moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Snälla random snubbar, rör inte vid mig

Kategori: Feminism och genus

Igår hände en grej som händer rätt ofta. En snubbe rörde vid mig och jag tyckte det var obehagligt. Asså, det var inte så att han ville va medvetet elak eller ens hade nåt snuskigt uppsåt (tror jag). Utan han var servitör och liksom la handen lite vänligt på min axel när jag beställde. Men det va ändå fett obehagligt. 
 
Varför, snubbar, måste ni röra vid tjejer ni knappt känner? Snälla inse att vi så jävla många gånger blivit rörda fastän vi inte velat det. Många gånger på ett tafsande, slemmigt sätt. Massor av gånger på ett sätt som är menat att vara vänligt. Men dina intentioner med beröringen spelar liksom ingen roll. Bara grejen att du tar dig friheten att röra mig utan att jag på nåt sätt antytt att jag vill att du ska göra det är skev. 
 
Och du måste fatta att det finns en maktaspekt med i det hela. Det är inte samma grej att en tjej lägger en hand på din axel, som att du gör det på hennes. För oss finns ett reellt hot med i bilden - vi vet hur många snubbar det finns som tafsar, förgriper sig, våldtar. Som inte bryr sig om vi önskar beröring eller inte. Gubbar som klämmer oss i armar, kramar, drar oss in till sig och vill se det som kärvänligt. För mig är det bara obehagligt, dom förutsätter liksom att jag vill va nära dom.
 
Ett tips är att avvakta med att röra vid en tjej tills hon har rört vid dig många gånger. Och att alltid alltid alltid försöka läsa in signaler när hon gör det. Verkar hon rygga tillbaka, ens det minsta? Släpp henne då. Det kan vara läskigt att säga ifrån, och en vill kanske inte peka ut killen som obehaglig. 
 
Det här gäller särskilt GUBBAR som ska röra yngre tjejer. Varför gör ni detta? Blir galen.

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    Åh håller verkligen med! Reagerade också på att han stod och höll sådär på Madeleines stol (kanske på henne också?) och tyckte inte det såg så trevligt ut. Jag tror inte han menade något illa men det blir inte så bra ändå.

    Det är ju heller inte en svår grej att låta bli att ta på främmande människor/människor som inte vill bli rörda vid.

    Svar: Nej asså det tror inte jag heller, verkligen inte. Men trots god intention kan det bli fel.
    Jag tycker det är svårt ibland men då får en försöka hårdare :)
    Mican

    2014-01-12 | 12:14:41
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Sandra säger:

    Usch då! Jag missade det i går.

    Jag tycker också att det är väldigt obehagligt när människor man inte känner rör vid en. Hade en lärare på högstadiet som när man ropade på hjälp kom och ställde sig bakom en, så nära att man kände hans bröstkorg vila på ens rygg. Man kände liksom hans andedräkt i sitt öra och han kunde massera ens axlar på lektionstid utan att man hade bett om det. Så här gjorde han med alla (tjejer, kanske dock bara???!). Jag tyckte det var jätteobehagligt, men vågade så klart inte säga något eftersom han "säkert inte menade något med det".

    Beröring, kramar osv. kan vara ett GREJT sätt att komma nära någon, men med främlingar vet man ju ej vad gränsen för vad den tycker är behagligt går. Då kan man väl bara... låta bli? Så svårt är det liksom inte att respektera någon annans utrymme.

    Svar: Men usch vilken jobbig lärare
    Mican

    2014-01-12 | 13:34:25
    Bloggadress: http://sandralindstrom.se/blogg
  • Maj säger:

    Per: Det är som att man vill missförstå det medvetet, om man väljer att se det så ytligt som du gör kan jag också tycka det verkar löjligt men så är inte fallet och hon menade inte alls eller skrivit någonstans att det är fel att ha närhet. Och ja kan också tänka mig att det är svårt för dig att känna dig in i situationen om du aldrig vart med om den tidigare. Blivit taffsat på. Det jag hon menar är att man ska vara jävligt försiktig med beröring av främmande personer, speciellt emot sina kunder och de kan dom ta upp på jobb hur deras policy ser ut. Så du missförstod hela inlägget

    Svar: Per va för korkad för att läsa min blogg, tog bort hans kommentar. Tack för att du försvarade mig iaf ;)
    Mican

    2014-01-13 | 07:47:01
  • Linnéa säger:

    Igår kväll blev jag kysst på kinden av en man jag knappt känner som uppskattning för att jag hade sjungit. VEM FAN GÖR SÅ!?

    Svar: ASSÅ WTF
    Mican

    2014-01-13 | 11:57:30
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Amelia säger:

    Har hänt mig också, hade en tekniklärare en gång i tiden som skulle kladda på alla tjejer i klassen, stå lite för nära när han hjälpte en. Bara för att "tjejer är lite sämre på teknik och vi behöver hans manliga hjälp". Han påpekade flera gånger att jag var "snygg" i mina arbetskläder i tekniken. Kan fortfarande må riktigt illa av bara tanken. Stör mig grovt på sådan beröring man inte "bett om"..

    Svar: Usch äckel
    Mican

    2014-01-13 | 12:56:38
    Bloggadress: http://www.nattstad.se/esteramelia
  • Sandra säger:

    @Amelia Min äckliga lärare var också tekniklärare! Går det någon epidemi i creepiness bland tekniklärare?!

    2014-01-14 | 17:55:23
    Bloggadress: http://sandralindstrom.se/blogg
  • Alina säger:

    Fast tjejer gör det minst lika ofta. Skyll inte på makt eller hot, servitören utgjorde inget hot eller befann sig i en maktposition. Snarare gjorde du det som konsument.

    Slappna av lite.

    Svar: Fast du har ju fel på alla punkter, såatteeeh.
    Sen vill jag också påpeka att kritiska kommentarer som innefattar härskartekniker såsom "slappna av lite" ej kommer tillåtas för dig i framtiden. Jag får känslan av att denna kommentar ej var menad som nåt konstruktivt utan mer att platta till. Lägg av med det.
    Mican

    2014-01-14 | 19:03:50
  • pelle pettersson säger:

    jag har tänkt! att det kanske går att träna, som på fasta situationer, så att inte blygsel och snällhet hindrar en snabb och adekvat reaktion.kanske nån slags rollspel där en lär in en reflexmässig reaktion på olika situationer ,tillexempel full slemmorbror på julkalas ,lite som judoträning. ..blev den här texten begriplig

    Svar: Haha jaa fast vill inte skada nån som faktiskt inte ville nåt illa
    Mican

    2014-01-15 | 09:36:13
  • pelle pettersson säger:

    jag tänkte mer som med ord gester .ducka, skräckskrika m.m. inte våld .

    2014-01-16 | 07:55:42
  • Kajsa säger:

    Ja, usch. Har flertalet gånger blivit utsatt av män, som poserar som ödmjuka, liksom för att de vill "komma förbi" tar tag i midjan om en när de passerar. Hallå! Det finns jättemycket uttrymme, håll upp armarna och rör mig inte!! Hatar detta maktuttryck och känner mig smutsig efteråt.

    2014-01-26 | 13:26:44

Kommentera inlägget här: