moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är väl okej att kasta tårta på rasister

Kategori: Rasism och fascism

Först, när jag hörde om att någon kastat en tårta på Jimmie Åkesson så kände jag lite att njaa, är det verkligen helt okej. Ni vet yttrandefrihet och demokrati och alla ska känna sig trygga och allmänt pk-snack. 
 
Men fan. Jag tycker hon gjorde helt rätt. Hon är så jävla cool. Jag är så fruktansvärt glad att nån agerar mot den alltmer utbredda rasismen i samhället. "Politik är handling" som hon säger. Fan va bra hon e. 
 
 
 
Läs gärna Brev till tårtkvinnan för fler hyllningar av henne. 
- Många säger att tårtan du kastade är ett hot mot demokratin. Fattar de inte att genom att spela med i deras ”vi är demokratiska” charad så signalerar de att det är okej att rösta på dem? Att ta Jimmy och hans Pajasparti på allvar är det riktiga hotet mot demokratin.
 
Vad tycker ni, är det okej att kasta tårta på rasister?

Kommentarer

  • Aida säger:

    Jag känner att OM vi ändå ska kasta något, vad passar då bättre än en tårta? :D haha

    Svar: Precis! Jag är lite avundsjuk, tårta är ju gott! Fast skulle hellre få en kladdkaka kastad på mig :)
    Mican

    2013-11-06 | 23:43:56
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Jessica säger:

    Vad i deras politik gör de till rasister? Om de är rasister, varför har de då medlemmar som är invandrare? Eller är det att de ifrågasätter invandringspolitiken som gör de till rasister?

    Svar: Lyssnar en på deras medverkan i debatt och läser mellan raderna så är det jävligt tydligt att det är ett rasistiskt parti. Förövrigt skulle jag nog vilja påstå att typ alla partier är mer eller mindre rasistiska. Nån får gärna kasta en sockerkaka i fejan på Reinfeldt också för min del.
    Mican

    2013-11-07 | 00:20:25
  • Johanna säger:

    Fan vad glad jag blir! Hon är ju grym!

    2013-11-07 | 07:15:28
  • pelle pettersson säger:

    jag tycker att tårtning är en enfaldig politisk handling och troligen kontraproduktiv.politisk handling kräver mycket tankemöda om den ska vara effektiv. enstaka symbolhandlingar är inte mycket värda även om det är rätt kul.

    2013-11-07 | 08:21:33
  • Zinister säger:

    Skulle du ha reagerat lika positivt om Gudrun Schyman fått en tårta på sig?

    Svar: Självklart inte, jag sympatiserar ju med hennes politik. Jag tycker bara det är rätt att tårta personer som jobbar för att (vissa) människor ska få det sämre.
    Skilj också på att jag tycker att det är moraliskt rätt att tårta Jimmie, och på att jag tycker det ska upphöjas till allmän lag. Jag tycker det ska vara olagligt att tårta vilken politiker som helst, men kan ändå tycka att det är rätt att bryta mot den lagen beroende på vilken politiker det gäller.
    Mican

    2013-11-07 | 08:21:36
  • Torkel säger:

    Tycker väl egentligen bara att det var en rätt omogen handling som mer än något annat kommer tjäna SD väl, för nu kommer de kunna gråta och ta en ännu större offerposition och få fler röster... Fast det är väl bättre med en tårta än sprängladdningar som vissa satt på SD-politikers bilar, DET är fullständigt oacceptabelt.

    Svar: Asså, det är jävligt stor skillnad på att kasta en tårta (symbolisk protest som inte skadar) och att försöka mörda nån.
    Mican

    2013-11-07 | 09:06:35
  • Emma säger:

    Jag håller inte med. Även om det mesta SD står för enligt mig är förkastligt så anser jag inte att det är ett ok beteende i en demokrati att försöka tysta de med obekväma åsikter, varken genom hot, våld eller tårtor. Jag tycker att detta tårtkastande gör samhället en otjänst genom att skapa en stämning där bara vissa får yttra sig, vilket också ger SD och dess anhängare vatten på sin kvarn.
    Jag tycker dock inte heller att man skall sitta tyst bara för att de är folkvalda men att kampen bör föras genom goda argument, debatterande och demonstrationer.

    Svar: Jag tycker det skulle va jävligt najs om SD skrämdes från att yttra sig. Samma sak med han Åke Green som pratade om homosexuella som cancersvulster. Skulle va skitbra om dom kunde skrämmas till tystnad med lite tårta (men tyvärr tror jag inte dom kommer göra det)
    Mican

    2013-11-07 | 09:16:11
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • Torkel säger:

    Jo, en tårta är såklart bättre än at försöka mörda någon, men jag är ändå orolig för att SD kommer få mera vatten på kvarnen nu.
    Håller inte heller med, som du svarade Emma, om att skrämma folk till tystnad, man bör akta sig för att försöka skrämma folk till tystnad genom förnedring, kan man tysta en grupp kan man tysta en annan, och det kan gå vidare från att tysta rent hatiska åsikter till att tysta sådant man bara inte håller med om.

    2013-11-07 | 12:33:49
  • Aida säger:

    Måste bara säga att jag hatar argument som "de har faktiskt invandrare i partiet" eller "jag har faktiskt invandrarvänner"
    Ba, OCH?! Om du är rasist så gör inte dessa uttalanden dig till mindre rasist bara för det. Att ha ett visst ursprung gör en inte mer rättfärdigad att ha rasistiska åsikter.

    Blir så trött. BLÄ!

    Svar: *tummen upp*
    Mican

    2013-11-07 | 12:52:18
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Bönan säger:

    stackars tårtan

    2013-11-07 | 15:37:24
  • Idun säger:

    Att kasta tårtor på personer en tycker snackar skit är ju för fan en långt gången tradition så jag förstår inte varför det ska vara så djävla upprörande att någon tårtade Åkesson (inte fan blev det sådant liv när före detta finansministern tårtades liksom). SD:are är sådana satans dramaqueens och bara de skulle se detta som ett hot mot dekomratin. Det finns knappt någon kommunikation mellan politiker och folket idag att kasta tårta på de vi tycker är vidriga ÄR DEMOKRATI.

    (vad fan ska vi annars göra liksom, ringa SD:s kontor och boka ett möta med Åkesson för att säga vår mening, kanske klättra in i hans bil som den där tjejen i Iran gjorde, ~ha ett litet snack~. Funkar säkert skitbra, hårda bud och korta slagord är för tusan det enda sättet vi kan förmedla någonting till politiker någonsin. Inte fan lyssnar de på våra sakligt skrivna brev och artiklar iaf)

    2013-11-09 | 00:58:40
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: