moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Otrohet är ingen dödssynd - fatta!

Kategori: Whatever

Läs det förra inlägget innan du läser detta!

Om du tycker att partnern gjorde mest fel, vill jag inte längre va kompis med dej. Typ så. 

Jag var på en tränarutbildning och majoriteten av männen (var bara jag och 5 män i min diskussionsgrupp) tyckte att det var mest partnerns fel (fast då var det en grevinna det gällde). Hon fick liksom skylla sig själv, eftersom hon varit otrogen.

Att den svartsjuka Kungliheten (då greven) hade frihetsberövat henne och beordrat att hon skulle dödas om hon gick utanför slottet (oavsett om det var för att knulla eller handla frukt) tyckte dom inte var lika hemskt som att hon var otrogen. Ni kan ju fatta att jag tappade all respekt för dom va?

Otrohet är ingen dödssynd, och ska inte vara det heller. Självklart ska ett lyckat förhållande bygga på tillit och ingen ska ljuga för den andra (och för många ingår trohet här, monogami då - vi tillhör varann). MEN ifall förhållandet redan är så fucked upp att en part tar sig rätten att äga och kontrollera den andra så tycker jag att den andra personen inte gör ett dugg fel i att va otrogen. Varför ska hen ta hänsyn till en partner som inte respekterar eller vill hen väl, utan ser hen som en ägodel?

Hur fan kan otrohet ses som värre än att leja än mördare för att döda en partner som inte lyder sjukt kontrollerande regler?

Nej asså otrohet behöver inte vara världens grej faktiskt. Att vara otrogen är inte per definition detsamma som att vara en dålig människa (särskilt inte om det rör sig om ett fall där partnern är otrevlig).

Jag tycker alltså att partnern är den enda oskyldiga, den enda som inte gör fel, i berättelsen. Alla andra är grymt oschyssta.

Sen hade en ju såklart kunnat hoppas på att partnern hade orkat lämna Kungligheten för gott, men med tanke på normaliseringsprocesser och dyl. i destruktiva förhållanden är det kanske inte så konstigt att hen inte vågade/ville. 

Kommentarer

  • ... säger:

    Vi fick höra denna i en grupp i skolan och jag var den enda som tyckte att det var grevens fel.. jag blev helt chockad över att de andra tyckte att det var grevinnans fel.

    2013-05-28 | 18:17:53
  • Ligneto säger:

    Tycker alla var dumma. Inklusive partnern... Vafan om man vill ha sex med vem man vill så ha det - men inte genom att bedra och såra någon annan. Otrohet är inte lika hemskt som mord, nej, men det gör det inte okej. Underlig ståndpunkt att tycka att det är ok att bete sig som ett as bara för att någon annan är ett as. Du har en egen vilja som är oberoende av andra och om du menar att du inte har det så är du "jag-svag".

    Svar: Tycker inte det är att bete sig som ett "as" om en är otrogen mot en partner som ändå inte respekterar en. Faktiskt. Och att vi alla har en helt egen vilja oberoende av andra är i mina ögon trams. Vi påverkas av andra, människan är ingen fristående ö.
    Mican

    2013-05-28 | 20:00:51
  • Ligneto säger:

    (ps - jag "duar" mycket pga dialekt... menar inte dig personligen mican utan mer i allmänhet) :)

    2013-05-28 | 20:02:58
  • Aida säger:

    Men om partnern känner ett behov utav att vara med andra, och den vet att det inte är okej för kungligheten så är det väl mest rätt att göra slut med/fly från kungligheten innan?
    Även fast det är partnern som gör minst fel betyder det inte att den gör rätt.



    Svar: Klart det vore ännu bättre. men tycker ändå inte det är fel att vara otrogen mot nån som ej respekterar en. Destruktivt gentemot sig själv kanske, men inte fel på det sättet.
    Mican

    2013-05-28 | 20:06:34
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Vi hade den där som etisk diskussionsfråga på specialidrotten i ettan på gymnasiet. Jag fattade det utifrån ledarnas svar och andras reaktioner att man skulle tycka att grevinnan gjorde mest fel, men jag tycker fortfarande att det är grymt mycket mer fel att beordra sin partner att inte ens lämna hemmet överhuvudtaget. Så jag ansåg att greven gjorde mest fel =)

    Svar: Men eller hur! Blir så jävla upprörd över de som tycker grevinnan gör mest fel.
    Mican

    2013-05-28 | 21:04:49
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Anonym säger:

    Jag har så svårt för den här typen av diskussioner eftersom jag personligen har en så stark åsikt om otrohet (ja, inte att det är likvärdigt med mord - absolut inte) men att otrohet inte är den rätta vägen att gå om ett förhållande knakar eller "om man tröttnat och vill prova något nytt". jag ser otrohet som ett svek och att lämna sin partner först innan man ligger med andra känns bäst n

    Svar: Jag tycker inte det är ett "svek" att vara otrogen med någon som ser en som en ägodel. Varför respektera nån som inte respekterar en själv? Skillnad om det är ett "bra" förhållande.
    Mican

    2013-05-28 | 23:18:35
  • Anonym säger:

    oj, jag hann inte skriva klart :)

    i alla fall, kungligheten verkar ju vara ett litet svin men partnern skulle nog göra bäst i att lämna sitt förhållande innan man påbörjar något som kan ge värre konsekvenser.
    Tycker ingen i den här historien går utan skuld, eller vad man ska säga :)

    2013-05-28 | 23:19:46
  • Gustav säger:

    Jag förstår inte?

    Ok, du kan flytta in för att jag tycker om dig och vi har ett sånt bra monogamt förhållande som vi kommit överens om.
    Jag åker på en resa med jobbet, snälla ligg inte med någon annan.
    Nu har jag kommit hem, och du har varit otrogen så du är helt enkelt inte välkommen längre, här är dina grejjer och där är dörren.

    Seems good enough for me, om man nu tolkar berättelsen så... Det finns väl enstaka sk "passionsmord", men det är ju inte direkt standard.

    Vi pratar Sverige nu, eller, va?

    Svar: Ehm, tänker du lyfter upp en helt annan situation. Kungligheten beordrade ju partnern att inte lämna huset liksom, då skulle hen straffas. Vem fan tar sig rätt att frihetsberöva nån på det sättet?
    Mican

    2013-05-29 | 10:59:11
  • Ligneto säger:

    "Tycker inte det är att bete sig som ett "as" om en är otrogen mot en partner som ändå inte respekterar en. Faktiskt. Och att vi alla har en helt egen vilja oberoende av andra är i mina ögon trams. Vi påverkas av andra, människan är ingen fristående ö."

    Ok... Så om någon säger något nedsättande om någon så är det logiskt att klappa till vederbörande på käften eftersom att man inte är en ö och således inte kan hållas ansvarig för sina egna handlingar. Dessutom betedde sig vederbörande som ett as - och då är man ju själv inget as eftersom vederbörande började..

    Tycker inte att ovanstående är särskilt logiskt... Jag ansvarar för vad jag gör oavsett vad nån annan gör.. Tycker att andra borde det också.

    Svar: Nope, inte att slå till denne på käften. Men absolut helt okej att säga något nedvärderande tillbaka. Men vad är det för jävla jämförelse?
    Du tycker alltså att om jag blir misshandlad både fysiskt och psykiskt av min partner, aldrig respekteras som en människa och känner mig helt värdelös, och därför söker kärlek hos någon annan än min partner, så gör jag FEL? (Inte bara destruktivt för min egen del, utan liksom moraliskt fel gentemot min partner?). Det, om någon, är ju ett rätt skevt synsätt. Ska jag vara skyldig trohet mot någon, som totalt nedvärderar mig?

    Alla ska hållas ansvariga för sina egna handlingar, men de kan fortfarande påverkas av andra. Till exempel: Kalle går i en klass där en kille, Nils, är mobbad. Alla Kalles kompisar säger att Kalle är en tönt om han inte kallar Nils för "miffo", så Kalle gör det. Kalle är fortfarande ansvarig för sina handlingar, men har ändå påverkats av andra.
    Mican

    2013-05-30 | 19:28:27
  • Ligneto säger:

    Om du hamnar i en situation där din kille slår och nedvärderar dig - gör då slut. Ger han dig problem så kan du skriva här på bloggen så hjälper jag dig (och säkert många andra).

    Men det är ju bara dumt att fortsätta vara tillsammans med aset och samtidigt vara otrogen. Finns ju inget att vinna på det utom att du kommer att ha varit lite dum tillbaka. Inte lika dum men jag förstår inte varför det ska vara en tävling - utgå ifrån hur du vill bli behandlad och behandla andra så oavsett om du själv blir behandlad så som du vill.

    Jag skulle tycka det var jobbigt att känna att mina handlingar ligger utanför "min kontroll". Fan jag jobbar på skola och ibland förtjänar en del ungdomar en rejäl utskällning men det får bara mig att känna mig dum. Tror det jag försöker säga är att det handlar om att agera efter sina egna värderingar istället för att anpassa sina handlingar efter andras beteende.

    Svar: Dumt, kanske. Självdestruktivt, säkert. Moraliskt fel gentemot sin partner, nej.
    Partner är ansvarig för sina handlingar. Men jag tycker inte att det är fel att välja att vara otrogen i en sådan situation, som sagt. Och det går i enlighet med mina värderingar, att jag hatar onödigt moraliserande. Det finns ingenting som ALLTID är fel, otrohet är inte alltid fel. Som i exemplet ovan.
    Mican

    2013-05-30 | 23:00:33

Kommentera inlägget här: