moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Ta stolthet i att vara jobbig!

Kategori: Feminism och genus

I en lista på vad vi kan göra åt denna skitvärld hittade jag följande tips:

3. Var jobbig
Det bästa sättet att motverka den vardagliga sexismen, hbtq-fobin och rasismen är förstås att alltid ifrågasätta varje gång den syns. Skäms inte för dålig stämning, ta stolthet i att vara den jobbiga som stör friden. Du behöver inte vinna varje debatt för att göra skillnad.
 
Det må vara jobbigt att sabba stämningen, men fan vad jag ändå försöker vara stolt över att ifrågasätta grejer. Ta avstånd från sexism, rasism m.m genom att påpeka när andra säger nåt knasigt till exempel. Få folk att behöva tänka på vad som är okej att säga framför mig så att dom slipper en "attack", för då kanske dom börjar undvika att säga dumma saker i andra sammanhang också.
 
Men jag tycker också det är en viktig grej att fundera över vad min kritik kommer att leda till. Jag vill inte bara säga ifrån när nån säger nåt dumt (bara för att få spy ur mig min åsikt) utan jag vill att det jag säger faktiskt ska tillföra något gott. 
 

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    Asså fyfan. Jag var på en riktigt omogen fest igår där jag kände att det var så mycket jag ville säga till om men jag vågade för jag skulle bli den "jobbiga flickvännen" till min pojkvän. Min pojkvän är ju feminist men han vågar inte säga till om särskilt mycket när hans kompisar säger sexistiska saker t.ex. för att han skulle bli jobbig och trots att kompisarna är sådär "grabbiga" och snackar otrevligt så vill han ju ha kvar dem som kompisar. Det är så jävla svårt sånt där.

    Jag tänker iaf inte gå på fest med hans kompisar något mer. Jag orkar inte. Vill inte vara i en situation då man känner att man måste säga till hela tiden :( Fast jag håller med om att man ska försöka vara den jobbiga som säger till. Jag är det ganska ofta men den här situationen igår var så speciell. Usch jag grät åt patriarkatet när jag kom hem, så arg var jag!

    Svar: Nää jag brukar inte heller alltid orka :)
    Mican

    2013-11-09 | 15:01:24
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Torkel säger:

    Man får väl helt enkelt välja sina strider, om man ska säga ifrån för varenda sexistisk sak någon klämmer ut sig lär man få tjata hela tiden i princip, man kan ju sätta en gräns för när man orkar lägga energi på det, men det är ju upp till var och en.

    Svar: Ja, så tänker jag också.
    Mican

    2013-11-09 | 21:06:52
  • Fine säger:

    Igår sa jag ifrån inför en större grupp med människor när en kille sa sexistiska saker gång på gång, visst blev det weird stämning men det kändes så JÄVLA BRA!! Kände mig så stolt för att jag äntligen, äntligen vågat öppna munnen och säga "du är sjukt sexistisk tycker jag" och se hur han reagerade, och den "dåliga stämningen" var det värt för jag orkade inte lyssna på tönten längre. Din blogg peppade mig att våga!

    Svar: MODIGT! :D
    Mican

    2013-11-10 | 10:18:08
    Bloggadress: http://libertine.blogg.se

Kommentera inlägget här: