre ärlig; jag är härlig och det kan inte kameror fånga.

    Svar: Det är helt lugnt att va ful och konstatera det. Jag ogillar det där "amen du är viiiisst fin" för då antyds att det är dåligt att va ful.
    Mican

    2013-04-05 | 09:58:18
    Bloggadress: http://kajsa.me

Kommentera inlägget här: