moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Fyfan vad skönt det är att slippa män

Kategori: Feminism och genus

Jag träffade en tjejkompis igår, och vi snackade mycket om mäns förtryck. Hur män typ alltid, medvetet och omedvetet, tar sig makt över kvinnor på olika sätt. Typ pratar mest, inte tar känslomässig hänsyn, lämnar planeringsansvar till flickvännen etc. 
 
Vi pratade också om hur vi själva påverkats så otroligt mycket av normen att män är lite bättre än kvinnor. Att vi liksom själva faller in i det hela, och blir otroligt mycket mer självmedvetna omkring män än kvinnor. Att en alltid försöker se till att behaga män, oavsett om en är intresserad av dom eller ej.  Jag kan också komma på mig själv med att lyssna mer på män eller ägna dom mer uppmärksamhet än kvinnor. Fyfan, vad jag inte vill göra det.
 
Jag tänker sluta bekräfta män. Dom behöver inte mer cred till sina uppblåsta egon. Usch. Vill inte ha dom i min närhet. Vill bara umgås med tjejer (undantaget pojkvännen dårå för obviously I like him). Tjejer är så mycket trevligare än killar. Av typ 10 tjejer jag träffat är kanske 2 otrevliga. Motsvarande siffra för män är typ 9. Majoriteten av alla snubbar är så jävla jobbiga, egoistiska och självupptagna rövhattar som förtrycker.
 
Nej, män får fan skärpa sig eller dra åt helvete.

Kommentarer

  • Vanessa säger:

    Wohooo! Ja!

    Jag försöker verkligen tänka på att, i gruppsammanhang med blandade kön, fokusera mer på vad kvinnorna säger, lyssna mer, svara mer, lyfta mer. Just för att en annars gör tvärtom, utan att vara medveten om det.
    Över huvud taget har jag blivit mycket mindre dömande mot kvinnor, och det är så skönt. Jag behöver inte ha åsikter om hur någon kvinna klär sig, är högljudd, slampig, tjurig och tjatig mot sin partner, eller tar plats. Sånt som en har lätt att tycka om kvinnor, mycket mer än män. Det finns tillräckligt många som dömer kvinnor oavsett hur de beter sig, så jag vill verkligen sluta bidra till det.

    Svar: Men eller hur! FRÄMJA SYSTERSKAPET LIKSOM :D
    Mican

    2014-04-13 | 22:20:39
  • pelle pettersson säger:

    aj, jag går och lägger mig igen

    Svar: ja gör det du
    Mican

    2014-04-14 | 09:58:31

Kommentera inlägget här: