moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag tar på folk som inte gillar det

Kategori: Whatever

Jag gillar närhet och kroppskontakt rätt mycket. Att sitta nära, kramas, massera och typ t.o.m sova i samma säng som folk (OBS dock inte alla såklart, bara najs människor). Det händer ofta att jag i vardagligt tal till exempel lägger en hand på folks axel, knä eller arm eller så. Och fan vad fel det kan bli.
 
Ibland när jag lägger en hand på någons axel så kan jag riktigt känna hur obehagligt den här personen tyckte det var. Hur hen spänner sig lite, ibland nästan ser lite rädd ut. Hur reagerar jag då, tror ni?
 
Alternativ A
- Oj, är du lite rädd för människor kanske?
- Du behöver inte oroa dig, jag bits inte!
- *håller kvar handen & säger inget*

Alternativ B
- Oj förlåt att jag tog på dig sådär! *tar bort handen snabbt som fan*
- *Tar bort handen illa kvickt men säger ingenting*
 
Jo, jag vill ju gärna köra på nån av dom i alternativ B. Som lägger ansvaret på mig (men ibland kanske inte säga förlåt supertydligt om det är många omkring och ursäkten också kan bli jobbig att höra för den jag tog på). Om jag skulle välja nåt i alternativ A så handlar det om att jag förminskar personens upplevelse av att min kroppskontakt är jobbig och oönskad, att jag förlöjligar hen. Tar tolkningsföreträde för var hens gräns går. 
 
Alltså, det är ju JAG som ska skämmas (som rör vid en person som inte vill) och inte personen jag rör vid. Bara för att jag själv gillar kroppskontakt betyder ju inte det att alla är ok med det, och inte fan kan jag lägga ansvaret på alla andra att berätta för mig huruvida jag får röra dom eller inte. Det är MITT ansvar att se till att den jag rör vid är med på tåget. Och om jag läser av fel, lägger handen på nån och märker att hen ogillar det, så är det JAG som ska be om ursäkt - det är jag som ska skämmas. 
 
Jag brukar tänka - för vem är det egentligen jobbigast? För mig, vars närkontakt inte blir så uppskattad av personen jag rör? Eller för personen vars gränser jag korsar? För mig är det rätt uppenbart att det är det senare alternativet. 
 
Och allt det här är svårt för mig. När jag frågar främlingar om vad klockan är kan jag komma på mig själv med att typ lägga en hand på deras arm liksom. Inte okej. Jag försöker verkligen tänka efter innan jag rör vid folk numera, läsa av om personen kommer att uppskatta det. Om det är en person jag nyligen lärt känna så försöker jag sätta det i system att fråga typ "får jag ge dig en kram?" snarare än att bara spontant börja hålla om personen. 
 
Bara för att det är svårt för mig att låta bli att röra vid folk så betyder inte det att jag har en ursäkt för att göra det ändå, eller att andra ska behöva gå omkring med en varningstext där det står typ "RÖR MIG INTE!". Jag får helt enkelt anstränga mig mer. Och blir det fel och jag rör vid någon som inte vill, då vet jag att felet är mitt. Bara mitt.
 

Kommentarer

  • Kim i krematoriet säger:

    Mycket bra inlägg! Håller med som fan.

    2013-10-28 | 11:44:41
  • Angelica säger:

    Bra skrivet. Jag är en sådan som inte tycker om att folk rör vid mig. Jag tycker att alla borde utgå ifrån att det inte är okej att röra vid andra. Som du skrev, då slipper någons gränser korsas mot personens vilja.

    2013-10-28 | 19:18:28
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Maj säger:

    Jag gillar inte heller närhet på det sättet. Men om nån skulle röra mig får ja väl inte panik. Ja är aldrig den som tar steget till kramar eller så, men kan typ acceptera det. Som en terapi hund. Haha. Min morsa vill oftast krama mig men hon fattar inte att jag hatar det och ja fått lärt mig att stå ut

    Svar: Du ska inte behöva stå ut tänker jag, men förstår att du inte orkar ta den fajten. Vad skulle hända om du berättade hur du känner inför kramar för din morsa tror du?
    Mican

    2013-10-29 | 07:28:16

Kommentera inlägget här: