moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det är inte fel att piffa upp sig

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag säger inte (och kommer aldrig säga) att det är fel att sminka sig. Eller bry sig om mode. Eller vilja klä upp sig. Fan det kan ju va sjukt kul! Jag älskar att köpa kläder (secondhand är min grej) på samma sätt som jag älskar att inreda. Jag tror på en personlig stil och visar den gärna genom kläder, hårstil och inredning.
 
Men fan, ångest får inte va inblandat. Nånstans. Jag vill kämpa mot smalhetsen och fulfobin i samhället av en ganska enkel anledning - jag har sett så många människor som känner ångest över sitt yttre. Människor får gärna "vårda sitt utseende", men isåfall ska det vara för att det är kul och inte vara ett måste för att kunna trivas i sig själv. Fan vi måste kunna tycka så mycket om oss själva att vi kan ha en kul kväll fast håret är missfärgat eller ansiktet fullt av finnar.
 
Jag säger inte det här för att peka ut dom som fixar mycket med sitt utseende som "utseendefixerade" eller offer eller onda eller nåt. Fan I've been there och jag är kvar där, men jag önskar ändå nåt bättre till nästa generation. Du som säger att du blir glad av att sminka dig och vara fin - jag vill bara säga grattis och kör hårt. Det är inget fel på att vilja va snygg/sexig/piffad. Det blir fel när vi är rädda för att inte vara det.
 
Vi måste våga ifrågasätta utseendefixeringen i samhället - smalhetsen och fulfobin. Ifrågasätta alla tidningar som tipsar om hur du går ner i vikt, alla "goda råd" från vänner och bekanta vad gäller utseende, alla objektifierande filmer som visar att kvinnor blir lyckliga först när dom är snygga (typ En prinsessas dagbok). Alla såna här grejer plussar på utseendeångesten. Vi tjejer får aldrig duga som vi är utan måste forma om, rätta till, lysa upp, skyla över, framhäva etc.
 
Mitt mål är att alla ska kunna gå och handla i otvättat hår och mjukisbyxor utan att få ångest. Att alla ska kunna känna sig värdefulla även när dom är som allra fulast. Att den bästa kommentarer en tjej kan få inte ska vara "du är den vackraste jag vet" utan hellre nåt i stil med "du är den härligaste tjejen nånsin". 
 
Jag skiter fullständigt i hur mycket folk sminkar sig, köper kläder eller färgar ögonbrynen, sålänge "piffandet" inte är en förutsättning för att må bra.
 
 

Kommentarer

  • Bella säger:

    Jag förstår dig bättre nu!

    2012-10-20 | 20:06:47
  • Lesthi säger:

    Jag håller med dig. Under en lång period sminkade jag mig bara för att jag var rädda för vad folk skulle tycka om att jag var osminkad. Sen kom jag att tänka på vad sjukt det är..för killar är det ju en naturlig grej att spatsera ut utan smink, varför kan det inte vara det för mig med?

    Jag trivs bästa utan smink så jag kan peta mig i ögat hur mycket jag vill, och om folk tycker jag ser ut som skräp så får de väl tycka det då :D

    2012-10-24 | 15:55:52
    Bloggadress: http://lesthi.blogg.se

Kommentera inlägget här: