moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Människa-som-människa

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag tycker inte att kön, etnicitet, klass eller sexualitet ska påverka hur människor förväntas vara och hur de värderas. Så jag vill kalla mej MSM (människa-som-människa)-kämpe.

Har hittat på ordet själv och själv lagt in dom underkategorier jag tycker är viktiga för att va MSM-kämpe. Feel free att påminna mej om dom delar jag missat, eller ändra och gör den till din egen. Och du som tycker djur är lika mycket värda som människor kan ju kalla det individ-som-individ istället ;)

Jag är könsrollskritiker för att jag vet att killar och tjejer behandlas olika och förväntas bete sig olika, och jag vet att detta är jobbigt för många. Könsrollerna skapar en ram som individen måste hålla sig inom, och följden blir att dom som går utanför ramen straffas direkt eller indirekt (typ tjejer som inte rakar sig och killar som bär klänning).

Jag är feminist eftersom jag erkänner att kvinnor på ett strukturellt plan generellt sett är underordnande män, och jag vill ändra på detta. Mer om detta. 

Normkritiker. Ifrågasätter onödiga normer som begränsar människor. Här vill jag lägga in begreppet sexualitet och heteronormativiteten, for example. Alltså att människors sexualitet inte ska spela nån roll alls i hur dom behandlas eller vad som förväntas av dom. Oavsett om det är inom hbtq eller om det handlar om att tända på ögonlock eller matlådor liksom, det spelar ingen roll.  

Det kan också handla om tvåsamhetsnormen, skaffa-barn-normen (stadga sig) eller vilken annan norm som helst som betraktas som det enda rätta fastän avvikande från den egentligen inte skadar nån. Funktionshinder kommer också in här, jag diggar inte att klassa funktionshindrade som avvikande och icke-funktionshindrade som normala. Vi är alla unika hey hey.

Anti-rasist. Jamen den här fattar alla hoppas jag.

Anti-kapitalist. Klasser tycker jag vi ska försöka krossa i så stor usträckning som möjligt, diggar inte det där med att vissa är rika och andra fattiga, att marknaden styr och om vissa blir rika so what liksom, såsom dagens kapitalistiska system ser ut. Därför vill jag kalla mej anti-kapitalist.

Sen att jag vill klassa mej själv som alla dom här sakerna, gör att jag engagerar mej i olika grejer och tycker till om till exempel skönhetsideal (normkritik och könsroller vavava). Ibland felar jag och tänkar/handlar bortom MSM, det är väl för att jag fortfarande inte är tillräckligt vis. Men hey det handlar inte om att alltid göra rätt, det handlar om att alltid försöka göra rätt och att inte vara rädd att ändra sig.

Kommentarer

  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Verkligen bra idé. Jag bli ISI då :P

    Svar: Tänkte på dej när jag skrev det ;)
    Mican

    2013-01-08 | 21:13:20
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Johanna säger:

    diggar detta... hoppas begreppet sprids

    Svar: Hjälp till att sprida det! :)
    Mican

    2013-01-08 | 22:53:35
  • young fire säger:

    fantastiskt bra sagt!

    2013-01-09 | 19:33:43
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpress.com

Kommentera inlägget här: