moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag föddes ur en svensk fitta

Kategori: Whatever

så därför borde jag räddas före thailändaren om det sker en naturkatastrof när jag är i Thailand?  Därför är det mer synd om mig än ukrainskan ifall våra barn dör? Darför är jag viktigare? Därför är jag mer värdefull?
 
Ja ja jag fattar såklart att svenska staten ser till svenska medborgarna först, för vi lever med nationalism och landsgränser och yes jag förstår att vi vill bygga ett bra samhälle i vårt land, eftersom vi själva lever i det. Men vafan, det är ju inte bara svenskhet som värderas högre här va!
 
Nej att va klämd ur en västerländsk fitta är tydligen en enorm prestation som du bör hyllas för genom hela livet. Så vi får höra mycket mer om amerikanarna och europeerna än om afrikanerna och sydamerikanerna, och värderar nationaliteterna olika högt av bara farten. 
 
Som den 11 september 2001 när World Trade Center attackerades. Asså javisst jättesynd och tråkigt att amerikanarna i byggnaden dog. Sure. Men vafan? Den 12 september 2001 stod jag på skolgården, 9 år gammal, och uppmanades till en tyst minut för alla som dött i World Trade Center-attacken. Jag vägrade. 
 
Jag gick bort en bit och höll min egen tysta minut. För alla amerikanare som dog, javisst. Men också för alla irakier som USA slaktat. Och alla andra som dött till följd av meningslösa krig, egentligen. Människovärdet sitter inte i nationaliteten.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: