moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag kan förstå tanken med att avkriminalisera sexköp

Kategori: Feminism och genus

Så Amnesty upprör genom att inte tydligt ta avstånd från avkriminalisering av sexköp. Och jag fattar att folk blir provocerade av det, jag blir själv fett sur för tycker Amnesty borde veta bättre än så. 
 
Jag har själv tidigare varit tveksam till om det verkligen är bra att sexköp är olagligt. Detta efter att jag träffat människor från Rose Alliance, som ju vill legalisera sexköp mellan "samtyckande, myndiga parter". Dom klassar sitt arbete som skadereducerande och har många fina poänger. Ja, det skulle troligtvis bli tryggare för många prostituerade om dom inte var tvungna att bedriva sin verksamhet anonymt. Ja, stigmatiseringen skulle troligtvis minska. 
 
MEN! Jag har även vid flertalet tillfällen talat med representanter för Prostitutionsenheten i Stockholm. Och det viktigaste argumentet dom för fram är att det står klart att en legalisering av sexköp mellan "samtyckande, myndiga parter" även ökar trafficking med sexslavar i landet.
 
Absolut, jag skulle tycka det var okej om nån sålde sex och var nöjd med det. (Argumentet om att många människor i prostitution kanske inte alls kan ses som samtyckande, myndiga vuxna lämnar jag därhän idag). Men om jag skulle lobba för en avkriminalisering av sexköp så handlar det inte bara om vad jag tycker enskilda individer ska ha rätt att göra - utan också vad de större konsekvenserna blir. 
 
Och fan, jag tycker att det väger lite tyngre att söka stoppa trafficking än att sexsäljare ska få bättre arbetsvillkor. I alla andra avseenden är det ju fett bra att jobba för harm reduction och se till att sexsäljare inte stigmatiseras eller far illa just för att de säljer sex, inte då bara av de som köper utan även av fördömandet av omgivningen. Men INTE gällande sexköpslagen.
 
Okej, en legalisering av sexköpslagen skulle kanske innebära att Lotta 37 år  kan sälja sex vid sidan om sitt halvtidsjobb, en syssla hon älskar, utan att fördömas eller utsättas för höga risker. Sweet ju. Men det skulle samtidigt innebära ökad sannolikhet för att att Lilja 13 år (och flera andra) smugglas in från Rumaniän och säljs som sexslavar. 
 
Det går inte att ha ett liberalt förhållningssätt och säga sig se till (vissa) individers frihet att göra vad dom vill med sin kropp i detta fall. Det får för stora konsekvenser för andra individer.

Kommentarer

  • Hmm säger:

    Ha ha jag ser det inte som liberlasim för jag tor att den som säger sig vara lycklig med sitt sexsäljande lever i förneklse. Och i vilket fall så är jag helt med dig att en esnklid idivid som är lycklig med detta inte kan få sätta normen för alla andra som lider av det. Det blir ju lika dumt som att säga att det finns en och annan rallyförare om kan klara av att köra utan fartgränser på våra motorvägar så då ska alla andra också få göra det. Det är inte det som det innebär att vara liberal är. I så fall så är man extremliberal, men jag skulle istället kalla det för anarkist. En som vill leva helt utan laga och regler. Känner ingen liberal som resonerar så ;)

    Om det är en som talar för fri sexhandel som kallar sig för liberal så skulle jag antingen ett, kalla hen för naiv eller två, tala i egen sak.

    http://www.onewaycommunication.co/?p=27650#comments

    http://www.onewaycommunication.co/?p=27151

    Svar: Jag kanske va för liberal med att kalla det liberal (hahaha).
    Mican

    2014-01-30 | 18:17:23
  • Sillen säger:

    HMM:
    Det är inte anarkism whatsoever. "(...)det gemensamma målet är likväl ett stats- och klasslöst samhälle. Förenklat kan man säga att anarkisterna vill att samhället organiseras horisontellt, inte vertikalt, med allas jämlika medverkan i ett samhälle som styrs genom direkt demokrati och där företagen ägs och styrs på lokal nivå, snarare än genom privat ägande."

    2014-01-30 | 21:46:50
  • Hmm säger:

    @Sillen: Jo så är det :)

    Anarki (av grekiska αναρχία "anarchía"), begrepp som används i två olika meningar:
    1,Ett tillstånd som innebär frånvaro av härskare eller statsmakt. Beteckningen används av anarkister i positiv bemärkelse om det ideala samhället.
    2,Förvirring och kaos i brist på lagar och/eller regering: en negativt laddad beteckning.
    Ingen bestämmer, alla gör vad de vill.

    Ordet anarkiskt betecknades av Marx ett tillstånd av okontrollerat kaos, men noga åtskilt från ordet anarkistiskt som används inom anarkismen för det eftersträvade samhället utan regering, an archos. Motsatsen till en anarkist är språkligt sett en arkist eller etatist, det vill säga en anhängare av auktoritet, makt och egendom, vilket Ursula K. Le Guin påpekat

    2014-01-30 | 22:39:06
  • When Darkness Falls säger:

    Psst: Sluta gärna kalla det sexköp. Det ger ilussionen av att det är två personer som har sex med varandra. Så är det ju inte utan det är en man (99,9999999 ggr av 100) som runkar av sig i någon annans kropp. Män anser sig ha rätt att runka av sig i andras kroppar, att hyra ett könsorgan för en timme eller två, att köpa en bit kropp som en vara - och det här är hör ihop med våldtäktskulturen i allra högsta grad. Så länge män ser på kvinnor som varor man kan köpa, hyra, sälja och ta om man har lust kommer våldtäktskulturen - och prostitutionskulturen - fortgå.

    Svar: True that
    Mican

    2014-02-01 | 18:07:13
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: