moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Sug på den här historien du

Kategori: Whatever

Nu när jag har lite fler läsare vill jag gärna lägga upp denna berättelse igen. I nästa inlägg ska jag förklara hur jag själv tänker.
 
Den svartsjuka Kungligheten ska åka på en lååång resa. Hen säger varnande till sin partner:

”Du får inte lämna slottet så länge jag är bortrest. Om du gör 
det så kommer jag att straffa dig när jag kommer tillbaka!”

Men dagarna gick och partnern kände sig övergiven och ensam, och åkte därför till sin knullkompis. Hen tänkte att Kungligheten nog inte skulle komma tillbaka förrän i skymningen iallafall. Efter att ha tillbringat ett antal timmar hos sin knullkompis kom partnern tillbaka till slottet. Då fann hen att vindbryggan spärrades av en soldat med draget svärd, som sa: 

”Här kommer ingen in! Det är order från Kungligheten. Gör ni så mycket 
som ett försök att beträda vindbryggan dödar jag er.”

Partnern sprang då till färjpersonen och bad att bli rodd över till slottet. Färjpersonen sa att partnern kunde få hjälp, men att det kostade 20 spänn. Partnern förklarade hysteriskt att hen inte hade några pengar på sig nu, men kunde betala sen. Färjpersonen ville dock inte gå med på detta. 

Partnern skyndade då tillbaka till sin knulllkompis och bad om hjälp, men hen vägrade låna ut pengar. Slutligen sprang partnern till sin vän, och bad att få låna pengar. Men vännen sa:

”Om du inte hade varit otrogen mot din Kunglighet hade detta aldrig 
behövt hända. Jag kan inte låna dig pengar mot 
bakgrund av vad du själv ställt till med”.

Så den alltmer desperata partnern gjorde ett försök att springa över vindbryggan. Redan vid det första steget blev hen ihjälhuggen av soldaten. 

Vem gjorde mest fel?
Vem bär mest ansvar för partners död?

Rangordna, och skriv gärna en kommentar om hur du tänker.

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Ja alltså det är ju inte okej att vara otrogen men det är ju än mindre okej att döda någon eller beställa ett mord.

    De som gjorde mest fel i följande ordning:

    Soldaten
    Den svartsjuka kungligheten
    Partnern

    2013-05-28 | 10:47:09
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • pelle pettersson säger:

    så vackert berättat, jag blir tårögd.

    2013-05-28 | 12:10:08
  • Le queen of it all säger:

    Första och sista felet ligger väl hos den dumma jävel som inte skaffar egna pengar att leva på utan är beroende av andra. Och så strukturerna som gör att det ens är möjligt. Varför i helvete reste hen inte någon annanstans, bort från både knullis och borg?

    2013-05-28 | 14:27:26
  • Anja säger:

    Intressant!

    Jag tycker nog såhär.

    De som gjorde mest fel:
    Kungligheten
    Partnern
    Soldaten

    Varför?
    Kungligheten verkar ha ett väldigt starkt kontrollbehov över sin maka. Han får faktiskt skylla sig själv men det var onödigt av partnern att gå bakom ryggen på honom.

    De som ansvarar för partnerns död:
    Partnern
    Kungligheten
    Soldaten

    Varför?
    Partnern sprang ut på bryggan av sig själv. Hon hade ett val och hon hade blivit varnad, men hon försummade det och hon blir därför ytterst ansvarig över sin egen död. Kungligheten har troligen manipulerat sin partner och han blir därför också delaktig i hennes död. Soldaten följde bara order.

    Det här skulle gå att utveckla i all oöndlighet men det här får räcka från mig.

    Nu insåg jag att du inte nämnt kön på någon av individerna men jag presumerade att kungligheten var en man och partnern en kvinna. Aja, jag är inte lika genusinflurerad som de flesta här är skulle jag tro.

    2013-05-28 | 15:46:49

Kommentera inlägget här: