moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Om du inte kan vinna genom att följa spelets regler - FUSKA!

Kategori: Rasism och fascism

Jag är så ofantligt jävla trött på föraktet för "extrema" aktioner. Hela den här idén om att det är så himla viktigt att förändra med tillåtna medel. Typ att vi borde skriva debattartiklar, demonstera med plakat och fråga snällt istället för att slita ner affischer, kasta tårtor och kedja fast oss vid oljefartyg. 
 
Asså vafan. Om det nu är själva samhällsstrukturen jag motsätter mig, så kan jag knappast förändra det enbart genom att gå via dom accepterade medlen. Att säga att folk ska sluta med brottsliga aktioner är som att säga att folk bara får engagera sig på förtryckarnas villkor. Jag vägrar ställa upp på det.
 
Och nej, jag menar inte att alla aktioner är okej. Det är inte okej att mörda, misshandla eller typ bränna ner personers hus. Visst kan målen helga medlen men inte i vilken usträckning som helst liksom.
 
Det jag menar är att om spelets regler är fel så är det inget fel i att fuska. För inte tycker ni väl på allvar att Pussy Riot gör fel? Eller? Tycker ni också att Robin Hood gjorde fel som stal från de rika för att ge till de fattiga? Och kvinnor som genom historien brutit mot regler och typ sprungit i ett marathonlopp fast dom inte fick, var dom odemokratiska? Var det fel att gömma judar under förintelsen för att det inte var tillåtet? Ni fattar grejen.
 
Eller ni kanske tycker att det svenska samhället idag är helt perfekt, så det går inte att jämföra "vålds"-aktioner idag med Robin Hoods stölder? Isåfall så lider ni väl, som majoriteten, av blindhet inför den struktur ni lever i. Hoppas ni kan öppna ögonen snart. 
 
Människor som klottrar sexism på reklamaffischer, klär statyer i rosa, skriker er hesa på allmän plats, kedjar fast er själva i regnskogen, kastar tårtor - TACK. Tack för att ni står upp emot förtryck med risk för ert eget välbefinnande. Ni är så jävla modiga, jag önskar jag vågade vara mer som ni.

Kommentarer

  • Emma säger:

    Det kanske inte alls handlar om förakt mot extrema aktioner utan att man tycker att en aktion bör vara konstruktiv och tjäna sitt syfte. Jag anser tex att det inte tjänar ett bra syfte att kasta en tårta på en vald politiker för att man inte gillar dennes åsikter. Det enda som skett är att man visat sitt missnöje på ett ganska infantilt sätt. Att kedja fast sig vid oljefartyg eller runt träd som skall sågas ner eller riva ner affischer tjänar dock ett syfte, det är att aktivt förhindra något. Det är en helt annan sak. Så jag tror inte att man skall missta ogillandet av tårtkastning för att man är av uppfattningen att man måste vara så snäll och följa alla regler. Det är inte det som det handlar om.

    Svar: Eller så är det kanske det, fast lite gömt. Men visst, folk får väl tro att det inte inte leder till nåt bra med tårtkastningen (jag håller inte med) men frågan är om det leder till nåt konstruktivt att prata om hur fel det är att det gjordes och ta avstånd?
    Mican

    2013-11-07 | 18:27:13
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se
  • Aida säger:

    Du har väl inte missat Israels nya lag om modeller?! Modellerna måste ha minst 18,5 i BMI på läkarintyg och de får inte retuschera bilder utan att det står på bilden att den är retuscherad!

    Svar: SJUKT BRA!
    Mican

    2013-11-07 | 21:37:07
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Olivia säger:

    Hej, jag har läst din blogg ett bra tag nu och jag tycker du är så bra på att argumentera! Jag har ett problem, jag går i 9:an och är med i en grupp som ska planera för en bal som är varje år. Men jag blir så less på alla gammla traditioner och skit som bara finns kvar för att "det alltid varit så". T.ex. att under middagen så delas det ut priser å grejjor, och "the big prize" är balens drottning och kung. Jag sa rakt ut att jag tyckte att det var ett skitpris. Dom kollade på mig som om ja vore dum i huvudet. Så jag frågade varför man skulle "värd" att vinna. Det visste de inte. Det bara är så tyckte de. -"och det är ju så kul med traditioner!" FUCK TRADITIONER

    Svar: Tack :)
    Asså sånt där är så jobbigt! Traditioner som ska va kul och ingen (utom du) fattar att det är sexistiskt och bakåtsträvande. Va modigt ändå att säga att du inte gillade priset!

    Jag tänker att det kanske blir svårt att helt förändra den traditionen för dig ensam, dom vill lämna ut the big prize. Men kanske kan det bli en liten nyhet i år, att priset typ går till skolans roligaste/snällaste/smartaste/bäst-på-tetris eller whatever kritierie men ba så det inte blir en popularitetstävling (och jury bestämmer, ej eleverna själva men dom kan nominera). Vad tror du?
    Mican

    2013-11-07 | 23:59:25
  • pelle pettersson säger:

    hej olivia,de traditionerna är inte särskilt gamla ,80-tal eller så ,inte alls som jul och sånt

    2013-11-08 | 10:19:43
  • Olivia säger:

    Jag menade mer att det var en tradition på vår skola, men det kanske va fel ord... Men problemet är att det är servitriserna (elever i 8:an) som röstar vem som är snyggast osv. men det ska ja försöka ändra på tillsammans med två till som kom fram till mig för ett tag sedan och höll med:) tack för att du svarade!

    2013-11-08 | 22:45:32
  • mattlo säger:

    Åh vilket bra inlägg! Åh vilken bra blogg! <3

    Svar: Tack och tack :D
    Mican

    2013-11-19 | 22:24:54
    Bloggadress: http://mattlo.se
  • Karolina säger:

    Du är bra!

    Svar: Tack du!
    Mican

    2013-12-29 | 12:11:59
    Bloggadress: http://hapiface.blogg.se

Kommentera inlägget här: