moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Att ändra sig hela tiden

Kategori: Sån är jag

Okej, jag ändrade mig. Efter en längre napping är jag nu fullt kapabel (nåja, delvis) att tänka igen. Så here it comes!

Jag älskar att ändra mig. Inte bara i små grejer som vad jag ska äta, utan i värderingar och tankesätt. Det får mig att känna att jag inte står still, att jag ständigt granskar mig själv kritiskt, att jag inte fastnat i ett "det bara är så". Sen ibland har jag ju väldigt starka åsikter, men då är det för att jag tänkt mycket på grejen ifråga och läst på om det. Fast jag ändrar mig gärna om jag får höra nåt nytt, omvälvande argument som jag inte tänkt på tidigare. Dock inte när jag får höra samma gamla tjatiga motstånd som jag hört 1000 gånger innan och funderat på 10 000 gånger.

Jag älskar att bli emotsagd (på ett smart sätt) för då måste jag tänka till. Finns inget bättre än att få en fördom spräckt av nån lite vettigare. Precis på det sättet var det när jag började läsa Lady Dahmer för typ 2 år sen. Först tänkte jag "vilken rabiat jävel som bara vill klä ungarna tvärtom och hur ska det gå, boys will be boys och en snippa är en snippa liksom". Fast jag fortsatte läsa och började ompröva mitt synsätt, och ja, ni ser ju resultatet idag...
 
En del kanske tänker att en som ändrar sig hela tiden inte har lika utarbetade tankar som en som följer sina principer i många långa år. Men. Det är töntigt att alltid stå fast vida sina principer och undvika att tänka i flera olika riktningar. Då lär en ju sig aldrig nåt nytt. Eller va tror ni?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: