moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

När sextrakasserier är en del av vardagen

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Föreställ dig att du är på jobbet. Varje dag blir du eller någon av dina kollegor kallade för homofoba och sexistiska skällsord. Återkommande får du höra sexuella kommentarer om ditt utseende och någon har försökt att slita av dig dina kläder, kramat eller kysst dig utan din tillåtelse. Så ser vardagen ut för många skolelever.
 
 
Och ingen agerar. Det är fan dags att ta krafttag mot trakasserier i skolorna. Nåt jag tror starkt på är en obligatorisk livskunskap/normkritik/genus-timme i skolorna, både för elever och personal. Diskutera homofobi och sexism på ett vettigt sätt, få ungdomarna och lärarna att tänka till. Att vägra acceptera det. 
 
Eller vad tror ni? 
 

Kommentarer

  • Angelica säger:

    När jag gick på högstadiet gick två pojkar rakt in i tjejernas duschrum efter gympan. Bara rakt in och tittade sig omkring. Ingen av oss tjejer protesterade. Ingen sa något till en lärare. Killarna var populära och populära killar gjorde ju som de ville. Jag kommer ihåg hur en av de där killarna vid ett annat tillfälle jagade en tjej runt hela klassrummet för att kunna tafsa på henne. Jag kommer ihåg hur samma kille passerade mig och mina vänner och drog handen över våra bakdelar. Tafsade på tre tjejer samtidigt, bara sådär, som om det var helt naturligt.

    Jag blir så fruktansvärt upprörd när jag tänker på vilken miljö jag dagligen tvingades vistas i som nybliven tonåring. Vilka rättigheter pojkarna tog sig och hur ingen, verkligen ingen, inte ens jag, protesterade.

    Tonåringar skulle definitivt behöva en föreläsning om sexuella trakasserier för jag tror att de flesta inte ens inser att det är vad det handlar om. Jag gjorde då inte det som trettonåring. Jag tänkte att det var så pojkar var och de tänkte själva säkert samma sak och det är ju så jävla fel.

    Svar: Jag blir också upprörd. Som fan.
    Mican

    2013-05-02 | 18:00:01
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • young fire säger:

    Jag tror inte att det du beskriver, något sorts lektion om genus/normkritik osv (det är iaf den bilden jag får upp i huvudet) kan hjälpa så mycket. I min skola blir det ofta så att något liknande tas upp, under kanske en temadag, och sen aldrig igen. det glöms bort. Jag tror mer på att lägga in normkritik i den vanliga undervisningen, liksom sprida ut den. det är viktigt för eleverna att bli påminda ofta, snarare än att lyssna på någon lång föreläsning samtidigt som de räknar sekunderna till lektionen tar slut och inte bryr sig ett skit, liksom. Nä, det kanske inte riktigt är så, men du förstår nog vad jag menar.

    Svar: Skulle såklart va ännu bättre, men det kräver ju att alla lärare är kunniga i normkritik och njae, så är det nog inte va.
    Mican

    2013-05-02 | 20:44:22
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpresss.com
  • Matilda säger:

    Jag har märkt att det inte är allt för sällan liknande påhopp händer mig på jobbet. Som i vintras när en stor hårig man kommenterade att jag har håriga armar och borde raka dem, men sedan snabbt la till "fast det är ju vinter nu, du kan ju vänta till sommaren." Han sträckte sig dessutom efter min arm för att ta på den men jag drog snabbt undan och mördade honom med blicken. Vad ger folk friheten?? Bah.

    Svar: Vilken jävla idiot!
    Mican

    2013-05-03 | 19:52:26
    Bloggadress: http://www.higgsr.tumblr.com

Kommentera inlägget här: