moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tro på fler våldtäktsoffer men döm inte fler våldtäktsförövare

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Nu ska jag försöka förklara en tankegång jag har som säkert kan verka provocerande för många. Men va snäll att försök förstå 52 gånger vad jag menar innan du tror att jag typ hatar kvinnor. 
 
Det blossar ofta upp en debatt om hur sjukt det är att så få döms för våldtäkt, på många feministbloggar och andra smarta plattformar. Där sjukt smarta, normkritiska, välmenande människor hänger. Men jag tycker faktiskt inte det är konstigt att få döms för våldtäkt. Eller ens fel. 
 
Asså missförstå mig inte, våldtäktsoffer misstros och det är fett dåligt. Det är väl klart som fan att massa människor inte går omkring och säger sig ha blivit våldtagna, när det (tyvärr) fortfarande är förknippat med så mycket skam att ha blivit utsatt. Jag tycker verkligen att rättsväsendet och människor i övrigt ska tro mer på den som blivit utsatt.
 
Men att tro på att en våldtäkt skett är inte tillräckliga skäl för att döma någon för det. Det krävs bevis. Och just när det gäller våldtäkt så kan det va väldigt svårt eftersom människor faktiskt ofta har sex frivilligt, till skillnad från när det gäller typ en misshandel. Ord står ofta mot ord och då väger den juridiska falangen "oskyldig tills BEVISAD skyldig" jävligt tungt. Det går liksom inte att ta bort grejen med bevisbördan just när det gäller våldtäkter, för det sabbar ju idén som rättsväsendet bygger på - att det ska stå bortom allt rimligt tvivel att gärningspersonen faktiskt har begått ett brott.
 
Men att nån inte blir dömd för en våldtäkt betyder ju inte att en våldtäkt inte skett. Det betyder ju bara att det rent juridiskt inte finns tillräckliga bevis. På samma sätt som ett mord är ett mord även om förövaren inte åker fast pga bevisbrist. 
 
Så nej, jag tycker inte att fler våldtäktsförövare ska dömas. Men jag tycker att fler våldtäktsoffer ska bli trodda. Det finns ingen motsättning i det. En polis och en domare kan ju rent personligt/subjektivt tro på den person som kommer in med en våldtäktsanmälan, samtidigt som dom senare kan inse att det saknas tillräckliga bevis för att döma förövaren.
 
Sen att jag skiter fullständigt i om våldtäktsförövaren blir misshandlad av våldtäktsoffrets vänner som straff (pga att jag inte har stora sympatier för nån som skadar en annan) är en helt annan diskussion.
 
 


Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Höll med dig till sista meningen. Är man inte dömd ska man inte straffas - inte ens om det inte är "moraliskt klandervärt". Ett vendetta-samhälle är inget att eftersträva.

    Tyvärr finns det ju exempel på fall där någon blivit dömd trots avsaknad av andra bevis än berättelsen (vilken senare har visat sig vara falsk) och även åt andra hållet där gärningsmannen är uppenbart skyldig men inte döms pga nåt jävla pucko till nämndeman.

    Svar: Nej det är inte som att jag uppmanar folk att hämnas. Men om nån gör det så tycker jag det är förståeligt och bryr mej inte så mycket.
    Mican

    2013-05-01 | 12:09:26
  • Sonica Lo säger:

    När man pratar om att för få våldtäktsmän döms så handlar det (oftast) inte om att fler ska dömas på slentrian även fast inte tillräckligt med bevis finns utan om att fler som faktiskt uppenbarligen HAR begått ett brott ska drömmas för det.

    Många av de fall som blir nedlagda handlar inte om att bevis saknas. Ibland kan till och med förövaren erkänna till vad offret berättar, det kan finnas vittnen och/eller bevis i form av kroppsvätskor, blåmärken, sönderrivna kläder och så vidare men fallet blir ändå nedlagt på grund av "förmildrande omständigheter" som att offret var för berusad eller för nykter (ja det senare har också förekommit), att förövaren var berusad, att offret haft sex med förövaren tidigare, att offret sa ja först men sen ångrade sig och sa nej "för sent", att offret varit kär i förövaren, att offret flirtat med förövaren tidigare på dagen, att offret inte varit tillräckligt ledsen dagen efter osv.

    Så, jo det hade varit bra om fler förövare blivit dömda, men inte de där bevis saknats utan de fall där fördomar om hur ett riktigt offer och en riktig förövare ska bete sig påverkat utgången.

    Att alla våldtäkts-fall inte ska sluta i dom är helt korrekt. Men att fler borde göra det är inte fel eftersom vissa förövare i dagsläget frias på fel grunder.

    Svar: Det hade jag inte fattat! Tack för klargörandet!
    Mican

    2013-05-01 | 23:29:08

Kommentera inlägget här: