moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

What doesnt kill you makes you stronger

Kategori: Whatever

En vanlig grej folk slänger sig med i syfte att peppa sig själva eller andra som gått igenom nån skit. Att en "kommer ut starkare på andra sidan" och det typ kan ha vart värt en så jobbig tid för att en lär sig nåt viktigt av det. 
 
Nej, jag tror inte på det. 
 
Jag tror inte på att en person som genomgår nån jävligt jobbig skit blir stärkt av upplevelsen. Inte alltid iallafall. Att gå igenom massa skit som tynger dig och bryter ned dig och tar hårt på din självkänsla tror jag snarare gör att en blir mer sårbar framöver. 
 
Vad tänker ni?

Kommentarer

  • Maj säger:

    Jag tror det är både och, jag tror man lär sig att hantera motgångar på ett bättre sätt om man är villig till att göra det. Men det är ett provocerande citat för det är inte enkelt alls att gå botten till uppåt. Oftast sägs det ju med en klang att det skulle vara en bagatell. Men nä jag tror inte att man blir mer sårbar längre fram.

    2013-12-12 | 11:42:43
  • Fine - en 21årings syn på sex, kärlek och relationer säger:

    Jag stör mig också extremt mycket på det citatet, just för att det används så lättvindigt, typ "nu har du varit med om något jobbigt men om du bara tar dig igenom det så blir du starkare sen!!". Det är ju fan inte alls så lätt. Jag tror absolut att om man är med om en massa skit och sedan börjar bearbeta det så ser man livet på ett annat sätt - men det behöver inte nödvändigtvis betyda att man blivit "stronger".

    2013-12-12 | 12:05:01
    Bloggadress: http://Libertine.blogg.se
  • Bella säger:

    Inte just då det händer kanske, men sedan. Jag har i alla på något sätt blivit starkare och känner mig själv mycket bättre av att ha gått igenom motgångar. De flesta motgångar tror jag ändå man blir stärkt av. Så ja, jag tycker nog det citatet stämmer in rätt bra.

    2013-12-12 | 12:20:50
  • Torkel säger:

    Kan väl själv identifiera mig med det en hel del, men jag ser väl det såhär, att om man har råkat ut för en massa skit men lyckas komma över det helt är man förmodligen starkare än innan, men det fordrar att man verkligen lyckas ta sig ur skiten, vilket inte alltid är så himla enkelt.

    2013-12-12 | 13:32:21
  • Tatiana säger:

    Sana dar citat kan irritera mig. Det ar som om dom bara maste stamma pga av att det ar ett citat (som manga anvander sig av)......Forsoker komma pa nat annat citat som jag stor mig pa men det ar sent och jag ar trott.....
    : )

    2013-12-12 | 13:39:53
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com
  • Aida säger:

    Tack!

    2013-12-12 | 14:12:11
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Johanna säger:

    Alternativt avtrubbad, något som jag upplever. Jag bryr mig helt enkelt inte lika mycket längre, och det kanske ses som styrka av vissa? Inte av mig iaf.

    2013-12-12 | 14:14:19
  • Linnéa säger:

    Jag tror inte man blir starkare, men man blir mer erfaren, får mer empati och förståelse för när andra personer mår dåligt/har det jobbigt. Man lär även känna andra sidor utav sig själv, både på gott och ont och börjar priotera annorlunda vilket även det kan vara både bra och dåligt.
    Men nej inte starkare, jag har mått dåligt men mår ganska bra nu. Men jag klarar knappt av lilla minsta motgång för då faller jag tillbaka liksom.

    2013-12-12 | 15:16:04
    Bloggadress: http://blomstrandefeminist.blogg.se/

Kommentera inlägget här: