moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Sex är fan inte ett universellt behov

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Ni kanske har läst om typ Maslows behovstrappa? Eller en del av er kanske som jag diggar Nonviolent Communication, som i grunden handlar om att vi alla människor har vissa gemensamma behov. Asså behov som alla har. Samma behov. För alla. Ni fattar.

Och jag köper det mesta. Jag köper att vi alla har behov av kärlek, mat, vila, uppskattning osv osv. Men så ska dom klämma in sex som universellt behov. Jag blir så jävla lack.
 
Att knulla är fan inget universellt behov. Alla människor vill inte ha sexuell tillfredställelse, oavsett om det är i sex med nån annan eller genom onani. En del människor vill inte ha sex helt enkelt. Kan folk bara acceptera det nån jävla gång och sluta spä vidare på myten om hur viktigt det är. Jag är så fruktansvärt trött på sexhetsandet. 
 
Kan vi inte byta ut begreppet sex mot begreppet njutning istället? Så kan det få va från att typ äta choklad också? Nu tack.
 

Kommentarer

  • LillaTanten säger:

    Bra förslag - vissa dagar föredrar jag helt klart en Frukt& mandel framför en orgasm...

    Nej, skämt å sido så förundras jag ofta över det här med sex som universellt behov, eller som nån slags mänsklig rättighet. Att det finns individuella behov, eller inga behov alls, eller olika behov tillsammans med olika personer är tydligen en myt - åtminstone om en ska vara naiv nog att tro på media.

    Läste nyligen om en rätt förtvivlad ung kvinna som upplevde sig själv som a-sexuell och som från alla håll - vänner, terapeut, sex-och samlevnadspersonal - fått rådet att hon måste "bearbeta" det. Själv trodde hon inte att något trauma låg bakom, hon hade varit nöjd med sin sexualitet ända tills hon fått förklarat för sig att något måste vara fel - för "sex vill ju alla ha".

    Nu vågar hon knappt träffa folk, än mindre fundera över att någonsin träffa en partner när hon så tydligt fått bekräftat att det är "fel" på henne...

    Svar: Ja myter får ju tyvärr ofta effekten att människor mår dåligt av att inte leva upp till de orealistiska förväntningarna.
    Mican

    2013-10-13 | 11:18:55
  • genus SCHMENUS säger:

    Jag håller med, jag tror dock att det som gör att detta behov ligger med i trappan, som jag f.ö anser är helt jävla briljant för att förklara saker för folk med, är pga fortplantningsdriften, som ändå är relativt universell även om inte alla har det. Men du fattar vad jag menar tror jag :D

    2013-10-13 | 12:29:40
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • Anonym läsare (sorry) säger:

    Jag förlorade oskulden när jag var 18, för att jag tyckte att det var dags. Hade haft ångest över det sen ett år tillbaka när min kompis fick pojkvän och tyckte det var dags. Bryr mig inte i det idag, gjort är gjort herrejävlar, och inte brydde jag så mycket i det då heller.

    Men då när det var gjort trodde jag att mitt liv skulle bli lite som SATC, att man skulle dejta, ha mycket sex... Att det var viktigt att göra sånt, att ragga på krogen. Hade nåt år med runtknullande, men that was it. Nu är jag bara knullsugen när jag är full ;) och säkerligen i nåt skede när jag börjar dejta nån. Har nog mycket lust, men mindre än när jag var yngre. Tar "saken i egna händer" 4-5 gånger i veckan.

    Vårt samhälle må vara sexfixerat som fan, men jag tycker det är nog bättre såhär än i andra länder där det knappt ens går att tala om det. Har flera vänner från andra länder som tycker att det är sjukt äckligt och onaturligt med sex utanför ett förhållande. För att bara nämna nåt exempel.

    Förstår inte helt vad som menas med universellt behov förresten. Kärlek är inte heller nåt som alla strävar efter. Jeeez...

    Svar: Jag bryr mig inte så mycket om vårt samhälle är bättre än andra, det är inte tillräckligt bra ändå och behöver ändras :)
    Asså med kärlek så behöver det ju inte betyda romantisk kärlek, utan att bli älskad öht.
    Mican

    2013-10-13 | 20:47:03
  • Lojura Jungeljerta säger:

    Tror nog inte att alla strävar efter att älskas, det finns nog en del emotionellt störda som inte uppskattar att mottaga kärlek utan istället klättrar efter bekräftande uppskattning eller dylikt - men det är undantaget, precis som att den som inte har ett behov av sex är undantaget. Men båda finns förmodligen.

    2013-10-15 | 07:23:33
    Bloggadress: http://www.jungeljerta.se/

Kommentera inlägget här: