moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Våldtäkt är INTE det värsta som kan hända

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Möter många som tycker att våldtäkt är värre än mord. Och folk tycker alltid det är så himla hemskt och höra om nån som blivit våldtagen "HELA HENNES LIV ÄR FÖRSTÖRT FÖR ALL FRAMTID!" typ så (och ja killar kan våldtas men det gråts inte lika mycket över det, tyvärr). 

Men måste en våldtäkt verkligen innebära att en är förstörd? Att en ska deppa ihop totalt och må dåligt av det resten av livet? Varför är våldtäkt så mycket värre än misshandel? 

Jag tror det grundar sig i det gamla resonemanget om att hedern sitter i könet på kvinnor. Ni vet, förr i tiden när en kvinna blev våldtagen (och nuförtiden i vissa kulturer) sågs hon som förbrukad och kunde inte få en man - dömd till ett olyckligt liv dåra. Men varför lever denna syn kvar idag? Varför skriver till och med tidningar om hur tragiskt det är att unga kvinnors LIV FÖRSTÖRS av våldtäkt? Hur kan människor ta sig rätten att bestämma hur andra ska känna över en händelse?
 
Samhällets syn på våldtäkt som om det vore det absolut värsta som kan hända en person, tror jag kan vara mer traumatiserande än själva våldtäkten. Faktiskt. För hur jävla kul är det att få höra att "stackars dig som har fått hela livet förstört" om en faktiskt inte mår så jävla dåligt över det?  
 
Som våldtäktsoffer får du vara traumatiserad resten av livet eller väldigt länge, det är inte fel. Men det är heller inte fel att känna "det där va fett jobbigt" sen skaka av sig och gå vidare med sitt liv utan att må dåligt över det som hänt. INGEN har rätt att bestämma hur du ska reagera efter att ha blivit utsatt för ett brott. Din reaktion kan aldrig vara fel. Thats all I'm sayin. 
 
Vi måste sluta förutsätta att alla våldtäktsoffer är ärrade för livet. Vi måste sluta snacka om hur någon måste vara "helt förstörd". Media måste sluta reproducera bilden av att ett våldtäktsoffer föralltid kommer gräma sig över våldtäkten. För dom som inte känner igen sig i den bilden ska inte tvingas in i den, känna att det är något fel på dom eftersom dom inte känner sig totaldeppiga. 
 
P.S. Kanske också därför väldigt många vägrar erkänna att en blivit våldtagen, ens inför sig själv? För att bli våldtagen innebär ju att vara ett livslångt offer med alla framtidsutsikter förstörda, och vem vill det?

Kommentarer

  • Emma säger:

    Mycket bra skrivet. Har själv varit med om en våldtäkt och kommit över det, och kan märka att många människor misstror det jag varit med om då det inte "inte är normalt" att man kan gå vidare med sitt liv efteråt. Har också pratat med flickor i mitt jobb som kan berätta om övergrepp de varit med om för att sedan gå vidare med att tala om att de tror att de är onormala/känslokalla/psykiskt sjuka eftersom de var ledsna ett tag och sedan gick det över.
    Så att man kan gå vidare efter ett trauma är ett viktigt budskap att sprida!

    Svar: Verkligen! Och det är så många, även annars väldigt väldigt smarta människor, som tror att våldtäkt alltid innebär evig olycka. Och det är en sån skev bild.
    Mican

    2013-03-22 | 08:35:50
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • Idun Skuggbarn säger:

    Sjukt bra inlägg! När jag blev våldtagen berättade jag det inte för en människa för jag orkar seriöst inte med något djävla larvande. Och jag kan verkligen känna igen mig i det där sista du skriver. Även om jag alltid vetat att det var just en våldtäkt jag var med om så anmälde jag aldrig eftersom det kändes, jag vet inte men typ fel att jag ska ta massa resurser för något som jag faktiskt kom över väldigt fort. Så här i efterhand inser jag ju att det var dumt (han kanske våldtog någon annan som HAR fått hela sitt liv förstört pga det tex. vilket kunde förhindrats om jag hade anmält).

    Svar: Jag tycker aldrig det är dåligt gjort att INTE anmäla (eller att anmäla heller). För en gör det en tycker verkar bäst i situationen, och ska inte anklagas över att inte förhindra andra våldtäkter. Inte ditt ansvar, du gör det du själv orkar med och mår bra av. Tänker jag.
    Mican

    2013-03-22 | 10:44:15
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Michaela säger:

    Faaan vad jag älskar att du får mig att tänka till och ifrågasätta allt som jag annars bara ser som självklart eller inte ens reflekterar över. Nu pratar jag inte bara om detta inlägg utan om hela din blogg. Nåja, nästan ;)

    Svar: Jag är fantastisk! ;) Tack för peppet!
    Mican

    2013-03-22 | 11:17:15
  • Angelica säger:

    Det borde pratas mer om hur traumatisk en våldtäkt kan vara på grund av skuldbeläggandet av offret. Det om något skulle jag kalla trauma. Som den stackars flickan i Steubenville som det skrivs om över hela internet just nu. Alla hemska kommentarer om att hon får skylla sig själv som blev så full, att hon får skylla sig själv som hade slamprykte, att killarna bara gjorde "what any one in that situation would" osv. Själva våldtäkten kommer hon inte ens ihåg (inte för att det inte kan vara traumatiskt ändå) men det smutsiga efterspelet om något det måste vara fruktansvärt traumatiskt. Att bli så hårt dömd trots att hon är offret.

    Svar: Absolut! Victim-blaiming är nåt sjukt vi måste jobba hårt emot.
    Mican

    2013-03-22 | 11:47:44
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Emelie säger:

    Jag tror det kan vara så att dem som säger att det är värre har aldrig vart med om att någon i deras omgivning blivit mördad. Våldtäkt tror jag är vanligare så när man säger att det är värre så har man inget att jämföra med....

    Svar: Kanske kanske
    Mican

    2013-03-22 | 12:55:44
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.bloggg.se
  • Emma säger:

    Men precis som du skriver så är det viktigt att komma ihåg att upplevelsen är individuell, för någon är det inte en större kränkning än att få en smäll på käften. Man blir upprörd men går vidare. Men för andra är det faktiskt värre än döden och de är skadade för alltid.
    Det beror ju ofta på faktorer såsom hur nära man stod förövaren, om man blev fysiskt skadad dvs. att det förekom våld, om det var en eller flera förövare, om det förekom hot, hur gammal man är samt såklart efterspelet dvs hur man bemöts av omgivningen. Det är ju också stor skillnad beroende på vilken kultur du tillhör.

    Svar: Exakt. Istället för att förutsätta får vi fråga. Bästa sättet att ta reda på hur personen mår liksom.
    Mican

    2013-03-22 | 13:20:49
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • TantMango säger:

    Oj! Jag har inte uppfattat det som att våldtäkt anses vara det värsta. Snarare att mord skulle vara det värsta. Och jag har svårt för idén om att det skulle ha med hedern att göra.

    För mig personligen känns våldtäkt som det värsta, inte pga nån heder! utan pga förnedringen i tvånget och att det är i det mest privata, och att det rör det som ska vara en av livets största njutningar och glädje. Men jag säger alltid att det är min personliga känsla. Tycker som du illa om när andra insinuerar hur någon ska känna.

    Svar: Vissa tycker våldtäkt är värre än mord, som jag pratat med. Men dom flesta gör det kanske inte, what do I know liksom.
    Men precis, för dig kan det ju va den värsta kränkningen i ditt mest privata, inget fel att känna så. Sen får andra känna "no big deal". Alla får känna precis hur som helst.

    Angående hedern så är det ju bara en tanke, en möjlig tolkning. Finns säkert massor av andra sätt att se det på. Och finns ju inget som hindrar att både hederstänk (i ändrade former) och att det är ett övergrepp på könet som ska skänka njutning existerar samtidigt och olika för olika personer och i olika sammanhang. Vart lite luddigt men hoppas du fattar va jag menar :)
    Mican

    2013-03-22 | 13:59:39
    Bloggadress: http://tantmango.se
  • Sara - Hold on be strong säger:

    Så sjukt bra skrivet!!

    2013-03-22 | 14:55:16
    Bloggadress: http://saraleasofia.blogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Väldigt bra skrivet. Kan inte göra annat än att hålla med.

    2013-03-22 | 17:34:36
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Maj säger:

    Jag var med om några övergrepp som yngre och jag har aldrig pratat om det, för att jag kom över det ganska fort. Dock kan jag tänka mig att de kan komma smygande tillbaka, att man får Flashback och det är därför man aldrig kommer glömma det helt. Men man behöver inte må dåligt över det, resten av sitt liv. Jag har sagt till mig själv, "allt är okej, så länge jag inte dör, för ja kan hantera det" och inte blir fysisk skadad resten av mitt liv.

    Svar: Om en känner att en inte vill/behöver prata om det så ska du ju inte behöva det, helt upp till en själv att bestämma liksom. Men om upplevelserna ofta kommer tillbaka och en börjar må dåligt över det så kan det ju va najs att ha bearbetande samtal i efterhand.
    Alla behöver ju olika.
    Mican

    2013-03-22 | 21:40:27
  • Lisa - MondoCane säger:

    Jag tror att det finns olika typer av våldtäkt, olika sätt att reagera, olika allt möjligt. Att säga att en våldtäkt är värre än mord eftersom man "förstör ett liv man måste leva ända ut" och så vidare är så förnedrande mot de som lever kvar med en familjemedlem eller vän som blivit mördad att det inte är sant. Våldtäkt är inget som man bara skakar av sig, det är ofta en traumatisk upplevelse som behöver bearbetas för att kunna läggas bakom en, men att säga att hela livet är förstört är ju helt bisarrt. Precis som alla trauman kan det förstöra mycket, men det MÅSTE ju inte göra det.

    Används f.ö. ofta i film, där det inte är ovanligt för att föra handlingen framåt in absurdum. En man med en mördad fru kanske söker hämnd, men en man med en VÅLDTAGEN fru kan bara hoppas att de dödar henne efteråt för det går aldrig att bygga upp igen. En kvinna kan bli slagen och genomstå alla möjliga handlingar av förtryck utan att reagera, men våldtar man henne så kan hon reagera precis hur som helst eftersom hon inte är värd något längre, hennes liv är ändå förstört så hon kan lika gärna gå och mörda alla som kommer i hennes väg utan en tanke på konsekvenserna. Und so weiter.

    Svar: Visst finns olika sätt att reagera. Men för vissa kanske våldtäkt inte är en så traumatisk upplevelse, det går inte att säga att ingen bara kan skaka av sig det. För nån kanske kan det, och finns inga fel reaktioner.
    Aa så jävla stört i filmer!
    Mican

    2013-03-22 | 23:32:51
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Å säger:

    Jag var 25 när jag blev våldtagen och kom över själva våldtäkten ganska fort eftersom jag förstod strukturerna och vägrade se den som något som jag borde skämmas för. Jag är fortfarande arg flera år senare men jag är inte ett dugg traumatiserad, våldtäkten har inte ens lämnat kvar några "triggers" hos mig. Ganska snart efteråt såg jag till att ha sex och dejta eftersom jag ville ta tillbaka den biten så fort jag orkade, för inget jävla as till våldtäktsman skulle få minsta lilla makt över mig och min kropp. Det är nog så jag har sett det överlag - att låta våldtäkten bli ett stort trauma vore att låta våldtäktsmannen vinna och jag avskyr att samhället ville att jag skulle vara mer knäckt och trasig än vad jag var. En kurator sa till och med till mig att jag grät "för lite" och att hon inte visste hur hon skulle kunna hjälpa mig om jag "bara var arg."

    Svar: Du har all rätt att va arg. Vilken jävla idiot till kurator dessutom!
    Mican

    2013-03-23 | 13:48:37
  • Lisa - MondoCane säger:

    Nej, det har du ju rätt i.

    2013-03-23 | 13:59:21
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • ett ritstift i din rumpa säger:

    i antologin f-ordet finns en väldigt bra text om just det här!

    2013-03-24 | 20:23:46
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • peachbeast säger:

    Mycket bra skrivet!
    Jag har klarat mig undan våldtäkt men har istället blivit systematiskt misshandlad både fysiskt och psykiskt under nästan 12 års tid av mitt ex. Jag kan ibland undra om det är fel på mig för att jag fungerar normalt (nåja ;-)). Borde jag ändå inte vara mer nedbruten? Jag kanske är känslokall och konstig? Borde jag inte vara mer rädd för att råka illa ut mer gånger? Osv osv.
    Som du påpekar fungerar alla människor olika. Vissa upplever ett hemskt krig och kan ändå gå vidare. Vissa ser en hemsk olycka eller förlorar en närstående (alltså ingen fysisk skada) och mår fruktansvärt dåligt. Och samma person kan reagera olika från gång till gång dessutom. Därför är det smartare att stötta och vara där för sina vänner och familj om de råkar illa ut istället för att tro att de nog ändå mår bra/måste må fruktansvärt dåligt.
    Bra att du lyfter detta!

    Svar: Javisst, det gäller ju förstås även för andra situationer är våldtäkt också. Det är ju bara bra att du inte är mer nedbruten :)
    Mican

    2013-03-29 | 16:21:26
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Fanny säger:

    Så sant! Väldigt bra skrivet.

    2013-04-12 | 20:55:07
    Bloggadress: http://fannydarling.devote.se/
  • jana säger:

    Åh vad skönt att läsa det här. Jag blev våldtagen för ett år sen, men har inte mått särskilt dåligt av det. Har undrat om jag är konstig som inte reagerar så mycket på det. Det var inte så hemskt som jag hade föreställt mig att en våldtäkt skulle vara, och jag har funderat över om det verkligen var en våldtäkt eftersom jag inte har mått särskit dåligt över det.

    Svar: Det var en våldtäkt även om du inte mått dåligt över det. Alla reagerar olika.
    Mican

    2013-05-19 | 19:16:28
    Bloggadress: http://www.janasbokhylla.blogg.se
  • David säger:

    Hej hitta det här inlägget när jag irriterad efter en kaffe-rasts diskussion googlade. Det var en diskussion om att man inte borde separera våldtäktsmän från övriga fångar så att dom kunde få bli mördade av övriga fångar som kanske bara satt inne för mord. Jag menade på att om man blir våldtagen så har man på sin höjd fått sin livskvalitet minskad resten av livet men om man blir dödad så har all möjlighet till nya upplevelser tagits bort och därmed måste det vara värre. Vilket INGEN köpte runt kaffebordet! Folk är idioter. Tack för att du är smart!

    Svar: Så trött på människor som ska bestämma åt andra vad som är traumatiserande. Vill spy på synen att våldtäkt är värre än mord. Du kan ju visa dom blogginlägget ;)
    Mican

    2013-06-05 | 10:02:46
  • Anonym säger:

    Beroende på hur jag väljer att dra gränsen kan jag ha blivit utsatt för en våldtäkt. Visst, det sög. Jag mådde piss dagen efter och vill inte komma tillbaka till samma ställe. Men jag vet också att det inte var mitt fel, han var en äkta gris och jag kan gå vidare utan honom.

    2013-09-18 | 12:27:59

Kommentera inlägget här: