moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En läppförstoring är väl inte värre än en tatuering?

Kategori: Feminism och genus

Jag är lite kluven inför det här med plastikoperationer. Alltså jag hatar ju att utseendet har så stort fokus att folk faktiskt opererar/sprutar in grejer i sina kroppar. Fast, som nån kvinna på ett debattprogram sa:
är det så stor skillnad på en läppförstoring och en tatuering? Riskerna är desamma, båda är att förändra sin kropp. Båda kostar pengar. 
 

Vilka skönhetsideal sprids till barnen?
 
DN har startat en artikelserie om skönhetsingrepp. I dagens del lyfts det fram att vi mest kritiserar dom ingrepp som syns - stora ankläppar och gigantiska boobies. Dom som fixar rynkorna lite eller sprutar in måttligt med gift kommer undan lindrigare. Men varför? Fan jag kan tycka det är coolare att överdriva om en nu absolut vill operera sig, köra lite normbrytande när en ändå är igång. För vem är du att bestämma vad som är lagom, vad som är snyggt, vad som är okej?
 
Jag bryr mig egentligen inte om ifall nån individ gör en skönhetsoperation (har en kompis som fixat brösten bland annat). Det hjälper inte att skambelägga eller ifrågasätta, för hey, det är individens val och jag har full förståelse för att folk har ångest över sitt utseende - och väljer att göra nåt åt saken.
 
MEN! Vi måste ifrågasätta strukturerna kring det hela. Vad är det som gör att det på ett år genomförs ca 25 000 skönhetsoperationer i Sverige? Hur kan utseendet ha blivit så viktigt, för så många? Kan vi kanske kalla det en samhällsepidimi? Det blir fel att diskutera skönhetsingrepp som något slags fristående problem - det grundar sig i samma utseendefixering/ångest som får folk att sminka sig, klippa sig och köpa nya kläder. 
 
Problemet är att folk ofta tror att utseendefrågor är en individuell grej, ett eget val. Att jag "gör det för min egen skull" och att det inte alls har att göra med vad andra tycker och tänker. Fast då lurar du dig själv (kanske särskilt om du gör ett "måttligt" ingrepp). Du tror att du vill det själv, men det du vill beror på vad som premieras i samhället. Alla människor formas av den miljö vi lever i. 
 
Plastikoperationer grundar sig i onaturligt skönhetsideal där celluliter, smala läppar, hängbröst, fettvalkar, rynkor och håravfall upprör, äcklar eller på andra sätt inte duger. Den samhälleliga utseendefixeringen får olika symptom. Smink, korsetter, peruker, push-up BH och skönhetsingrepp är alla samma sidor av samma mynt.

Jag har full förståelse för att individer gör läppförstoringar, på samma sätt som jag har full förståelse för att folk sminkar sig. Fast det hindrar mig inte från att kämpa emot en samhällelig utseendefixering. Joina vettja!

 
 

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Jag fattar inte, du kämpar mot att andra har en annan smak än vad du har?

    Vad gör det dig om jag ändrar på mitt utseende? Det är snarare tvärtom, du är helt besatt av ditt utseende bara för att du föddes med det.

    Att ändra på sitt HELIGA okränkbara medfödda är djävulens verk i princip har jag förstått.

    Är det lika illa att ta bort naturliga tumörer och sådär? Vara lite normbrytande och ha kvar en rejäl tumör?

    Själv struntar jag i utseende till den grad att jag kan ändra hela fejset utan problem.

    Btw så är det vi som formar den miljö vi lever i, inte tvärtom.

    Jag gillar att träna och vara symmetrisk, det är ingenting jag lärt mig.

    Det hela bottnar i att du är besatt av vad andra gör, du har asfult fejs och hår men du hittar inte mig i ett korståg mot att vara ful eller att sitta och fisa med sin farsa...

    När ska alla postmodernister FATTA vad evolution, koinophilia, symmetri, gener och selektionstryck är?

    Det är inte konstigt att man hellre är snygg och har sex med en attraktiv partner än tuggar på en näve grus eller skär av sig handen.


    Svar: Åh nej en anonym idiot på internet tycker jag är ful! Weep weep
    Du missar hela poängen. Läs om, läs rätt. Kämpar inte mot andras smak. Kämpar mot utseendefixering (i samhället! ej enskilda individer) och mot ångest som uppstår av den. Sen skiter väl jag i vad du gör, så jävla viktig är du inte. Ändra hela fejset så länge du är nöjd. Läs inlägget så kanske du fattar: http://moralfjant.blogg.se/2012/october/det-ar-inte-fel-att-piffa-upp-sig.html

    Jag håller med om att vi själva formar miljön, men du tror inte att du formas av den miljö du lever i? Vem ger dig rätt att bestämma vad som är snyggt förresten?

    Och juste innan jag glömmer: bilda dig själv din patetiska idiot.
    Mican

    2012-10-30 | 17:58:04
  • Michis säger:

    Jag resonerar iaf så här att om killar inte ens kan raka sig under armarna för tjejers skull så varför ska tjejer operera sig för killars skull? Gör man inte nog ändå?

    För jag tror inte ett skit på att man skönhetsopererar sig för sin egen skull.

    Jag tycker bara att det är sorgligt att kraven höjs ännu mer på hur perfekt man "ska" se ut.

    2012-10-30 | 23:02:21
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se

Kommentera inlägget här: