moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

JAG VILL INTE HÖRA ATT JAG ÄR SNYGG IDAG

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag vill inte att folk kommenterar när jag har sminkat mig "va fin du var idag" eller nåt liknande. Komplimanger för utseende vill jag bara ha av dom jag ska knulla med (så eftersom jag är monogam är det bara min bf som får ta sig den rätten dåra). 
 
Varför? Jo för jag vill liksom inte att mina kompisar ska bry sig om hur jag ser ut. Asså visst kan nån få tycka att jackan är cool och fråga var jag köpt den, för att personen gillar min stil, men jag vill inte höra att jag är snygg när jag är uppiffad. Jag vill inte att det ska va viktigt för er, och jag blir inte glad! Men jag blir inte arg heller såklart för jajajaja jag vet att det inte är illa ment, men ändå. Bara cut it out please. 
 
Jag vill faktiskt att alla ska sluta säga "va fin du är idag" till alla. Det kan låta jävligt radikalt och här säger många "men det är nåt positivt, en komplimang gör ju ingen skada" och "jomen vi behöver höra att vi är fina" MEN NEJ!!!
 
Desto mer vi uppmärksammar utseende, även om vi gör det positivt (typ komplimanger) desto större betydelse ger vi utseendet. Genom att ge nån en komplimang när hen är snygg blir det omedvetet en signal att "gör så här för då är du fin och fin är ju bra det vet alla". Fokus hålls liksom kvar på utseende och det skapar bara ännu större hets att leva upp till finheten. 
 
U know what im sayin? Samtidigt är jag lite kluven för jag gillar ju liksom klädstil på samma sätt som jag gillar inredningsstil (askul ju) så då fokuserar jag på utseende ändå. Fast utan att hetsa andra till finhet genom komplimanger då. Krångligt värre att inte va skenhelig asså...
 
 

Kommentarer

  • Aida säger:

    Åh vad du skapar disequlibrium i min hjärna nu.
    Jag tänker precis sådär "en komplimang kan aldrig skada".

    Men så jävla sant det du säger, och att man inte förstår det..

    Svar: Ingen som säger det menar ju att va elak, men kan va bra att tänka efter en extra gång ibland. Eller två.
    Mican

    2013-01-18 | 00:44:58
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Shamandalie säger:

    Bra skrivet!
    Fick en sådan där "men vad fin/uppklädd/piffig du var idag då" av en kompis. Detta var första dagen på hela veckan som jag sminkat mig och gjort mig fin för att fara på universitetet. (Detta pga brist på ork, som statement samt av problem med känslig hy.) Istället för att det fick den positiva klang som var meningen kände jag bara "Jaha, så jag är bara fin när jag sminkar mig?". Sådant gör mig mest ledsen då jag kämpar så hårt för min egen och andras skull att inte lägga fokus på utseende. Detta för att jag önskar ingen det självhat som detta fokus gett mig efter 23 år, trots att folk omkring mig menat väl.

    Svar: Indeed! Det är onajs att ge såna "komplimanger".
    Mican

    2013-03-02 | 16:29:58
  • Fanny säger:

    Intressant inlägg! Men frågan är komplex (tycker jag), som jag skrev i svaret på din kommentar.
    "Gör så här för då är du fin" är något jag personligen inte känner igen mig i. Bara för att någon säger att de tycker att jag är fin i t.ex klänningen jag har på mig för tillfället så gör inte denna komplimang att jag har på mig den oftare än innan.
    Jag utgår från mig själv när jag ger komplimanger, hur jag själv känner när jag får en, men jag inser att jag bör vara mer försiktig med det, för alla är ju förstås inte som jag och reagerar inte på samma sätt.

    Tänkte skriva ett inlägg om det här, för att kunna uttrycka mig mer klart och inte låta min kommentar utmynna i en roman. Ditt inlägg är hur som helst en tankeställare. Tack för länk hit! :)

    Svar: Nej det är inte helt lätt! :)
    Mican

    2013-04-12 | 20:53:17
    Bloggadress: http://fannydarling.devote.se/

Kommentera inlägget här: