moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vad snygg du är! HÅLL KÄFTEN!

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Varför är det menat att en ska bli glad av att få höra att en är snygg? Särskilt från nån en ändå inte ska ligga med eller är attraherad av? Och varför måste människor ständigt bedöma och berömma andras yttren?
 
Jag är så trött på att andra bedömer mig för hur jag ser ut. Jag blir inte ett dugg jävla glad när någon säger att jag är snygg eller fin. Faktiskt inte. För varför skulle jag vilja behaga andra med mitt utseende? Människor jag inte ens är attraherad av?
 
Vad är det som ger dig rätten att bedöma någon annans utseende, och dessutom berätta det för personen i fråga? Och varför i helvete är det viktigt att tala om för personen vad DU tycker är snyggt på hen? Kan hen inte få bestämma det själv?
 
Att du säger att din kompis är snygg är ingen bra grej att göra, tvärtom.
 
Desto mer vi uppmärksammar utseende, även om vi gör det positivt (typ komplimanger) desto större betydelse ger vi utseendet. Genom att ge nån en komplimang när du tycker hen är snygg blir det omedvetet en signal att "gör så här för då är du fin och fin är ju bra det vet alla". Fokus hålls liksom kvar på utseende och det skapar bara ännu större hets att leva upp till finheten. Till nån annans definition av finhet.
 
Om du vill uppmärksamma nån och göra den glad, hur ska du kunna låta bli att säga nåt ytligt? Vad ska du säga istället?
 
 
 

Kommentarer

  • sofia säger:

    Så väldigt sant!

    2013-05-09 | 09:22:02
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Det här har jag börjat tänka mer och mer på. När någon jag känner fiskar efter uppmuntran för en ny tröja eller nåt brukar jag fråga om den är bekväm, typ hur mycket den kosta, vart den kom ifrån osv. Försöka att inte bedöma själva utseendet så mycket liksom.

    Svar: Good! :)
    Mican

    2013-05-09 | 09:58:34
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • pelle pettersson säger:

    Att vara fin innebär att konsumera kläder,kosmetika,mediaprodukter och en massa annan skit som någon tjänar pengar på. .De är ganska otäcka typer ,t.ex. raggar anoreximodeller,och de gör allt för att för att upprätthålla ett sjukt skönhetsideal .
    Att inte konsumera är en politisk handling,låt kapitalisterna svälta.

    Svar: Hell yeah!
    Mican

    2013-05-09 | 10:19:48
  • Maj säger:

    Ibland hade det faktiskt varit kul att höra att man är fin, speciellt av sin kille eller nått .

    2013-05-09 | 13:17:22
  • Aida säger:

    Förbannat svårt att inte bli glad om man får en komplimang dock känner jag.

    Svar: Så kan det va såklart.
    Mican

    2013-05-09 | 19:28:37
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Calle säger:

    Jag, en deppig kväll: - Vad ser du när du ser på mig?
    Min sambo: - Jag ser din kärlek till hela världen.

    Det är det finaste någon någonsin har sagt till mig. Då kände jag mig vacker.

    Komplimanger som bara handlar om utsidan är tomma och meningslösa. Jag vill hellre höra hur fin jag ÄR.

    2013-05-09 | 20:13:05
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com/
  • LORISSA LOVEBOMB säger:

    Shit. Jag ger jätteofta komplimanger, och väldigt ofta fin-komplimanger. Och jag MENAR ju inte att säga "gör såhär för då är du fin och fin ska man vara och fult är ej ok" så jag har faktiskt ALDRIG tänkt på den delen av mitt beteende. Jag ska börja fundera nu.

    Svar: Jamen gör det :)
    Mican

    2013-05-10 | 12:20:15
    Bloggadress: http://lorissalovebomb.se
  • Helena säger:

    Jag ser inte något fel att säga till vänner att dom är snygg, ifall man tycker det. Dock tycker jag inte riktigt heller om att göra just ''du är snygg'', men jag ser inte heller något dåligt om det inte är DET ENDA folk säger till en. Om man tillexempel fixat till sig till en fest eller något och tycker att sin kompis är förbannat snygg i sina kläder, varför ska man då inte säga det? :)

    Svar: Pga det jag just sagt, att genom att uppmärksamma utseende hos andra så behåller vi fokus på att utseende är viktigt. Och tanken att utseende är viktigt är liksom grogrunden till kroppshat, ätstörningar och allmän ångest över sitt utseende. Två sidor av myntet.
    Mican

    2013-05-15 | 08:42:47
    Bloggadress: http://helenawj.blogg.se
  • Stoffe säger:

    Vad svarar du när du får höra det då? Att du är söt/snygg/har ett fint klädesplagg alltså

    Svar: "Jag är alltid snygg" alternativt "Jaha" eller så byter jag samtalsämne. Eller säger att jag inte vill höra det.
    Mican

    2013-06-23 | 19:09:15

Kommentera inlägget här: