moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag kritiserar inte tjejer som sminkar sig

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag kritiserar att det finns en press på att sminka sig och på att vara snygg. Ibland måste en göra skillnad på samhällskritik och individers "ansvar" (amen ni fattar). Visst vill jag kritisera att det finns sån stor utseendepress och ytlighet i vårt samhälle, särskilt för kvinnor. Men jag har inget intresse av att kritisera ytlighet hos enskilda individer eller fördöma att folk väljer att typ sminka sig eller raka sig. Peka ut liksom, ser inget gott som kan komma av det.

Vi lever i ett samhälle där det ses som viktigt att se bra ut, så då är det väl klart att en vill göra det. Det är ingenting en ska skämmas för liksom, att vilja sminka sig. Snacka om dubbelbestraffning det blir annars, att börja peka finger åt dom som följer normerna. Jag är så trött på hånandet av kvinnors "ytlighet" och folk som snackar om feghet och låg självkänsa som orsak till att en fixar med sitt utseende. 

Sen skiter jag också i huruvida folk gör det "för sin egen skull" för att det är kul och typ sminkar sig även när dom är ensamma, eller om dom gör det bara för att en "måste". Tycker inte det är så jävla relevant att höra om, helt enkelt. Eftersom jag ifrågasätter strukturer och samhällsfenomen, inte enskilda individers handlande. Det blir ofta  att folk ska försvara sitt sminkande med att "jag gör det för mig själv" så då är det bra, men dom är ju sorgliga dom som gör det "för andras skull" typ. Och jag tycker det är en så onödig opch utpekande diskussion att gå in i, huruvida ens val att sminka sig är för att en verkligen vill eller inte. Leder liksom ingenvart. 

Sen kan jag ju ändå uppmana tjejer (som lider av utseendepressen) att våga "fasa ut" sitt utseendefixande eftersom jag tror att det kan minska ångesten kring det, men det är en annan grej.

Kommentarer

  • wigwag säger:

    Ja du har rätt. Och man behöver verkligen inte känna sig som en "svag" kvinna eller en kvinna som "inte är så stark" för att man ibland vill göra sig fin. Eller vad tycker du om LD:s senaste blogg-groda. Det här har väl förfan inget med svag eller stark att göra utan med identitet och rätten att få bejaka eller jobba mot en förändring av sin identitet utan onödig extra yttre påverkan.

    Svar: Nej behöver inte ha med svaghet och styrka att göra. Fast tror inte LD menade att kvinnor som sminkar sig är svaga. Tror mer hon vill ge en tankeställare till folk som föraktar "svaghet" (här i fallet att följa normerna). Men jag vet inte, bara min tolkning.
    Mican

    2013-10-13 | 08:30:51
  • wigwag säger:

    Jag kan förakta svaghet ibland jävligt mycket. Tex när folk gör skillnad på folk och folk beroende på hur dom står i nån slags hiearki eller vilken status dom har.

    LD ville inte med inlägget problematisera begreppen "svag" och "stark" utan dom bara liksom poppa ut ur mun på henne lika naturligt som när hon går och skiter ungefär.

    2013-10-13 | 13:00:24

Kommentera inlägget här: