moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Gästblogg av Micans andra partner

Kategori: Feminism och genus

Uppsatspartnern asså. Vad trodde ni? Here goes Zaras inlägg:

Vi är utomlands, det är varmt, vi ligger på en riktigt vacker strand och njuter av solen. Efter ett tag kommer Mican på att hon vill sola topless, det är mycket skönare och hon slipper de annars obligatoriska vita ränderna. Hon slänger av sig bikiniöverdelen och gör som så många andra kvinnor utomlands, låter brösten vara fria. Och det fortsätter hon med under resten av resan, även vid hotellpoolen. Och jag blir så jävla avundsjuk. Jag önskar att jag kunde vara lika fri och inte bry mig och gå klädd (eller avklädd) precis som jag vill, men det kan jag inte.
Redan som barn får vi lära oss att vissa delar av kroppen ska täckas. Det är okej att nakenbada ganska länge, men vid fyraårsåldern brukar de flesta barn ha badbyxor. Inget fel med det, tvärtom tycker jag att det är bra att barn lär sig att deras kön är något privat som inte alla har rätt till. Men någonstans där brukar även flickor börja ha baddräkter, eller till och med bikinis. Femåriga flickor lär sig att deras bröstvårtor måste täckas – trots att deras bröst ser precis likadana ut som småkillarnas bröst. Och varför?

Svaret är enkelt: För att en kvinnas kropp aldrig är hennes egen. Inte ens en flickas kropp är hennes egen – hon kan alltid bli föremål för någon annans påtvingade sexualitet, precis som pojkar och män kan– med skillnaden att deras kroppar inte i närheten utsätts för så många kommentarer och så mycket sexism som en kvinnas.
Ett par bara kvinnobröst på stranden är aldrig någonsin endast ett par bröst, utan de är föremål för andras gillande och ogillande, andras kommentarer, andras sexualitet och kanske värst av allt – andra människors påhittade rättighet att få fotografera eller till och med röra. Och jag orkar inte. Jag orkar inte bli bussvisslad på, jag orkar inte bli utstirrad eller smygfotograferad. Det är så jävla mycket enklare att bara behålla bikiniöverdelen på och ha fula vita streck, vi kvinnor får höra nog med sexistiska kommentarer även med kläderna på att det helt enkelt inte är värt att kasta bikinibh:n för priset det kan kosta.

Men sen ändrade jag mig. För tänker man så som jag tänkte så har de vunnit, alla de män(niskor) som tror sig har rätt till en kvinnas kropp bara för att hon är kvinna. Som tror sig få röra, kommentera, bete sig hur jävligt som helst bara för att så har det alltid varit. Men så är det inte längre – min kropp är min och det är bara jag som får bestämma över den. Mina bröst är mina och vill jag ha de ute i det fria så ska jag fan få ha det utan att behöva oroa mig över vad som komma skall.

Så jag sket i bikiniöverdelen och det kändes så jävla bra. Visst, gubbar stirrade och kommenterade. Men inte i lika hög grad som jag trott. Och ju mer bara bröst – desto mer avsexualiserade borde kvinnobröst bli. Tycka vad man vill om TV-serien ”Girls” men det faktum att huvudkaraktären Hannah i tid och otid låter sina bröst hänga fritt i situationer som inte är alls är sexuella är så jävla bra, för då kanske det går in – bröst är bara bröst, och bröst är bara sexuella när dess ägare vill att de ska vara det och aldrig någonsin annars. Nästa gång någon försöker fota eller kommentera mina bröst så kommer den här barbröstade kvinnan att springa efter och fråga vad fan de tror att de håller på med och få dem att skämmas. Det är värt att ta fighten för att få världen att förstå att ens kropp är ens egen och ingen annans.

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Killar täcker könet för att de ska veta att det är deras kropp

    Tjejer täcker könet för att de ska veta att det är deras kropp

    Killar täcker INTE sina bröstvårtor för att det är deras kropp

    Tjejer täcker sina bröstvårtor för att de inte har rätt till sin kropp.

    Jag hänger verkligen inte med i logiken.

    Svar: Nä men det hade jag inte förväntat mig att du skulle göra.
    Mican

    2013-04-22 | 07:05:11
  • Zara säger:

    Det är tråkigt att du inte hänger med i logiken och att du inte förstår att det inte är lika enkelt för en kvinna att gå barbröstad som det är för en man. Men jag ska förklara igen- Att en kvinna inte kan gå barbröstad beror på att hennes kropp ständigt sexualiseras, och då kanske särskilt hennes bröst. Killar som går barbröstade behöver nästan aldrig få höra sexistiska kommentarer - en kvinna som går barbröstad (eller med kläder som inte är täckande) får räkna med flertalet kommentarer och sexism, och i värsta fall killar som tafsar för att de tror sig ha rätt till det. Förstår du nu? Att jag skrev att det inte är något fel att barn lär sig att deras kroppar inte är till för alla var för att det handlar om egenvärde, men nog fan önskar jag att egenvärde skulle kunna uppnås utan att kroppsdelar ska täckas över. Jag menar inte att alla ska vara nakna - men jag menar att de som VILL vara det ska kunna det utan att utsätts för andras sexism

    2013-04-22 | 17:00:22
  • Ligneto säger:

    Lättare att förstå din kommentar eftersom du inte använder dig av samma argument som i huvudtexten. I huvudtexten var logiken uppbyggd enligt min förra kommentar vilket gjorde att den inte var logisk...

    Att en kvinnas bröst "sexualiseras" är ju inte särskilt konstigt med tanke på att bröst är starkt förknippat med sex och inte heller är det konstigt att normbrytande beteende uppfattas som konstigt av omgivningen. Att gå barbröstad som kvinna är normbrytande - medan det inte är normbrytande som man. Handlar i min mening inte om att kroppen inte skulle vara "kvinnans egen". Är det inte "min kropp" bara för att folk skulle bli upprörda/tycka det var konstigt om jag gick i en sån där t-shirt som visar naveln? Tror säkert jag skulle råka ut för skällsord så som "bög" och liknande - det handlar dock om normbrytande och hur omgivningen reagerar på sådant beteende.

    Bör alla få vara som de vill... Ja... och det får dom... men man får vara medveten om vilka konsekvenser det får - även om konsekvenserna "egentligen" inte borde finnas.

    2013-04-22 | 18:50:05
  • Ligneto säger:

    @Mican

    Ja men då lär jag ju aldrig förstå något och det kommer vara ditt fel! Förväntningarnas kraft har du ju skrivit om några gånger ;)

    Svar: Hopplösa fall, en smäll jag får ta ;)
    Mican

    2013-04-22 | 18:56:44
  • schmenus säger:

    Nej. Folk får inte vara som de vill. En man kan faktiskt gå barbröstad på stan utan att något juridiskt händer. En kvinna skulle med ungefär 99% säkerhet bli klassad som "förargelseväckande beteende" om hon gjorde det samma. Våra kroppar klassas inte lika, för kvinnans bröst klassas in som könsdelar, titta annars på hur våra badkläder ser ut. Vi bör dölja de delarna som kan väcka anstöt, och män har badbyxor, kvinnor har både topp och byxor eller heltäckande för torson.

    2013-04-23 | 08:22:02
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com

Kommentera inlägget här: