moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Stoooooooora ålderskillnader

Kategori: Feminism och genus

Måste det alltid va en big deal? Varför ses det som äckligt för en 18-åring att dejta en 40-åring?
 
Visst visst jag förstår att det finns risk för maktskillnader, utnyttjande och olika faser i livet. Men faktiskt kan det också vara så att det är mer bra än dåligt. Att det funkar toppen. Och då ska ingen annan jävel lägga sig i med sin trångsynthet. 
 
Har en kompis, hennes mamma va 18 och pappan 42. Dom är lyckliga tillsammans nu 20 år senare typ. Jag va 15 och min kille 19, funkade och funkar skitbra fortfarande.
 
Vem är du att döma?

Kommentarer

  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Det där är så jävla svårt. Jag har alltid tänkt att det är äckligt med stora ålderskillnader (speciellt om det är mannen som är äldre, för män är äckligare... typ...), men nu på senare har jag börjat ifrågasätta det. Vem är jag att tycka till och döma folks förhållanden? Jag tycker ju verkligen inte att homofober ska få hindra/förpesta homosexuellas kärleksförhållanden, så varför ska jag sitta och döma ut de som blir kära i en mycket äldre/yngre person? Det är lite samma som med gamla, vita män som gifter sig med unga thailändare. De förhållanden döms också lätt ut, trots att jag egentligen inte har en jävla aning om hur det ser ut för dem i deras vardag. Kärlek är alltid bra. Varför smutskasta den? Nä, fy jag måste verkligen sluta få dem där impulstankarna som bara kommer, tankarna som säger att vissa människor ska få vara kära och andra inte. Fy på mig.

    Svar: Nu är du ju iaf medveten om din trångsynthet, brukar va enklare att ändra tankesättet då :) Jag får också impulstankar som "fy va äckligt" ibland, men så länge en inte visar dom öppet och motarbetar dom är det ju lugnt
    Mican

    2012-11-08 | 20:32:51
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • P säger:

    I ett förhållande så är mannen överordnad, eftersom vi lever i ett patriarkat. Är mannen dessutom betydligt mycket äldre så får mannen en ännu större maktposition i förhållandet.

    Dock är det skillnad på 15 och 30 än på 30 och 45.

    Svar: Behöver inte va så att mannen är överordnad i en relation (även om individuella relationer såklart påverkas av samhällsstrukturer ofta). Javisst är det risk för knas i maktförhållande MEN det kan ju gå att överbrygga, om den äldre särskitl är medveten om det.
    Mican

    2012-11-09 | 15:27:42
  • P säger:

    i ett heteronormativt förhållande menar jag då såklart.

    2012-11-09 | 15:28:08

Kommentera inlägget här: