moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Pedagogiska dilemman

Kategori: Barn och pedagogik

Ibland uppstår situationer som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Exempelvis: Flera 9-åriga barn är i ett rum. Två av barnen (vita) börjar skoja om att den ena är svart (för han har blivit brun när han var utomlands) och använder även n-ordet. Inom hörhåll sitter ett mörkhyat barn. Jag som pedagog sätter mig ner och förklarar varför de inte bör använda n-ordet, och de vet faktiskt om att det är kränkande. Men säger det ändå. 

Vad ska jag göra? Markera tydligt genom att skälla eller hota barnen med hemringning, alla medel för att få dom att sluta använda ordet? För att skydda andra barn från den kränkningen, såklart. Men samtidigt - jag tror inte att auktoritärt ledarskap är bra. Då kommer barnen bara sluta säga ordet för att slippa skäll eller hemringning och faktiskt inte själva förstå att de inte borde använda kränkande ord just för att de är kränkande. Men om barnen hinner säga ordet några gånger till innan jag på ett pedagogiskt sätt fått fram mitt budskap - hur skadligt är inte det?
 
Vad skulle ni gjort i den situationen?

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    fortsätt att förklara hur många gånger som helst,en behöver inte vara särskilt snäll för att vara icke-auktoritär. hot och mutor är kontraproduktiva .men en kan visa att en blir förbannad om det finns goda skäl därtill

    Svar: Det kan nog vara bra!
    Mican

    2015-01-27 | 15:24:38
  • Jitah säger:

    håller med Pelle lite här! Det är enligt mig goda skäl att bli förbannad oavsett ålder. Fortsätt förklara, ge så många tänkbara skäl som möjligt till varför deras beteende inte är okej, och blir du arg, visa det. Det blir man ju om en ungdom/vuxen uttrycker sig på det viset. och fungerar inte det, ja då blir det kompanispö.. Nämen skämt åsido, tror du kommer lösa det galant. Blir glad att dessa individer får chansen att ha en person som du i sitt liv med sunda värderingar och åsikter!

    Svar: Ja, jag tycker dock en som vuxen ska vara försiktig med att tala argt med barn då det kan upplevas som väldigt hotfullt...men ibland behövs det förstås!
    Mican

    2015-01-27 | 19:01:35
  • Fine - en 22årings syn på sex, relationer & stuff säger:

    Jag brukar ofta fundera på hur jag ska hantera liknande situationer när jag är ute och håller skolpass för RFSU och olika ungdomar uttrycker sina negativa åsikter om exempelvis homosexuella eller tjejer som de anser vara "slampor" och liknande. Jag brukar markera direkt att det INTE är ok någonstans att uttrycka åsikter som direkt kränker andra människor på det viset, och om det fortsätter så tänker jag avbryta passet (samtidigt som jag säger att man får ha vilken åsikt man vill, men man kan inte alltid bara slänga den ur sig hur som helst). Det här är ju annorlunda än din situation eftersom det är äldre ungdomar jag har att göra med, men någonstans ska man ju börja liksom och jag tänker att ett första steg är ju att markera att det inte är ok att säga vad som helst och varför - så att det inte bara blir att man skäller och sen ska de liksom klura ut själva vad de gjorde för fel, det blir bara kontraproduktivt.

    Svar: Ja, men om en markerar och de ändå inte slutar/slutar fort nog, då är dilemmat kvar :P Håller med dig ändå om att det är ett bra sätt.
    Mican

    2015-01-27 | 19:47:19
    Bloggadress: http://liberfine.se
  • Michis säger:

    Jag har gjort en kombo i liknande situationer. Markerat rejält och sen förklarat varför.

    2015-01-31 | 10:30:44

Kommentera inlägget här: