moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Grabbar, blir tjejer rädda för er?

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Va en kille som skrev i suveräna fb-gruppen Varför apor aldrig bär rosa klänning och berättade hur han ofrivilligt tror sig ha skrämt två tonårstjejer när han va ute och joggade i en park.
 
Och då kom jag verkligen till insikt om hur våldtäktskulturen inte bara drabbar tjejer. För fan va jobbigt att va en schysst snubbe som bara minds his own business och ändå veta att en, bara genom att va man, kan få tjejer att känna sig hotade. 
 
Andra killar berättade att dom brukade prata i telefon högt och avväpnande, skynda sig förbi tjejen framför så att det snabbt går över, försöka gå på andra sidan vägen etc. 
 
Så, vad jag egentligen undrar är:

Grabbar, blir tjejer rädda för er ibland? Hur hanterar ni det isåfall?
 
 
Och så min killes svar på frågan "Har du nånsin skrämt nån tjej, bara av att va kille liksom?"

- Nämen jag tror inte jag gör det. Jag ser för snäll ut är, liksom Kalles kaviar, inte så jävla läskigt.
 
[Han är alltså lik snubben på Kalles kaviar haha]

Kommentarer

  • Lisa Meg säger:

    Är tjej, men jag kom att tänka på detta för första gången när jag läste detta Warpdrive-citat för, I don't know, 6-7 år sen. Då tyckte jag den var ganska underhållande, mest för att han skrev rätt roligt, men nu fastnar skrattet lite i halsen. Jag menar, situationen var inte rolig för någon av dem egentligen: Hon var rädd för honom, han kände sig som en usel människa eftersom han visste att hon var rädd för honom. http://warpdrive.se/53428

    Svar: Hahaha tragikomiskt :p
    Mican

    2013-04-08 | 11:55:13
    Bloggadress: http://fulskratt.blogspot.se
  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Under lärarutbildningen hade vi en föreläsning om genus av Lars Jalmert som bl.a. skrivit en avhandling om mansrollen kopplat till vårdnadstvister och lite annat. En av de bättre föreläsningarna på lärarutbildningarna faktiskt. Hur som helst, han tog just det där exemplet; när han sent på kvällarna var ute och gick med sin hund, råkade hamna tio steg bakom en kvinna och hur hon nervöst började blicka bakom och automatiskt gick lite fortare. Han sa att just dessa tillfällen låg till grund för att han blev feminist - för då kände han att han ville fasen inte att det skulle vara så, och då var det HANS plikt som man att arbeta för att bilden av män som våldtäktsmän ändrades.

    Behöver jag säga att han har blivit enormt hatad av diverse "mansjourer" och liknande?

    Svar: Vilken cool snubbe!
    Mican

    2013-04-08 | 13:40:06
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Malin säger:

    Alltså jag älskar det du skriver och tar upp, nya upplägg för diskussioner dagligen.
    TACK för att du vidgar mina vyer!

    Svar: Tack! Vad glad jag blir :D
    Mican

    2013-04-08 | 16:12:55
  • Purre säger:

    Bra poäng! *Länkat till!*

    2013-04-08 | 17:25:41
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Maj säger:

    Jag hatar när folk går bakom mig oavsett kön det är, men visst, man blir väl lite fuckt up, när det är en man eller ett killgäng man ska gå förbi. Men oftast brukar jag tänka "nä, jag ska fan inte flytta på mig, jag får ta lika mkt plats, och så flyttar dom på sig" dock så går den tanken på millisekund och ja är inte direkt mentalt rädd eller så. utan ba gört, för ja tar plats, för de är bekvämt. hö

    2013-04-08 | 18:37:37
    Bloggadress: http://majckj.blogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag brukar själv känna hotande ibland om jag går bakom någon. Om det är på kvällen då givetvis. Jag blir både rädd och skapar rädsla (asså tror jag iaf, eller så är det bara jag som tycker det är obekvämt att "förfölja" folk)..

    Svar: Håller med!
    Mican

    2013-04-08 | 20:44:20
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se

Kommentera inlägget här: