moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Flickpojkar och pojkflickor i repris

Kategori: Feminism och genus

Gammalt inlägg. Tåls att upprepas.

Det är nästan lite status för en tjej att hävda att "jag har alltid varit lite av en pojkflicka". Men har ni nån gång hört nån kille beskriva sig som flickpojke? Nää tänkte väl det. 

I vårt samhälle är det socialt accepterat för en tjej att göra "manliga" saker eller ha manliga attribut, i mycket större utsträckning än det är för killar att göra "kvinnliga" saker eller ha kvinnliga attribut. Till exempel ses det som konstigare om en kille sminkar sig än om en tjej inte gör det. Det ses som konstigare för en kille att ha axellångt permanentat hår än för en tjej att ha snaggat hår. Det ses som sjukt weird om en kille har på sig klänning men ingen jävel höjer på ögonbrynen när en tjej bär byxor med häng.

Men vaffö då, undrar ni säkert? Ni kan vara lugna för jag kan ge er svaret redan idag! 

Det är på grund av att manlighet (mannen) värderas högre än kvinnlighet (kvinnan) i vårt samhälle. Nu pratar jag generellt för det finns viiiiisst en del undantag men dom skiter vi i just för tillfället. Eftersom manlighet värderas högre blir det helt okej för tjejer att i viss mån träda över till den manliga könsrollen. Men det är jävligt jobbigt för en kille att kliva över gränsen till det feminina. En manlig tjej är cool (även om hon ibland ses som äcklig) medan en feminin kille är fjolla eller bög (alltså han kallas så, inte att han ÄR det på riktigt). Typ så. Detta blir ju fett jobbigt för de killar som inte är/vill vara macho, pratsamma, risktagande, buffliga och whatever som nu ses som typiskt manliga egenskaper. 
 

Sen blir jag ju också rätt förolämpad (å min fittas vägnar) när någon säger att jag är cool och manlig som att dom två givet hörde ihop. Vadå kan jag inte vara stark, tuff, hårig, skämtare m.m bara för att jag är tjej eller? Det växer liksom inte ut en kuk på mig för att jag snaggar håret. Också tråkigt när folk använder ordet tjejig som om det vore nåt negativt, grym kränkning mot min könstillhörighet!

Sååå, vad ska vi göra åt detta? För det första kan du ju sluta beskriva folk utifrån deras könstillhörighet "hon är så tjejig" eller "jag vill ha en riktigt manlig kille". Beskriv istället egenskaperna du söker. "Hon är så tjejig" kanske blir "hon är så fnittrig och modeintresserad" eller "hon är så omtänksam och blyg" eller ja ni fattar. 

Kan tyckas att jag håller på och petar i småsaker som inte har så stor betydelse. Fast det är inte så jävla kul att behöva anpassa sig efter en snäv ram (särskilt killar, men tjejer också) och orden kvinnligt och manligt befäster könsrollerna ytterligare. Vi måste ta tag i flera ändar samtidigt för att jobba bort det här. 

Asså jag fattar att du inte säger orden på blodigt allvar och ibland kan en absolut använda dom för att göra ett statement eller nåt (som jag gjort nu). Men ändå, vi kan skärpa oss, ready, set go!

Kommentarer

  • Purre säger:

    Japp om en man gör något "som en tjej" är det ju lika med dåligt. Även om det skulle vara något som tjejer "ska vara bra på" är det nedvärderande..

    En tjej som gör något "som en man" är ju ascool.

    Detta är en klassiskt sån där grej som drabbar båda könen. Det nedvärderar kvinnan och begränsar mannen. Ingen av sidorna mår bra av det är systemet.

    Svar: Exakt. Lose-lose-situation.
    Mican

    2013-02-18 | 14:20:48
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Nana säger:

    Vill bara skriva och säga att jag håller med till 100%!! Har så ofta fått höra att min dotter är pojkflicka och protesterar varje gång, vilket leder till typ "jamen det är ju en komplimang, fattar du inte det, jag menar att hon är så tuff och modig"
    Jamen säg att hon är tuff och modig helt enkelt då!

    Jättebra blogg förresten

    Svar: Bra protesterat :D
    Och tack för smickret!
    Mican

    2013-02-18 | 14:28:26
  • Lisa - MondoCane säger:

    Suck... en av mina favoritserier på tv är PHOENIX NIGHTS med Peter Kay. Där säger en av Kays karaktärer "Stop it, you girl!" hela tiden, och det är typ min favoritförolämpling någonsin på det sättet han levererar den, men får man någonsin säga så i verkligheten? Nej.

    Svar: Finns väldigt många serier som nedvärderar "feminitet". Typ Vänner, såfort nån av grabbarna vill pyssla eller nåt så ska det alltid garvas åt att dom beter sig like a girl.
    Mican

    2013-02-18 | 15:19:40
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Mats säger:

    Det här är det som är problemet med hobbyvetare som sitter hemma och skriver texter om det som faller in dem utan någon som helst källa, fakta.

    "Det är på grund av att manlighet (mannen) värderas högre än kvinnlighet (kvinnan) i vårt samhälle."
    Mer skitsnack får man fan leta efter. Det är för övrigt en extrem unken manssyn.
    Sen att dra paralleller från vad män inte får göra och att dom därav är värderas högre saknar också substans och du kan inte göra en sådan slutsats.
    Jag skulle lika gärna kunna hävda det motsatta, att män är mindre värda och därför inte får vara något annat. Faktiskt mera logiskt.

    Sen generellt får män vara, snygga, sexiga, snälla, söta, svaga, plugghästar.
    Du kan inte heller dra någon slutsats ang plugghäst då det enbart existerar i dom yngre åldrarna, under 12 i princip. För att det finns enstaka män därute, väldigt få av dem, som inte vill vara söta eller fina så kan du inte heller definiera hela manligheten.

    Sen är det inte alls så fritt för kvinnor som du vill få det till. Jag har inte sett kvinnor gå i typiskt manliga kläder på ett väldans tag. När var senaste gången ni såg en kvinna i kostym med slips?

    Det jag är mest förvånad över är alla dessa hobbyfeminister, som du troligen är, genusist och whatnot, när ska ni börja lyssna på vad män säger. Alla era debatter mellan varandra är enbart kvinnor, enbart feminister och genusiter som pratar om män. Det ni läser i era böcker är skrivet av samma kvinnor.
    Så när jag som man säger, jag kan vara vem tusan jag vill, jag är inte fast i någon könsroll. Män har ingen könsroll. Från erat feminina perspektiv ser det troligen ut som det.

    Ännu en gång och jag hoppas ni lär er att inte sprida skit, män är inte mera värda än kvinnor. Det är väl bara titta sig omkring i media för tusan.

    Svar: På vilket sätt är det en unken manssyn att säga att manlighet värderas högre?
    Vad tror du det beror på, att tjejer kan berömmas för att agera manligt (hon är en pojkflicka, så modig och tuff och gud vad bra) medan killar aldrig får beröm för att dom är "flickpojkar" och beter sig feminint?

    När har jag nånsin försökt definiera hela manligheten?

    Vad vill du ha sagt egentligen? Att könsroller inte finns?

    Du kommer heller aldrig höra mej säga att män är mer värda än kvinnor. Däremot att "manlighet" i många sammanhang värderas högre (därav uttryck såsom kärringstopp, svag som en flicka etc).

    Mican

    2013-02-18 | 15:20:22
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Det är verkligen en viktig fråga. Anti-feminister säger ofta att feminister bara jobbar för kvinnors rättigheter och möjligheter och att vi bara fokuserar på kvinnorna. Men det här är en sån fråga där killar har det mycket värre än tjejer. Och det är i alla fall någonting som jag försöker jobba emot.

    Svar: Har aldrig riktigt förstått det där med att försvara sig mot kritiken att feminismen är till för kvinnor. För det är den. Den är till för att försvara KVINNORS rättigheter (sen ibland medför det förbättringar för män men är inte huvudsyftet). Så antifeministerna har ju rätt i det, men dom glömmer att feminism kan kompletteras med annat. Liksom jag kan ju vara både feminist OCH jobba med mansfrågor. Inte blanda ihop feminism med könsrollskritik :)
    Mican

    2013-02-18 | 17:23:51
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Egalitarian säger:

    Detta är ju bara pinsamt. Att du lyckas vända det till kvinnoförtryck att kvinnor får vara ungefär precis hur de behagar medans män har ett mycket snavare ideal är komiskt enligt mig.
    Sen att män skulle värderas högre än kvinnor är ju definitivt fel.
    Genom historian så har mannen setts som en förbrukningsvara, det är mannen som har tvingats gå ut i krig och offra sitt liv för nationens bästa, det är mannen som (fortfarande) dör på arbetet 98% av gångerna, det är mannen som förväntas försvara kvinnan och om han gör något annat är han en fjolla och/eller kvinnohatare.
    Den arbetsuppdelning som har funnits är att kvinnan tar hand om arbetet hemma medans mannen jobbar utomhus. Varför är detta undrar ni? För att mannen är någon sorts förtryckare som hatar kvinnor tänker många. Ni måste förstå att förut var människans prioritet att överleva och föröka sig. Att skaffa mat var en svår uppgift. Och eftersom att kvinnor i de flesta fall har mindre fysisk styrka än män, och dessutom spenderade majoriteten av sin ungdom upp till medelåldern gravid, så var hon inte lika kapabel som mannen.
    Visst, en gravid kvinna skulle kunna gått ut och plöjt en åker, men detta hade ökat risken för missfall. Kvinnans liv skulle skyddas och inte sättas i fara. Det blev alltså mannens jobb att förse familjen med pengar, hus, och mat. En otroligt liten skara män fick också vara med och styra landet, skapa lagar etc. Kvinnan tog hand om familjen.
    Från detta får alltså mannen:
    Ekonomiskt kapital (som spenderas på familjen)
    En viss frihet (yrkesval)
    Kvinnan får:
    Socioekonomiskt kapital (närmare förhållande med familjen, mer vänner etc)
    Friheten från att behöva jobba för att försörja familjen
    Men jag kan fortfarande konstatera att kvinnans liv har tyngre vikt än mannens, föreställ dig till exempel att en man och en kvinna sitter fast i en brinnande byggnad. De kan endast räddas via stege från en brandbil, en person i taget. Vilken tror du räddas först, mannen eller kvinnan?
    Eller hur våld mot män och kvinnor ses i filmer, där en kvinna slår en man och mannen en kvinna.
    En spark mot skrevet eller en örfil ses oftast som komedi när mannen är offret, medans våld mot kvinnor är någonting seriöst och deprimerande.


    Svar: Med att manlighet värderas högre syftade jag på att det är (i viss mån) coolt för en tjej att va manlig, men inte vice versa. Och det måste du ju hålla med om?
    Japp och männen "offras" mer i krig och sånt. Eftersom mannen ses som den starka och självständiga, och kvinnan som svag och oförmågen att klara sig själv (rädda kvinnor och barn!). Vilket suger, både för män och kvinnor.
    Mican

    2013-02-19 | 20:24:47
  • Ylva säger:

    Såg den där på facebook. När man ser nått på facebook så vet man att det är sanning. Vetenskaplig superfakta liksom.

    Svar: Fattar inte va du snackar om.
    Mican

    2013-02-19 | 20:24:54
  • Emelie säger:

    Jag har en uppgift i svenskan då jag ska skriva om jämställdhet. Tror du jag an ta upp det här och skriva det som en jämställdhetsfråga?

    Svar: Absolut, är ju ett ständigt aktuellt ämne liksom. Säg till om du vill ha nån input, skulle jättegärna läsa det du kommer fram till :D
    Mican

    2013-03-12 | 19:31:45
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Får jag låna bilden? :)

    Svar: Självklart!
    Mican

    2013-06-18 | 12:28:39
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se

Kommentera inlägget här: