moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men jag måste ju fan få va lite ful!

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

"för mig är det viktigt att reclaima rätten att få vara ful och ”okvinnlig” och framförallt rätten att strunta i allt vad utseende heter. Feminister (och kvinnor generellt) hånas ju ofta för att vi är fula som om det vore nåt negativt att vara just det.
 
Som om fulhet på nåt sätt minskar vår trovärdighet eller rätt till respekt."
 
Lady Dahmer skriver bra om fulfobin, gå in och kolla. 

Kommentarer

  • Gustav säger:

    Ful/Snygg är alltid subjektivt. Det är exakt samma sak gällande män, men jag tror att vårt skönhetsideal är lika spetsigt, ie vi kan se ut på fler sätt för att anses som "snygga".
    Som det är nu har man mer att bevisa med ett ovårdat utseende, i karriär/sociala sammanhang. "Den glada tjockisen" är ett bra exempel på en stereotyp som behöver kompensera.

    Själv tror jag att det alltid kommer finnas ett mainstream skönhetsideal, sen behöver det inte vara så förbannat specifikt när det gäller just kvinnor (boring). Naturligtvis ska man aldrig förknippa intelligens/kompetens med hur någon ser ut. Jag kan inte komma på något yrke som faktiskt skulle kräva att man kroppsligt ser ut på ett visst sett.

    Svar: Måste kanske se ut på ett visst sätt om en ska vara skådesplare... är det yrket jag kan komma på :P
    Mican

    2013-02-18 | 18:38:47
  • Purre säger:

    Män behöver sällan genomlida "Din politiska åsikt har ingen relevans för att du är ful." - hur kan någon skriva något sånt utan att inse ur jävla korkat det låter?

    Dessutom är det ganska ofta helt arbiträrt, folk som skriver att de spyr för att en kvinna är så ful efter att on uttalat sig om något verkar skriva samma sak oavsett kvinnans utseende, jag ar sett det göras många gånger om personer som helt och hållet normala ut.

    Svar: Abiträrt? Sluta förpesta min blogg med denna akademi-svenska! ;) Skriv så en förstår!
    Sjukt att utseende ens ska kommenteras när en ska kritisera nåns åsikt...

    Mican

    2013-02-18 | 18:50:09
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Purre säger:

    .. ehmm.. jag vet inte om "arbiträrt" ens är ett ord i akademisk svenska.. Jag lånar ordet från engelskans "arbitrary" för att det är ett så himlans bra ord.
    Det betyder ungefär "helt utan anledning".

    När vi säger "en skala från 1 till 10" är 10 en arbiträr siffra, skulle lika gärna kunna vara 1 till 5 eller 1 till 100, eller 1 till 78,62 för den delen; det betyder om någon försöker komma på någon djupare anledning till varför just den siffran valdes kommer de finna att det inte finns någon.

    Deras argument att någon är ful när de inte håller med dem är arbiträrt, eftersom de säger det till folk de inte håller med, oavsett hur de ser ut.

    Jag vet inte om ordet finns i Svenskan, om inte tänker jag fortsätta använda det just för att det är så bra, oc jag hoppas att det kommer spridas och till slut bli ett offentligt låneord i stället för ett av mig personligt inhyrt ord.

    Hjälp mig med detta?

    Svar: I see! Bra analys :D
    Fast, ehm, jag håller mej nog till at säga "for no reason" istället för arbiträrt. Eller kanske irrelevant om jag ska slå till på stort ;)

    Men arbiträrt verkar finnas - synonym är godtycklig. Googlade.
    Mican

    2013-02-18 | 19:09:23
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Purre säger:

    Hmm.. min spellcecker känner inte igen arbiträrt... mysko

    2013-02-18 | 19:21:38
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Purre säger:

    Arbitrary: Based on random choice or personal whim, rather than any reason or system

    Svar: Aha...men är ju lite likt godtyckligt. Aja skitsamma :P
    Mican

    2013-02-18 | 19:22:49
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Gustav säger:

    Det är lättare att sprida sin åsikt och sina tankar utan personangrepp purre. Även på internet ^^

    2013-02-18 | 19:30:13

Kommentera inlägget här: