moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Elever har rätt att slippa nazism och rasism i skolan

Kategori: Rasism och fascism

Skolverket ger klartecken till nazister och rasister att sprida sin människofientliga ideologi på skolor runt om i landet. Skolverkets jurist Ulrika Lindmark hävdar att det är en juridisk skyldighet för skolor att behandla alla partier lika. Skolor som säger nej till besök av nazistiska partier riskerar att JO-anmälas. 

Att låta nazistiska och rasistiska partier debattera i skolor strider emot skolans skyldighet att utöva verksamheten med respekt för alla människors lika värde, och är ett direkt hot mot många elever. 

Utdrag ur Skollagen (2010:800)

4 § [...] Utbildningen ska också förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

5 § Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna som människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet samt solidaritet mellan människor. 
 
Var och en som verkar inom utbildningen ska främja de mänskliga rättigheterna och aktivt motverka alla former av kränkande behandling.
 
VI KAN INTE ACCEPTERA DETTA! Som tur är finns en grupp, vars medlemmar vill förbli hemliga, som ska försöka stoppa fascistiska organisationer från att besöka skolor. I första hand kommer de att kontakta skolledningen för att få dem att avbryta besöket, i andra hand kan det bli aktuellt med (fredliga) aktioner av olika slag såsom exempelvis sittblockader. 
 
Ska det komma nazister till din skola? Mejla [email protected] för att få hjälp att stoppa besöket. 
 
SPRID GÄRNA MEJLADRESSEN!

Kommentarer

  • breakuntil säger:

    Jag är inte helt säker på vad jag tycker om att Sverigedemokraterna kallas ett nazistparti med tanke på vad som sker ute i övriga Europa. Men det kan mycket väl hända att jag är för dåligt insatt i SD:s agenda för att kunna uttala mig. En som brukar ha koll har skrivit ett inlägg om saken hur som helst, som jag ville dela med mig av. Bra med en grupp som motverkar att de kommer till skolor iaf!

    http://charlottehitochdit.wordpress.com/2014/05/20/lite-kort-om-det-dar-med-nazister-och-rasister/

    Svar: Vem har sagt att SD är ett nazistparti? Det är SVP jag menar med nazistisk, dom får oxå komma till skolor.
    Mican

    2014-05-21 | 10:34:13
  • pelle pettersson säger:

    det är förjävligt att svp får komma till skolorna, trodde också att det handlade om sd som finns i riksdan och i princip betraktas som ett parti bland andra.,en gång i tiden fanns det skolor som inte släppte in vpk nuvarande v,för att de var kommunister . trots att de fanns i riksdan

    Svar: jag tycker iofs inte sd ska välkomnas heller pga är ett rasistiskt parti
    Mican

    2014-05-21 | 20:55:31
  • breakuntil säger:

    Se där, jag läser inte ordentligt.

    Svar: Sånt händer, en tolkar ju in grejer :)
    Mican

    2014-05-21 | 21:52:11
  • Me säger:

    Jag fattade att det inte var SD du skrev om här! Det är ju redan ett Nynazistiskt parti som fått 2 mandat i Nynäshamns kommun (om jag inte minns fel kommun nu) sedan förra valet. Men ändå WTF för Nazistpartier som får propagera i Svenska skolor...?

    Det är inte ett litet Problem...

    Svar: DET ÄR HELT SJUKT!!!
    Mican

    2014-08-29 | 21:50:57

Kommentera inlägget här: