moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Våldtäktsmän är vanliga män

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Män som våldtar är inte onda psykopater. Dom är helt vanliga män. Dom är någons kompis, någons bror, någons son. Dom kan vara trevliga, snälla, roliga och sköna snubbar i övrigt.

Det är dags att lägga ”våldtäkstmän är psykon”-myten på hyllan. Varför? Ja, inte för att på något sätt försvara våldtäktsmän och hävda att dom är hygglo innerst inne och att vi ska vara lite överseende eller nåt sånt. Verkligen inte.

Utan för att synen på våldtäktsmän som onda psykopater innebär att våldtäktsoffer kommer att misstros.

En man som faktiskt är trevlig, snäll, rolig och en skön snubbe i övrigt kan ju inte våldta då, om vi ska utgå från myten. Ändå händer det hela tiden att såna snubbar gör det. Och omgivningen ba ”näää men asså han är jättesnäll och inte alls konstig mot kvinnor, han skulle aaaaldrig!” och så misstros offret som pekat ut den snälle killen. Hur många historier har vi inte hört om just detta?

Vi måste sluta snacka om att alla våldtäktsmän är sjuka i huvudet, onormala och onda människor. Det är inte sant. Shit, for all I know så skulle väl nån snubbe jag känner kunna våldta någon. Visst skulle jag bli chockad om det visade sig att nån gammal gymnasiepolare jag gillat att hänga med blivit åtalad för våldtäkt eftersom ”han va ju så jävla schysst”. Men då vet jag, det går att vara schysst och våldta. Och istället för att ba ”nää hon måste ljuga han skulle aaaaaldrig!” så kan jag tro på våldtäktsoffret istället för att kalla henne för lögnerska. Vilket kan betyda mycket för nån som blivit utsatt för sexuella övergrepp, att bli trodd på alltså.

När jag säger att våldtäktsmän är vanliga män så menar jag ju såklart inte att alla män kan våldta, det hoppas jag ni fattar. För nej, de flesta män skulle inte ens överväga att förgripa sig på någon. Men dom som våldtar är vanliga – det går inte att känna igen vem som är våldtäktsman. Dom liknar andra män(niskor) och har inga ”varningstecken” som blinkar omkring sig (eller ja vissa extremfall kanske men ni fattar).

Vi måste acceptera tanken på att alla våldtäktsmän inte är onda. Förstå att dom är människor som är omtyckta och älskade. Att även älskvärda män(niskor) kan begå hemska brott.

OBS! I vanliga fall brukar jag skriva våldtäktsförövare (istället för våldtäktsman) då jag ogillar att spä vidare myten att kvinnor inte kan våldta, men eftersom diskussionerna kring just detta brukar handla om våldtäktsMÄNs sinneslag så har jag valt att skriva om det jag också. Också därför jag förutsatt att den brottsutsatta är en kvinna.

Kommentarer

  • Lasse säger:

    Och kvinnor som ljuger om och falskeligen beskyller män för våldtäkt är också helt vanliga kvinnor. Det kan vara din syster, din kollega eller din sambo som gör det. Det är också helt vanliga kvinnor som då tror på tjejen som ljuger och ger henne sitt stöd. Sådana är de, de helt vanliga kvinnorna.

    Svar: Vilket jävla tramsande om detta. Det är liksom ingen enkel grej att beskylla nån för våldtäkt, då även offret skambeläggs. Jävla myt det också, att mängder av kvinnor falsk-anmäler.
    Mican

    2013-05-19 | 11:38:13
  • pelle pettersson säger:

    Lasse, varför så bitter?Har nån tjej varit elak mot dig?

    2013-05-19 | 13:14:31
  • Matilda säger:

    Något jag stör ihjäl mig på är att ofta när man tar upp något som rör feminism så ska män alltid dra på sig offerkoftan och byta samtalsämne till att "män blir faktiskt också diskriminerade!!! wuäöh!". Senast så tog en man upp, mitt i en annan diskussion, att det ju ses som okej att tjejer tafsar på killar osv. (Jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att en kille skulle ta det om det väl hände och han var oförberedd och dessutom tror jag att det är väääldigt mycket ovanligare att de händer då killar visas mer respekt.)
    Hur som helst skulle detta tas upp mitt i en diskussion som handlade om att en kvinna blivit kränkt.

    Svar: Ja förstår inte heller det. Jag diskuterar gärna om varför det är mer okej att tafsa på killar (föreställningen alltså, inte min åsikt) men inte medan jag håller på att prata om en annan situation.
    Mican

    2013-05-19 | 14:04:21
    Bloggadress: http://www.higgsr.tumblr.com
  • Ligneto säger:

    Mican jag tror inte att vetenskapen stödjer dig. Nu har jag inte sett någon statistik på just våldtäkt men om vi drar paralleller till partnervåld (där sexuella övergrepp ingår) så är det ju så att om man kollar på "slagen dam" så var det i den studien som myten om att "alla män slår" uppstod. Detta för att studiens upphovsman, Eva Lundgren, drog den slutsatsen TROTS att det gick emot hennes egna data.

    Att fortsätta sprida denna typen av myt uppfattar jag bara som manshatande och jag har uppfattat dig som mer balanserad än så i dina tidigare texter. Jag har utbildning i just brottslighet och det finns riskbedömningsinstrument som är till för att bedöma risken för att en förövare fortsätter att begå sexuella övergrepp. Risken ökar pga många olika faktorer och dessa är kartlagda inom vetenskapen och går att läsa om här: http://www.rpksundsvall.se/wp-content/uploads/2009/05/SVR20.pdf

    Svar: Men vad surrar du om nu? Att säga att män som våldtar kan vara vanliga män (dvs att det inte märks på dom att dom är våldäktsbenägna) är knappast manshatiskt. Om jag skulle säga att alla män är benägna att våldta, ja dåså, men nu gör jag inte det. Menar du att det inte finns våldtäktsmän som är omtyckta av sin omgivning, och som ingen kunde tro skulle våldta någon? Tror du att det märks på en man om han är benägen att våldta? Vad vill du isåfall säga till alla de kvinnor som blivit våldtagna av män de litat på, typ kurskamrater, som ingen nånsin kunde tro skulle våldta nån?
    Jag har inte hört nåt om det med alla män slår så kan inte riktigt uttala mej om det.
    Mican

    2013-05-19 | 16:54:17
  • Ligneto säger:

    Jag svarar samma som kritikerna till "slagen dam": Att vilken man som helst "kan våldta" är väl i och för sig sant men risken ökar oerhört mycket när man pratar om män med missbruk, psykiska störningar, psykopati mm mm. Det är ytterst få som står för den största delen av brottsligheten i Sverige och detta gäller även för brottet våldtäkt. Av dessa är majoriteten antagligen störda på ett eller annat sätt och bjästa är snarare undantaget än regeln.

    Svar: Klart risken ökar. Men eftersom dom flesta våldtäkter ändå sker inomhus av någon som offret känner på ett eller annat sätt så tror jag nog att dessa förövare ses som "vanliga" av dom flesta runtomkring.
    Mican

    2013-05-19 | 20:49:33
  • Calle säger:

    Tja, jag har aldrig blivit våldtagen av någon psykopat, bara av väldigt trevliga män jag haft en relation med. Men vad vet lilla jag?

    2013-05-19 | 23:01:57
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com/
  • Bönan säger:

    Instämmer med Mican! skitbra skrivet, som vanligt (=

    2013-05-21 | 10:46:09
  • Anonym säger:

    Fast jag tyckte att det här var jättejätteskönt att läsa. Jag var med om något liknande, hade sex med en man som jag i och för sig inte känt särskilt länge, men som enligt mig var väldigt trevlig och normal. Lyssnade att jag inte ville ha alkohol, var trevlig, kände mina bekanta, var mån om att jag skulle vara säker och komma säker hem, skjuts hem och dit, trevliga komplimanger, ville satsa på mig. Grejen var bara att andra gången vi hade sex lyssnade han inte när jag sa nej, "bara lite till" osv. När jag sa nej och han lovade att hålla sig till ryggmassage så sa jag ok, men det var ju inte ryggmassage bara utan händer överallt och även (NEJ) "oj sorry gumman" och penetrering som jag inte sagt ja till - även om jag gjort det tidigare under kvällen.

    På ett sätt förstår jag att många kan ta illa upp av det här (män?), men jag tycker det är befriande - då var det faktiskt inte jag som (bevisligen) missbedömde eller borde sett saker som jag inte sett, eller gillar "badass" killar utan det var faktiskt "bara så" att han klev över mina gränser (med motiveringen att jag var så söt/snygg/sexig och han var så kåt). Inte att det gör det ok, men för mig känns det mindre skuldbeläggande.

    Svar: Det var inte du som gjorde fel. Han borde aktivt lyssnat efter samtycke.
    Mican

    2013-05-26 | 19:18:38

Kommentera inlägget här: