moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att hälsohetsa är en störning

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

 
 
För mig är denna nya trend så himla tydlig. Instagram översvämmas med träningskonton och motivationsbilder, på Facebook ploppar träningsbild efter träningsbild upp. Dessa ”motivationsbilder” går inte att undvika. "Thinspo" är ett ord som använts utav anorektiker för att hitta likasinnade, men ett nytt sökord har blivit populärt, "Fitspo". Det ordet fungerar nästan likadant, sjukligt "hälsosamma" personer söker sig till likasinnade. Det kan lätt gå för långt, som det gjorde med anorexia. Vi kanske inte är där ännu, men så som jag ser det är det dit vi är på väg. Kom ihåg det.
 
Jag tror att en medvetenhet hos människor om denna ätstörning kan hjälpa en att se om en själv eller någon annan är i riskzonen. Sluta uppmuntra träningsfreak-beteendet där det verkligen inte behövs. Fråga dig själv, tränar jag för mig själv eller för hur jag vill bli sedd hos andra? För att få ett riktigt svar på den frågan, fråga även dig själv ”Skryter jag/berättar gärna om min träning?” om svaret är ja, vill jag tyvärr meddela dig att din träning kanske inte bara är för din egen skull. Du behöver inte skylta med din träning varje gång du tränar, det är ingen tävling. 
 
 
 

Kommentarer

  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Hälsohetsen är minst sagt ohälsosam. Har en kollega (man) som ständigt räknar in allt han äter i ett program i mobilen - även inför eleverna - och han pratar nästan bara om hur farligt det är med kolhydrater, han bakar till oss andra på jobbet men äter inte själv, klagar över hur sugen han är på godis men han får inte äta något och han påpekar att vi andra inte borde äta så mycket pasta/sluta äta när vi är mätta osv. Att vi annars bidrar till ökad fetma i samhället. Jag blir vansinnig på det.

    Svar: Fan va irriterande. Skulle dricka cola till varje måltid ba för att störa honom.
    Mican

    2013-05-31 | 09:53:10
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Linnéa säger:

    Håller verkligen med här. På jobbet där jag säljer onyttigheter så kommer folk ibland och ser ut som att de skäms och ursäktar sig lite inför sina kompisar eller inför mig när de köper något onyttigt. Då säger jag något om att det är klart att man ska få gotta sig, vad är livet annars? Att man skäms och tycker att man tjockar när man köper en munk, det är så sjukt löjligt!

    2013-05-31 | 12:04:03

Kommentera inlägget här: