moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men en mjuk man får inte ligga!

Kategori: Feminism och genus

Jag såg på Fittstim på SVT igår och vart då påmind om den här grejen med att män som inte uttrycker stereotypiska manliga egenskaper inte är attraktiva i kvinnors ögon. Många brukar säga att det här inte stämmer, att det är en myt. Men jag tror på det. 
 
Jag tror att killar som uppfattas som mindre maskulina och mer feminina får mindre ragg på krogen. På samma sätt som jag tror att kvinnor som uppfattas som mindre feminina och mer maskulina får mindre intresse av män. Generellt sett.
 
Det vore ju faktiskt fett konstigt om det såg ut på nåt annat sätt. Vi har hela våra liv levt i ett samhälle där vi fått inpräntat i oss att män ska bete sig såhär och kvinnor såhär och att detta är ett spel för att attraktion/kärlek ska kunna uppstå. Klart det speglar sig på dejtingmarknaden liksom. Självklart vill många kvinnor ha en "manlig" man (det är ju vad vi lärt oss att önska!) precis som många män vill ha en "kvinnlig" kvinna. 
 
Fast är mindre sex verkligen ett vettigt argument för att ej försöka förändra könsrollerna? Förstår inte detta extrema fokus på att alla måste ha sex precis hela tiden för annars kan en ej va lycklig. Känns väl jävligt värt att några individer som går i framkanten får knulla lite mindre om det betyder att dom (och andra efter dom) i slutändan får mer frihet att forma sin identitet. 
 
Asså jag kan väl förstå dom som är rädda att själva inte uppfattas som tillräckligt maskulina/feminina pga dom vill hitta en partner, men varför ska så många klanka ner på andras val? Varför finns det t.ex ett utbrett hån mot "velourpappor"? 

Kommentarer

  • Snufs säger:

    Fast jag tror inte att sexet drabbas. Jag håller med dig om att raggningsförutsättningarna blir sämre, men det finns studier på att sexet är bättre i jämställda relationer tror jag. Gör det inte? Så man kanske inte går hem i stora massan lika bra längre, men när man får ligga blir det bättre? Isåf värt!

    Svar: Haha sant iofs :)
    Mican

    2014-01-24 | 12:13:45
  • Alma (Kultureliten) säger:

    Håller med! Sen så tycker jag inte att det ska ligga på en individnivå att förändra könsrollerna. För jag tror att den dag som exempelvis föräldraförsäkringen delas lika på politisk väg, den dagen kommer män "tvingas" bli mer mjukare och omhändertagande, och kvinnor kommer "tvingas" att anamma mer "manliga" egenskaper. Och då kommer det (efter ett tag) också skapas en större acceptans för detta. Sen kommer det givetvis alltid finnas individuella skillnader i viss utsträckning, så ingen kommer att behöva oroa sig för att alla ska bli lika eller något sådant trams.

    Svar: Jo, jag tror också på att det krävs politiska medel
    Mican

    2014-01-24 | 14:44:58
    Bloggadress: http://kultureliten.nu/
  • Hmm säger:

    Instämmer helt.

    2014-01-24 | 14:52:47
  • fanny/Mslackerbitch säger:

    värdesätter min identitet framför sex.

    2014-01-28 | 20:22:42

Kommentera inlägget här: