moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En del människor är fula, fatta!

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Lady Dahmer skriver om naturlig skönhet och en del människor går helt i taket när dom hör nån uttrycka sig om att vissa är snyggare än andra. Liksom, så är det bara. Get over it.

Jag kan bli lite trött på den här ”alla är vackra”-ideologin som många förespråkar. Som alltid ska påpeka att skönhet är subjektivt och du duger som du är och jadajada.

FÖR ALLA ÄR INTE VACKRA! Inte enligt normerna iallafall. En del människor är fula i de flestas ögon, må det så vara pga socialt konstruerade skönhetsideal eller nån biologisk symmetrigrej. Detta betyder dock inte att dessa personer är fula för alla, nej absolut inte, för någon kan dom vara vackrast i världen (på det sättet är det ju subjektivt).

Vad ”alla är fina”-resonerandet leder till är att det inte blir okej att vara ful. Att vara ful (i de flestas ögon) behöver ju faktiskt inte vara nåt farligt OM vi nån gång kunde få stopp på idén om att utseende (särskilt kvinnors) är viktigt för framgång i livet. Tänk om en kunde få vara ful och ba helt nöjd med det?

Kanske är du som läser en sån som brukar dra till med att ”alla människor är vackra!”. Men tänk dig fan för. För genom att säga det så antyder du även att det är viktigt att vara vacker. Att det är oacceptabelt att vara ful.

En del människor är fula, en del är skitsnygga. Vi kommer ingenvart genom att blunda för detta och mässa om hur fiiiina vi alla är. Det vi måste göra är att se till att utseende inte ska vara så relevant, att det inte ska vara så jävla viktigt att va snygg. Typ låta bli att kommentera andras utseenden hela tiden. Sluta berömma ungar för hur dom ser ut. Såna grejer.

Jag vill komma till den punkt där människor ska kunna se sig i spegeln och nöjt konstatera att dom är rätt fula. Utan att må dåligt över det. 

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Jag blir ofta trött på det ständiga tjatet om att det handlar om självkänsla. Om att sluta bry sig. Om att vara nöjd med den man är. Speciellt när det är kvinnor som ser ut precis som skönhetsidealen säger att vi ska se ut som predikar om att acceptera sig själv för den man är. Till exempel en smal tjej som aldrig i hela sitt liv varit tjock som pratar om att alla är fina hur mycket de än väger och att allt de behöver göra är att sluta bry sig och vara nöjda med sig själva. Det är ju lätt för någon som är smal och inte stigmatiseras och nedvärderas för sin vikt att säga så.

    Svar: Jamen det också. Går ju liksom inte att som individ ba leva i ett vakuum.
    Mican

    2013-08-29 | 22:30:50
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Människor som krystar ur sig att alla är vackra på sitt sätt, i tron om att det ska hjälpa mot utseendehetsen, befäster egentligen bara hur viktigt det är att känna sig vacker och att det är något dåligt att känna sig ful. Skulle det på något sätt vara fel att titta sig i spegeln och bara konstatera att "Jag är rätt ful - Och?!"

    Svar: Jamen eller hur!
    Mican

    2013-08-30 | 11:51:26
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Tetra säger:

    Jag känner mest att jag vill vara ful ifred. Jag blir helt galen på alla människor som konstant ska tjafsa om att jag är söt/snygg/feminin trots att jag har kort hår/fin kropp/passar i mössa och säckiga kläder eller dylikt. Jag är så trött på att människor konstant måste kommentera att någon bryter normer. Att tjejer bär kläder för att de är bekväma och inte nödvändigtvis för att de är snygga. Tänk såhär, de kanske inte bryr sig!

    Svar: WORD! Och dom kanske inte vill att alla ska förutsätta att dom vill vara snygga...
    Mican

    2013-08-30 | 14:13:47
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se
  • LillaTanten säger:

    Jag tycker väl mer att "so what?" om allt slags prat om utseende. Vet att det inte är konstruktivt och vet att vi måste lyfta diskussionen, men jag kanske tänker så för att jag själv är så snygg? ;-)

    Skämt åsido - jag måste verkligen tänka ett varv extra på hur ni menar när ni skriver om det där med snygg/ful. Jag tänker inte så om folk, jag ser det inte.

    Svar: Du ser inte att vissa är fula och vissa är snygga...? I'm sorry men det kan jag inte tro på :P
    Mican

    2013-08-30 | 15:16:43
  • bonafide säger:

    Svårt ämne detta, som du skrev är ju vad som är snyggt ganska individuellt.

    Tycker kanske att din tanke är bra men träffar lite fel. Problemet är ju faktiskt inte "fulhet" i sig utan det som det leder till. Många är ju fula och det anses vara ok, dock kan ju tex en ful person inte leva det liv som en snygg kan, när det gäller relationer, status, vänner och respekt från omgivningen, så det ni måste lära folk är att dom ska sluta behöva sånt, då blir fulheten ok.

    2013-09-09 | 14:13:15

Kommentera inlägget här: