moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Ja, jag är väl en manshatare

Kategori: Feminism och genus

Jag måste säga att jag är så ofantligt trött på att bli avfärdad som rabiat  manshatare när jag beskriver en struktur som för mig är smärtsamt tydlig - män förtrycker kvinnor. När en är med i en tjejjour och är feministiskt engagerad inser en rätt snabbt hur mycket skit män gör och kommer undan med. Det handlar inte om att peka ut enskilda män utan det handlar om att beskriva manlighet som socialt konstruerad och hur SJUK denna konstruktion är. Hur män föds och uppfostras in i en förtryckarroll. 

Ja, ibland överväldigas jag av ett hat mot män. När jag för 76 gången pratar med en 14-årig tjej som blivit våldtagen av sin tränare, såld som hora, kränkt och hotad ja då blir jag arg på män och manlighet. Att det finns strukturer i samhället som gör att män kan bete sig såhär och komma undan med det. Och att i stort sett alla män förtrycker kvinnor på något vis (omedvetet förstås) kan göra att jag blir trött på att umgås med män. När jag märker av smygförtrycket (dom märker det inte ens själva). Men ändå älskar jag min pojkvän, min bror och min pappa - det är som sagt inte riktat mot enskilda män utan män som koncept, manlighet som social konstruktion. 

Jag skulle önska att folk istället för att direkt avfärda mig när jag kommer med provocerande och ny information för dem bara kunde stanna upp och lyssna på vad jag faktiskt säger.
 
Ja, hatet kanske inte är konstruktivt men det är fan logiskt att hata sin förtryckare ibland. Det är väl jättekul för dig om du har förmåga att älska allt och alla hela tiden men jag pallar inte det. Och att då folk hela tiden ska skambelägga oss "manshatare" - gör mig så trött. För vi gör faktiskt ingen skada (de flesta av oss). Vi bara reagerar på det förtryck vi utsätts för. Och berättar för andra hur män förtrycker.
 
 
 

Kommentarer

  • peachbeast säger:

    Vilken bra bild! Du är stark och jättebäst som fortsätter skriva, engagera dig och hjälpa. Fortsätt vara så jättebäst som du är!

    Svar: :D
    Mican

    2013-11-30 | 23:15:46
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Heja detta inlägg!!!!

    2013-12-01 | 06:53:56
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com

Kommentera inlägget här: