moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Varför måste alla alltid vara vackra?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Nåt jag stör mig så sjukt mycket på är snygghets. Asså okej att folk vill va lite snygga behöver ju i sig inte va ett problem, ibland vill jag också det, men just det här att en måste vara det typ hela tiden. På ett visst sätt också. Särskilt som kvinna. Skrivit om det förut, t.ex här och här.
 
Tänk vad befriande om alla typ var okej med att känna sig fula, och bara made an effort för att bli snygga (på det sätt dom gillade) när dom hade lust. Att det liksom inte var laddat att känna sig ful eller säga att andra var fula. Jag blir så trött på dessa ständiga "känn dig vacker oavsett blablabla" för det förutsätter liksom att det är viktigt att känna sig vacker hela tiden i varje jävla sammanhang. Och det är bullshit.
 
Kanske är du som läser en sån som brukar dra till med att ”alla människor är vackra!”. Men tänk dig fan för. För genom att säga det så antyder du även att det är viktigt att vara vacker. Att det är oacceptabelt att vara ful.
 
Men vet ni vad jag är ännu mer trött på? Folk som säger åt kvinnor att ba sluta bry sig om utseende ("det finns viktigare saker i livet" - snusförnumstig min). För hela jävla livet har vi fått lära oss att nåt av det viktigaste för oss är att vara sköna att se på. Att vi måste vara snygga för att kunna få en partner. För att kunna vara lyckliga. Och så reproduceras normerna om och om igen genom att vi ju faktiskt blir olyckliga av att känna oss fula. Fast det är ju liksom inte så att fulhet i sig är grund till olycka, utan det handlar ju om att vi har en slags gemensam samhällelig uppfattning av att skönhet är viktigt - varpå folk fortsätter tro på skiten. Och även fast en genomskådat det så är det inte så att en ba kan släppa sin vilja att va snygg. Vi har liksom internaliserat det, det sitter djupt inne i oss. 
 
Samtidigt så kan det ju såklart va jävligt viktigt att typ som förälder va en alternativ bild till snygghetsen. Såatteh, känner mig lite dubbel där i det här med att undvika dubbelbestraffning men samtidigt försöka hitta en väg ut ur skiten. 

Vad tror ni behövs göras för att minska snygghetsen i samhället?

Kommentarer

  • Alma (Kultureliten) säger:

    Antagligen kommer vi alltid uppleva vissa som fula och vissa som snygga, men vi kan antagligen påverka hur mycket vikt vi ska lägga vid just skönhet och hur mycket vi ska lägga vid andra egenskaper. Män blir ju inte i närheten lika dömda för sitt utseende som kvinnor. Så det finns ju inget som säger att vi inte kan ha liknande normer när det kommer till kvinnors utseende.

    2014-01-10 | 20:53:49
    Bloggadress: http://kultureliten.nu/
  • Catta säger:

    Min son sa en väldigt klok grej en gång , han sa att "Ja men det är ju ytan man dras till, men insidan man fastnar för". Och det är ju faktiskt sant oavsett hur fördomsfri och oberoende av skönhet man vill vara.

    Tänk att du är singel, det sitter två killar vid bordet och utan att ha pratat med dom måste du välja en att dejta. Den ene är Kevin Costner och den andre är Bert Karlsson, vem tror du att du väljer? Först när man lärt känna personen lite mer så blir insidan viktigare än ytan.

    Jag tror aldrig vi kan komma från det naturliga, det där att vi finner vissa utseenden mer attraktiva, men tack och lov har alla olika smaker så vem som är fysiskt attraktiv och inte är en subjektiv fråga. Däremot hoppas jag att att det slutar vara en så stor fråga det här med utseende. Vi ser ut som vi gör, det är betydligt viktigare att vara frisk än snygg när allt kommer till kritan. Och vi har inte kommit till livet för att göra andra nöjda med vårt utseende liksom

    Svar: Jojo men skillnad på att vilja att nån en ska knulla med är snygg (att en attraheras av varann) och att det råder en mer övergripande snygghets i samhället :)
    Mican

    2014-01-10 | 22:16:29
    Bloggadress: http://cattasbubbla.se
  • Catta säger:

    Jo men det är därför jag tror att snygghets aldrig kommer försvinna helt. Och vi kommer aldrig vara nöjda med att vara "fula". Utseende är en för stor del. Det jag kan tycka är tragiskt är att unga människor (gamla med för den delen) börjar plastikoperera sig när de är 18-20 år för att de inte känner sig snygga nog.
    Men jag vet inte vad man kan göra för att minska snygghetsen faktiskt, jag är absolut en del i att upprätthålla den också. Jag kan ofta säga att jag tycker någon är fin/snygg/söt.

    Svar: Åh jag har massor av tankar på hur det ska minskas :) Skrivit om flera tidigare
    Mican

    2014-01-10 | 23:46:35
    Bloggadress: http://cattasbubbla.se
  • Catta säger:

    Inlägget du länkar till om barn är bra, där instämmer jag fullt ut.

    2014-01-11 | 00:04:17
    Bloggadress: http://cattasbubbla.se

Kommentera inlägget här: