moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Du har rätt att snacka skit men bered dig på tufft motstånd

Kategori: Rasism och fascism

Alltså det tar fan aldrig slut, det här med att människor kläcker ur sig hemska saker och sen blir kränka över att nån säger emot dom och påtalar hur hemska åsikterna är. 
 
Ja, det är säkert jobbigt för dig när nån påtalar att dina åsikter är hemska. Jag kan säga att jag inte tycker det är så jävla party att skapa dålig stämning heller, inte roligt att va den liksom. Men vafan, att stoppa typ rasism eller sexism är liksom liiiiiiite mer värt än att aldrig förorätta nån.
 
Tycker överlag att det är konstigt att tycka det är helt okej att yttra människofientliga och skadliga åsikter om "dom andra" men om någon sårar mig genom att göra motstånd mot mina skeva uppfattningar så gör den personen fel. Lite jävla perspektiv tack.
 
Och ja vettni, när nån yttrar människofientliga åsikter så vill jag få den personen att tänka om. Jag vill att hen ska skämmas. Vill visa att det inte är okej att säga så, inte rätt att tycka så. Att det är farligt och skadligt.
 
Vissa verkar tro att alla åsikter är lika ofarliga. Dom ser ingen skillnad mellan att säga "min favoritfärg är blå" och "jag tycker fattiga är lata". Dom fattar inte att det ena är en ofarlig preferens och den andra ett led i ett samhälleligt jävla hatande och sparkande på dom som ligger på botten. Att deras "jamen dom får väl ta sig i kragen" upprätthåller ett rasistiskt & fascistiskt samhällssystem.
 
Människor DÖR pga det här systemet, och genom din åsikt tar du ställning. Kommer du att rättfärdiga förtrycket, eller kommer du att göra motstånd?
 
Jag kommer att göra motstånd. Må så vara att folk hatar mig och att jag sårar priviligierade människor i min omgivning genom att tvinga på dom självrannsakan men jag kan fan inte låtsas som att det regnar när jag vet hur samhället ser ut. När jag vet hur många som lider av rasism, sexism, fascism. 
 
Alltså tänk själv att du levde under typ apart-heid och du var en av fåtal vitingar som fattade att samhället var skevt. Överallt bland dina vita dudes så fick du höra hur ordningen var naturlig, massor av nedvärderande ord om svarta etc. Vad skulle du gjort? Bitit ihop eller?

Kommentarer

  • peachbeast säger:

    Väl talat! Det går med myrsteg framåt på min front att omvända folk till mer genustänk och att skippa rasistiska skämt eller andra uttalanden. Jag får många bra tips från bla dig om hur jag kan gå tillväga och hur jag kan tänka. Tack för det!

    Svar: :)
    Mican

    2013-11-24 | 10:25:55
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Frida säger:

    Jag kommenterade en bild (på facebook) som en kompis till min pappa lagt ut. Den innehöll massa rasistisk skit och jag tål absolut inte sånt.

    Nu har både gubben som la ut bilden och hans fru blockat mig på facebook.

    Svar: Dock skönt för dig att slippa idioterna...
    Mican

    2013-11-24 | 14:23:00

Kommentera inlägget här: