moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Mer av Märtas superhemliga snuskbok!

Kategori: Whatever

Hej y'all!

Eftersom så många av er gillade mina första kapitel av Märtas snuskbok så kommer här två till. Enjoy!
 

Avsnitt 3

Jag är kär i Kasper. Fast jag gillar Salar också. Dom går båda i min klass. Kasper är ljushyad, lång, smal, har ungefär 83 fräknar runt näsan och kan prata finska. Hans ena mamma är från Finland, den andra mamman är från Haninge. Ja han har faktiskt två mammor. Fast den från Haninge födde honom, fast i Finland. Alltså han föddes i Finland av svenskan. Så han är finlandssvensk. Tror jag.

Salar har oboyfärgat skinn och mörka lockar. Han skrattar nästan hela tiden och när han inte skrattar så ler han. När han ler mot mig pirrar det till i hela kroppen, men särskilt i snippan. Han brukar spela fotboll på rasterna så när han kommer in i klassrummet är han alldeles blöt av svett. Men det gör ingenting. Hans svett doftar som nybakade vaniljbullar. Båda Salars föräldrar är födda i Sverige. Fast han har en morfar från Iran, som bor i Sverige. Hans mormor dog innan han föddes, varför vet jag inte.

 

Avsnitt 4

Klara går i min klass och är min bästa vän. Hon kallas Knäppa Klara för att hon gör så konstiga saker. En gång när hon badat sitt marsvin Humle orkade hon inte torka honom så hon stoppade in honom i mikron. Hon ställde klockan på 2 minuter och sen gick vi och lekte operasångare. Några timmar senare när hennes pappa skulle värma fisksoppa hörde vi ett skrik och sen att någon spydde. Sen kom hennes pappa upp helt grön i ansiktet och skällde på Klara. Det visade sig att Humle inte tålde solarium. Han hade exploderat i mikron. Det låg brända, geggiga hamsterhår överallt och små skelettbitar satt fast i mikrotaket. Klara önskade sig en ny hamster i födelsedagspresent. Hon fick ett munspel.

Jag var hemma hos Klara idag efter skolan. Hon sa att hon hade kommit på ett sätt att utrota fattigdomen i världen. Hon tänkte starta en frågesport på TV där rika kändisar spelade med sina egna pengar. Om dom svarade fel på en fråga var dom tvunga att skänka en miljon till välgörenhet. Det skulle vara 20 stycken jättesvåra kuggfrågor så kändisarna skulle behöva skänka jättemycket pengar. Jag frågade varför nån skulle vilja vara med i ett sånt program där dom tappade alla sina pengar. Klara sa att hon skulle bli kompis med maffian och hota alla som vägrade. Jag himlade med ögonen men sa ingenting.

Jag är orolig för att hon kommer hamna i fängelse när hon blir vuxen. Klara är inte orolig för det. Hon säger att maffian skulle hjälpa henne att fly.

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    haha, skulle mycket hellre velat läsa detta istället för Bert när jag var tolv! :))

    2013-10-27 | 21:22:20
    Bloggadress: http://blomstrandefeminist.blogg.se/
  • Fine säger:

    Haha det är som tjejversionen av Sune <3

    2013-10-27 | 21:29:48
    Bloggadress: http://libertine.blogg.se
  • Matilda säger:

    Så himla bra! Du borde skriva mer och skicka in det till något förlag!

    Förövrigt så har jag tänkt på en annan sak angående Bert och Sune-böckerna. Jag har läst båda delar och trots att det är pojkar det handlat om så har jag ändå inte reflekterat över det så mycket som liten utan snarare identifierat mig med Bert och Sune än tjejerna som är bifigurer i böckerna.
    Självklart borde det finnas böcker som handlar om tjejer i den åldern som tänker som många tjejer gör (och ska få göra) men vad jag menar är att fantasin är väldigt bred och jag identifierade mig aldrig med de stereotypa tjejerna i böckerna/serierna.

    Svar: Tack!
    Ja, det finns ju t.o.m studier som visar att många tjejer kan identifiera sig som pojkar i sagor och sånt, medan killar inte kan identifiera sig som tjejer (kanske eftersom typ alla huvudpersoner är killar, vi lever i ett patriarkat och mannen är norm). Så därför tror jag att det är viktigt att det blir fler tjejer som huvudkaraktärer.
    Mican

    2013-10-27 | 21:35:03
  • Marielle säger:

    Älskar! :D

    2013-10-29 | 07:05:41

Kommentera inlägget här: