moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att begå självmord

Kategori: Whatever

Jag var på ett väldigt intressant seminarium anordnat av Mind förra veckan, ämnet var självmord och hur vi som jobbar med chattverksamhet kan motivera självmordsbenägna till att vilja leva. Så otroligt relevant ämne för mitt tjejjoursengagemang (och intressant för alla!). 
 
Det finns ett stigma kring självmord. Det ses som skamligt med psykisk ohälsa överhuvudtaget, och självmord verkar vara det som upprör folk mest. Ingen vill prata om det, ingen vill ta i ämnet. Ingen vill lyssna och försöka förstå varför en person vill begå självmord - istället blir alla rädda och säger DU FÅR INTE DU KAN INTE. 
 
Det som gör mig mest arg är när folk säger att det är egoistiskt att begå självmord. Att en ska tänka på dom som en lämnar kvar i livet och hur ledsna dom kommer bli. Fyfan för att beskylla en människa som mår så otroligt dåligt att hen inte ser nån annan utväg än att avsluta sitt liv för att vara egoistisk.
 
Det gör mig också arg att det är sånt hyschhysch kring ämnet. Förespråkare för Mind berättade att dom inte fått lägga ut broschyrer om Självmordsupplysningen (deras chatt där en kan prata om självmord)  för att folk tror att människor ska få lust att ta självmord om dom ser det. Asså att fler skulle begå självmord genom att diskutera problemet och erbjuda en stöd-arena för självmordsbenägna. Det är ju helt sjukt.
 
Att skambelägga och vägra tala om självmord är livsfarligt. Bokstavligt talat. 
 
 

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Något jag alltid stört mig på är de som säger att det är fegt att begå självmord. Jag med min helt extrema rädsla för döden tycker tvärtemot. Att välja döden är ju i princip det modigaste en människa kan göra. Att välja att ta det där steget rakt ut i det okända. Det skulle jag verkligen inte kalla fegt. Jag skulle inte kalla det bra heller men att säga att självmord är fegare än att möta sina problem och se det som "the easy way out" känns som en uttjatad klyscha. Det är inte "the easy way out". Det måste ju vara "the hardest way ever out" för personligen kan jag inte föreställa mig ett svårare val med en värre konsekvens.

    Svar: Jag tycker nog det varken är modigt eller fegt, bara tragiskt.
    Mican

    2014-02-09 | 20:54:16
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Aida säger:

    Jag håller inte med ovanstående. Det beror på från person till person. Om den är rädd för döden eller ej.

    Grejen är ju bara det att de som väljer att ta sina liv mår så otroligt jävla dåligt att inte ens döden skrämmer dom längre. Det är ett sätt att bli av med smärtan, så jag ser det mer som en "lättare" utväg..

    Hur ska vi bemöta detta ämne på rätt sätt? Du skriver mest om vad vi inte ska göra, så nu vill jag höra hur du tänker att man kan ta itu med problemet :)

    Svar: Jag tror det är viktigt att kunna prata öppet om problemet. Att t.ex Självmordsupplysningen får sprida sina broschyrer, att försöka få folk att inse att antal självmord inte ökar bara för att det talas mer om det.
    Sen tror jag även på att ha typ vissa "vuxna på nätet" som kan hänga på olika forum och fånga upp psykisk ohälsa hos unga.

    Vad tror du vore bra? :)
    Mican

    2014-02-09 | 22:09:07
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • pelle pettersson säger:

    jag tycker att människor som lider av livshotande depressioner ska använda antidepressiva mediciner,s.k.SSRI,det hjälper.Det finns mycket fördomar mot psykiska problem och psykofarmaka. Vem skulle tveka om att medicinera mot t.ex. diabetes?

    Svar: Medicin kan säkert vara bra för många, men jag tvivlar på att det är tillräckligt för alla.
    Mican

    2014-02-10 | 07:51:06
  • Jitah säger:

    Kan absolut hålla med dig i den här posten, dock är jag kluven till egoism och självmord. Det känns å ena sidan lite skevt att man ska leva kvar för andras skull, för att inte göra andra illa berörda, ledsna, sorgsna. Blir ju snarare lite egoism av folk som ställer såna krav på en person med självmordstankar? Men å andra sidan så beror det samtidigt (tycker jag) på vad man lämnar efter sig också, har man små barn t.ex?, Ska hen lämna sin eventuella fru/man/sambo/partner med ensam vårdnad? Betvivlar heller inte att barn inte får en fin uppväxt med eventuellt en förälder, men ändå. Precis som så mycket annat här på jordelivet så har man mer eller mindre ansvar för något, ibland "viktigare" saker än andra, antar jag. Men sen är det som du sa, det pratas inte om det. Finns det ingen debatt så lär ju inte heller personer med självmordstankar tala ut om det i samma bredd heller. Och sen för att avsluta det här så är det ju jädra lätt för mig att säga vad man borde och inte borde säga/göra, jag som aldrig ens mått så pass dåligt men, man har haft endel kamrater som tagit bort sig genom åren, klart det gör ont. Själviskt av dom? Absolut inte, men det gör mig ledsen att det finns människor som mår så pass dåligt!

    Svar: Ja, jag blir också väldigt ledsen av att människor kan må så dåligt. Men jag tror att det är viktigt att den känslan inte övergår i att lägga skuld på dom för att dom mår piss (menar nu inte att du gör det).
    Tycker inte det är rimligt att säga åt en självmordsbenägen person att hen har ansvar för sin familj/husdjur/whatever, en måste få fokusera på sig själv när en mår så pass dåligt tror jag.
    Mican

    2014-02-10 | 12:03:10
  • Jitah säger:

    Förstår hur du resonerar, fast det blir samtidigt tkr jag lite skevt också. Nu har man ju i regel inte ensamt ansvar för en familj, vilket är kanon och vore en optimal förutsättning för de flesta. Men samtidigt tycker jag det blir lite skevt att resonera att man avsäger sig ett ansvar, som t.ex över sina egna barn. Klart man måste få fokusera på sig själv, oavsett om man mår piss eller kanonbra, men att säga att man inte ska behöva ha något ansvar för att man mår dåligt går inte ihop i min värld, inte än iallafall. Och då kommer vi till ett av problemen du nämnde, all denna tabu att prata om självmord. Hade det inte vart lika tabubelagt så kanske fler hade sökt hjälp innan man fattar det slutgiltiga beslutet att dö.

    Svar: Fast om det är så att en person inte orkar ta hand om typ sitt barn så gör hen ju inte det, oavsett om vi pekar på hen och ba "Ta ansvar!". Det är liksom inget att resonera kring, mår en pissigt och vill dö så gör en det liksom, hjälper inte att andra ska moralisera över det. Jag tror dessutom att det är just detta moraliserande, att andra ska ifrågasätta att en verkligen mår dåligt, som gör att många lider i det tysta.
    Mican

    2014-02-10 | 12:12:13
  • Jitah säger:

    Moraliserande finns ju överallt i vårat samhälle om, typ ALLT, och i hundra delade åsikter, på både gott och ont. Tar för övrigt och ändrar min åsikt,Håller nog med dig om att man kan inte kräva att man ska ta ansvar, orkar man inte så orkar man inte, antar jag inte tänkte så brett där. Jag har som inte mycket annat att utgå ifrån än mitt eget perspektiv som förälder och hur jag själv resonerar. Men som jag sagt, tar jag inte upp en diskussion så lär jag mig heller inget! :) Tack!

    Må väl!

    Svar: Ja visst känns det fett najs att ändra åsikt? :) Shit kommer på mig själv rätt ofta med att inte ha tänkt igenom nåt, märks först när en diskuterar med andra om det.

    Live long and prosper!
    Mican

    2014-02-10 | 12:28:52
  • Atmosphere girl säger:

    Att tysta ner självmord, självmordstankar och psykisk ohälsa i allmänhet är fel väg att gå. När man mår som sämst kanske man inte har tid att vänta till imorgon för att ringa till VC, för att få en läkartid om en vecka, för att sedan få en remiss till en psykolog/kurator man kan träffa om en månad. Hjälpen måste liksom finnas där NU! Just därför är det så oerhört viktigt att människor har möjlighet att ringa, chatta och maila för att kanske få hjälp att klara av en akut situation, prata av sig anonymt eller få stöd och vägledning att söka mer långsiktig hjälp. Nej, jag förstår inte alls varför det skulle vara fel att sprida information om ex självmordsupplysningen. Stigma och skuldbeläggningen håller ingen levande och det är tyvärr alldeles för många som fortfarande tror att man ex "avsäger sig ansvar" eller "väljer att vara egoistisk", när allt de behöver är hjälp.

    Nog första gången jag kommenterar här, men jag brukar läsa din blogg. :)

    Svar: Men eller hur!
    Kul att du kommenterar här :) Hoppas på fler diskussioner i framtiden!
    Mican

    2014-02-11 | 00:13:46
    Bloggadress: http://theatmospheregirl.blogspot.com
  • Anonym säger:

    Det här med att "ha lust" att begå självmord fattar jag inte riktigt? Det är knappast så att man har ett svagt ögonblick och tar sitt liv - kanske någon, ja, undantag finns alltid men in general. Det strider mot all vår biologi att "självmant" döda sig själv så gör man det är man ner och simmar under botten.


    Det är ju inte så att man känner att "Nä, fasen vad det skulle vara skönt att begå ett litet självmord" så fort man ser en blankett. Man får ju lyfta fram det som något som det finns en bättre lösning på, och inte somma "en sista utväg" (det är nog det för många, men finns det människor som där ute som ära nära att begå behöver det knappast den typen av bekräftelse).



    Man måste börja tala högt om det och sluta göra det så jävla skuldbelagt. Blir fan tokig, det enda jag läser på när expressen skiter ut en snyfthistoria och det händer ca en gång om året. Tänk om man kunde göra något INNAN.

    2014-02-11 | 20:32:51
  • Anonym säger:

    Skrev inte ens klart, typiskt mig.

    Tänker såhär: att måla självmord som något egoistisk och "ajjabajja, tänk på dem" skapar förmodligen en ångest som kan vara droppen som får bägaren att, rinna över. Det måste vara okej att få känna så, okej att inte vilja leva - jag tror snarare att någon med känslan "det är okej att känna såhär" är enklare att hjälpa, istället för att kasta skuld.

    Svar: Jag håller helt med dig.
    Mican

    2014-02-11 | 20:40:23
  • Anonym säger:

    Tredje gången jag kommenterar, skrev ett inlägg. Kika gärna! (Lovar, jag är ingen sjuk människa som kommenterar alla inlägg tre gånger. Bara den här gången!) :-)

    Svar: Bara roligt med kommentarer! :) Ska spana in ditt inlägg!
    Mican

    2014-02-11 | 21:08:43
    Bloggadress: http://vivo.webblogg.se/?tmp=169497
  • affelander säger:

    Att betona ansvar över barn och familj gör ju att många mäns självmord (ett mindre problem) förvandlas till utökade självmord (en stor tragedi som drabbar oskyldiga).

    2014-02-16 | 10:51:08

Kommentera inlägget här: