moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag bryter ihop

Kategori: Feminism och genus

Jag orkar inte mer. Jag orkar inte vara onormal. Jag orkar inte bryta normer. Jag orkar inte bemöta idiotisk kritik från människor jag tycker om. Jag orkar inte bry mig längre. Jag orkar inte kämpa för allas rätt att vara sig själva. Jag orkar inte offra mig för den goda sakens skull. Jag orkar inte.

Ibland vill jag bara gå tillbaka till det lyckligt ovetande stadiet. Mindre kunskap men också mindre krig. Börja raka benen, säga ”därnere” istället för fitta, låta håret växa ut, börja sminka mig, ja vara till lags helt enkelt. Leva i enlighet med rådande normer och könsroller. Bli accepterad.

Men jag har kommit till en point of no return. Jag har förstått hur det hänger ihop. Jag ser bortom mig själv och mitt liv, jag ser strukturerna och hur dom begränsar oss. Jag ser hur människor lider, medvetet eller omedvetet, av snäva normer och ideal. Jag kan inte låtsas som om jag inte vet. Jag kan inte gå tillbaka. Det går inte.

 

 

Kommentarer

  • Björn säger:

    Du är inte ensam.

    2013-02-09 | 09:48:31

Kommentera inlägget här: