moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Hur kunde han vara så dum att han gick på en fotbollsmatch?

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

En DIF-supporter avled vid ett bråk innan en fotbollsmatch. Överallt så hörs människor beklaga sig och uttrycka sorg, samt hylla denna man. Ett rabalder kring våld i fotbollskulturen har blossat upp och åtgärder för att stoppa detta diskuteras. All skuld läggs på våldsverkarna och ingen ifrågasätter DIF-supportern.
 
Alltså det är ju hemskt att han blev dödad och så, men varför skulle han gå till en allsvensk fotbollsmatch när han vet hur ofta det uppstår konflikter i såna situationer? Dessutom så verkar det som om han klätt sig i djurgårdens färger, och det är ju faktiskt lite som att be om att bli misshandlad av det andra lagets supportrar. Jag säger inte att han får skylla sig själv att han blev dödad, men man har ju faktiskt eget ansvar för vad man ger sig in i. Har man fyra barn kanske man inte ska gå på fotboll. Han gick säkert omkring och ropade hejaramsor om sitt lag, och då är det ju inte så konstigt att motståndarlagets supportrar provocerades av honom. Hur kunde han vara så dum?
 
Blev du provocerad av att läsa det jag skrev ovan? Bra. Det var jobbigt bara att skriva det, och jag tycker förstås inte att den dödade mannen har något som helst ansvar eller skuld i det han råkade ut för, oavsett om han typ tatuerat in djurgårdsflaggan i pannan. Det är nästan ingen annan som tycker det heller, eftersom debatten som blossat upp har kretsat kring det sorgliga i hans utsatthet, idiotiska våldsverkare och hur fotbollsvåldet ska stoppas. Det är jättebra! 
 
En sak bara. Hur fan kommer det sig att allmänheten inte har några problem med att lägga ansvaret på förövarna när det gäller våldsbrott, men fortsätter lägga skulden på offren i sexualbrott? 

Varför envisas folk med att hävda att tjejer måste ta ansvar för att inte utsättas för sexuellt ofredande? Att vi ska klä oss på ett visst sätt, bete oss på ett visst sätt, inte umgås med vissa, inte gå till vissa platser, inte vara ute vissa tider, inte dricka en viss mängd alkohol, inte somna med vissa människor omkring oss och så vidare i all oändlighet. Varför lägger folk ansvar, och därav skuld, på offer för sexualbrott?
 
Svar: För att vi lever i ett patriarkalt samhälle. Precis som i andra delar av världen måste kvinnor, och särskilt deras sexualitet, kontrolleras. Vi uppmanas till att vara "ansvarstagande" (läs: dygdiga, lydiga, kvinnor som vet sin plats) genom att begränsa våra liv. Det krävs att vi finner oss i vår underordning utan att klaga. Att vi tar eget ansvar för att inte utsättas för oförrätter.
 
Dessa "goda råd" om hur kvinnor ska undvika att bli våldtagna är ingenting annat än ett uttryck för samhällets avsikt att hålla kvinnor underordnade genom att begränsa vårt livsutrymme. Vår rädsla ska tygla oss. Och det gör den.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Sara Holmgren säger:

    Nej, det är helt galet att använda denne persons död för att göra en poäng. Och så snart efter händelsen! Hur tro du de anhöriga känner?

    Svar: Ja, jo det kanske är det. Jag är kluven. Å ena sidan bra att ta en händelse alla känner till för att göra en jävligt viktig poäng, å andra sidan kanske sårar i onödan...
    Mican

    2014-04-02 | 11:44:37
  • Jessica säger:

    Fantastiskt bra skrivet!!

    Svar: Tack du!
    Mican

    2014-04-02 | 12:20:03
  • Sara säger:

    SÅ jävla bra jämförelse!!! Kan tycker vara lite känsligt men åh andra sidan, hur okänsligt är det inte med alla anklagelser om tjejer ska skylla sig själva när dom har blivit våldtagna?

    Svar: Ja alltså det är en svår balansgång...
    Mican

    2014-04-02 | 13:56:47
  • Ordterror säger:

    Riktigt jobbigt att läsa. Vilket säger jävligt mycket. Och precis som du skriver, svår balansgång. Jag tror att det var bra. Modigt och bra. Det blir vidrigt tydligt hur olika det är.

    Svar: Tack för peppen!
    Mican

    2014-04-02 | 15:05:42
    Bloggadress: http://ordterror.wordpress.com
  • Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer säger:

    Jag blev också lite fundersam först när jag läste, angående det "okänsliga" i att använda en död person för att göra en poäng. Men sen tänkte jag - näeh banne mig, det är en jävligt bra poäng du gör och det fick mig verkligen att tänka till!

    Svar: Asså jag är fortfarande lite smårädd över att nån ska bli fett sårad men tkr en så viktig poäng framförs som annars inte kunde framförts...
    Mican

    2014-04-02 | 15:12:44
    Bloggadress: http://liberfine.se
  • Person med åsikt säger:

    Hej

    Din jämförelse är intressant, men jag tycker att du generaliserar ganska starkt när du säger att allmänheten lägger skulden på offren för sexualbrott. Jag gör det inte, och jag är en del av allmänheten. Men det är väl som alltid med er feminister - om jag tillåts uttrycka mig så - att ni vill att män ska kunna dömas utan bevisföring. Att det ska räcka med kvinnans berättelse för en fällande dom. Att försvarsadvokaten inte ska få ställa frågor till offret. Men så fungerar inte lagen, och det ska vi nog vara evigt tacksamma för. Eller vad tycker du?

    Svar: Asså gud va du tramsar, sluta hålla på med halmdockeargument
    Mican

    2014-04-02 | 16:00:27
  • Aida säger:

    Så jävla bra skrivet!

    - och till "Person med åsikt". Det handlar väl snarare om VAD för frågor som ställs. Att ställa frågan vad offret bar för kläder är väldigt irrelevant, för just den saken ska inte ha någon betydelse. Eller står det kanske i lagen att tjejer med kjol får skylla sig själva?

    Skulle gärna vilja ha svar.

    2014-04-02 | 16:10:02
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Ordterror säger:

    Till "Person med åsikt". Eh: "Men det är väl som alltid med er feminister", behöver jag tala om för dig hur generaliserande DET är? Behöver jag tala om för dig hur jävla dumt det påståendet är? "Att vi vill att män ska kunna dömas utan bevisföring", var får du det ifrån? Du kan ju liksom inte bara hitta på saker!

    2014-04-02 | 16:59:41
    Bloggadress: http://ordterror.wordpress.com
  • Person med åsikt säger:

    Svar till Aida:

    Ja, det kanske är irrelevant. Jag undrar dock om frågan verkligen ställs så ofta som vissa vill hävda. Media är väldigt duktiga på att rapportera friande domar. En fällande dom skriver man ju såklart inte lika mycket om. Men när just den frågan ställs, så är det EN person (försvararen) som ställer den. Det är ganska stor skillnad på EN person och "allmänheten". Och det ställs många irrelevanta frågor under en rättegång. Oavsett vilket brott det handlar om.

    2014-04-02 | 17:23:03
  • mandelmassenasse säger:

    Person, det är bra att du inte lägger skulden på offret men vad har det med allmänheten att göra? "Jag gör det inte, och jag är en del av allmänheten". Du tycker hon generaliserar för hårt men det handlar inte om att mäta hur många illvilliga människor det finns ute i sammhället som går om kring och tycker att offer ska skylla sig själva. Det handlar om en mentalitet som genomsyrar samhället. Som även de som inte är klandrande illvillingar kan ha.
    När en polis går ut och uppmanar tjejer att inte ha för korta kjolar för att minska risken att bli utsatt för övergrepp gör han det för att han vill skydda tjejerna. Han vill väl men det slår ändå slint. För även om han inte vill det lägger han en del av ansvaret och, om övergrepp sker, en del av skulden på tjejerna.



    Svar: Couldn't agree more!!! Användarnamn mandelmassenasse får mig dock att tänka på nasse som i nazist, snälla ta ett annat namn när du ska säga så viktiga saker :p
    Mican

    2014-04-02 | 19:43:31
  • MarsipanGris säger:

    Meh, det är ju nasse som i gris. Jag är en marsipangris på låssas danska . But I get your point. Har inte tänkt på det innan.

    Svar: Jaaa asså jag fattade väl det men i dessa tider så kan en inte va nog försiktig ;)
    Mican

    2014-04-03 | 08:14:09
  • MarsipanGris säger:

    Så sant! Ah, sorry för otydligt svar innan. Bra att du påpeka mitt namn för jag har själv inte tänkt på det :)

    Svar: :)
    Mican

    2014-04-03 | 10:58:27
  • When Darkness Falls säger:

    Älskar hur du svarar bråkstakar! Yummy yummy :) Blir helt lycklig när kvinnor säger ifrån. Det är pepp för mig!

    Tycker din jämförelse är klockren men jag förstår oron för att såra någon närstående. Och jag reagerade likadant när Marsipangris kommenterade hos mig, fast jag associerade nasse till mansgris, fråga mig inte varför ;) Anti-feministerna har nog gjort mig överdrivet misstänksam. Marsipangris låter betydligt trevligare :)

    Svar: :)
    Ja tänk om nån verkligen mår dåligt av att jag gör den jämförelsen. Får la hoppas ingen närstående läser min blogg.
    Mican

    2014-04-03 | 11:25:17
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Hajis säger:

    Haha, men shit. Jag har aldrig tänkt på att nasse kunde tolkas som mansgris eller nazist. Jag som inte änns tycker om marsipangrisar. Tyckte bara mandelmassenasse lät gulligt. Ah, jag får komma nått nytt namn, hajis kanske. Hajar är så mysiga c:

    Svar: HAHA din stackare vi ba klankar ner på alla dina namn ;) Du får såklart kalla dig vad du vill. Hajis är fint :)
    Mican

    2014-04-03 | 11:54:29

Kommentera inlägget här: