moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vi behöver inte ett sundare skönhetsideal

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Nöjesbladet och några kända mediekvinnor vill främja det sunda idealet och visa verkligheten. USCH! Jag mår fan illa redan nu. Alltid detta fokus på kvinnors kroppar "titta kvinnor ni duger som ni är!" och på nästa sida bantningsreklam. Och återigen: detta ständiga fokus på kvinnors utseende. Kan ni inte bara skriva mer om kvinnor som faktiskt gör saker istället? Vafan. Men det blir värre. 

Så dessa kvinnor lägger upp bilder på sig själva när de är sminkade kontra osminkade. Grejen är bara den, att dom är sminkade på båda bilderna. Men på den ena en "naturlig look". Alltså, naturligt sminkad. 
 
                                     Sminkad                                                              Mer sminkad
 
Den naturliga looken (smink som inte syns) är den skadligaste idealmässigt. För herregud om jag ser att nån skitsnygg har på sig skitmycket läppstift och rouge och ögonskugga så är det ju liksom sminket jag ser. Men om jag ser slät "naturlig" hy och "naturligt tjocka svarta" ögonfransar och "naturligt rosiga" kinder och tror att det faktiskt är naturligt - jamen då är det inte så konstigt att jag kommer att hata mina synliga porer och röda näsa. 
 
Asså, många tror på fullt allvar att kvinnor som "bara" använder täckkräm, ögonfransböjare, mörkbrun mascara, rouge och brynfärgning är osminkade. Att kvinnor naturligt ser ut sådär. Många tror att tjejer typ inte har hår på kroppen, dessutom. Asså jag har chattat med tjejer som typ får panik över att det börjat växa hår på fittan, dom tror att dom är ensamma i världen om det. Helt seriöst.
 
Jag tror inte ett skit på att visa verkligheten genom att lägga upp bilder på osminkade lite halvmulliga kvinnor (ens om dom är osminkade på riktigt) och riktigt myyyysa in i känslan av att även kändisarna har celluliter. Spär bara ytterligare på idén om att tjejers välmående är detsamma som hur nöjda dom är med sitt utseende. Men om en nu absolut måste göra ett sånt här reportage ändå så KAN EN VÄL FÖR FAN HA MED KVINNOR SOM ÄR OSMINKADE PÅ RIKTIGT!

Det behövs ett sundare ideal säger dom. Jag säger att vi behöver en fucking jävla idealrevolution som krossar själva idén om ett ideal. Ett samhälle där rådande skönhetsideal inte är så jävla relevant eftersom kvinnors värde inte längre anses sitta i deras utseende. Det idealiska är att jobba emot skönhetsideal överhuvudtaget, inte att jobba för ett "naturligare ideal" som ändå behåller fokus på yta som viktigt.

Vi behöver inte uppmaningar om att "du är vacker med alla dina skavanker" och typ hylla våra finnar, tillbe våra celluliter, komma till ro med våra hängbröst. Vi behöver inte känna oss snygga för att vara nöjda. Även om dom vill få oss att tro det. 
 
Varför ser en aldrig krönikor om naturlig skönhet som riktar sig till män? En artikel som berättar för män hur sexiga de är även i sina urtvättade pösbyxor, hur de duger trots sin glesa skäggväxt? Hur vackra de är naturligt, och hur synd det är om de killar som tror att de måste operera sig för att vara nöjda? Jodå, jag ska berätta: För att män inte ÄR sitt utseende i samhället vi lever i. Det är vi kvinnor som måste känna oss vackra för att kunna känna oss nöjda. Det är tjejer som ÄR sitt utseende. Och tamejfan att det blir viktigt att känna sig snygg då.

Vi behöver inte ett sundare sätt att vara snygg på. Vi behöver få vara fula ifred.
 

Kommentarer

  • Annika säger:

    Mycket bra skrivet och gillar verkligen din slutkläm.

    2013-10-11 | 11:12:15
  • Bakpappa säger:

    Tänk om de bett henne om en bild var hon är osminkad och det där är hur hon tror hon ser ut osminkad?

    Svar: Vad har det med sakfrågan att göra? Eller jag fattar nog inte vad du menar. Inte som att jag kritiserar just den här kvinnan på just den här bilden liksom.
    Mican

    2013-10-11 | 11:38:36
  • Haerabaera säger:

    Jag håller med dig.

    2013-10-11 | 11:47:17
    Bloggadress: http://idealrevolution.blogspot.se
  • wigwag säger:

    Det är som en ung tjej svara mig när jag fråga vad hon skulle bli när hon blir stor. Snyggare sa hon.

    Svar: Fyfan.
    Mican

    2013-10-11 | 12:35:20
  • Katrin Lundgren säger:

    Jättebra skrivet. Håller med om allt!!!

    2013-10-11 | 13:53:11
  • pelle pettersson säger:

    helt rätt ,du är i toppform mican

    2013-10-11 | 15:12:22
  • Angelica säger:

    Alla dessa kvinnor har ju ett utseende som faller inom ramarna för vad som anses vackert, även utan smink. Mörka ögonfransar, mörka välformade ögonbryn. Attribut som alltid går igen i varenda "naturlig look". Aldrig att en rödhårig tjej med fräknar, ljusblonda ögonfransar och bryn visas upp som en eftersträvansvärd naturlig look. En kvinna med det utseendet måste alltid sminkas lite för att få RÄTT naturlig look.

    Svar: Men eller hur. Om dom nu måste ha en sån där grej kan dom ju åtminstone ha med fula kvinnor.
    Mican

    2013-10-11 | 16:36:20
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Anonym säger:

    Finns killar som bryr sig om sitt utseende också.
    Ni är inte ensamma om att inte tycka att ni är fina jämt.

    Svar: Men asså vafan. Jag pratar om samhällsstrukturer, ej enskilda individer. Det är väldigt verklighetsfrånvänt att tro att det är lika stor (samhällelig) utseendehets för killar.
    Mican

    2013-10-12 | 00:16:57
  • wigwag säger:

    Ahmeeen lägg av din fjant! Killar också..buuhu..Men vi då.. etc.

    Du jag är kille och jag har alltid tyckt jag duger som jag är och är snygg och fin eftersom jag duschar en gång i veckan och torkar mig i arslet efter en skitning. Där i ligger skillnaden på ett kollektivt plan. Tjejer har det mycket jobbigare med den här biten och det måste man fan bara fatta.

    2013-10-12 | 07:45:21
  • Anonym säger:

    Jag tror att det är jättebra att detta budskap sprids. I ett skolarbete så drog jag igång en sådan här kampanj, men gjorde det tillslut rent hypotetiskt, för en kampanj som romantiserar den kommersiella fulheten blir ju också en kampanj där det är fullt fokus på det ytliga. Det är kanske bättre att bara få vara ful ifred och uppmärksammas för annat.

    2013-10-12 | 09:49:52
  • Jenny Wiola säger:

    Åh jag gillar det här. Tankeväckande.

  • IdealRevolution säger:

    Det finns en Idealrevolution, den är i full framfart!! Varmt välkomna att delta! :)
    Kram

    Svar: Så bra! :D
    Mican

    2013-10-13 | 00:44:22
    Bloggadress: http://idealrevolution.blogspot.se/
  • Me säger:

    Men tänk om en tjej tog en sminkad och en helt naturligt osminkad bild på sitt face och sitt hår och skickade in dem. Sen retucherade de båda bilderna så att de skulle se snyggare ut innan de publicerade dem, för de ville inte att folk skulle bli skrämda. LOL! Vissa folk blir faktiskt skrämda av hur vissa tjejer ser ut naturligt osminkade! Jag har fått höra att jag ser hemskt spooky ut med mina nästan osynliga ögonfransar och delar av mina ögonbryn syns inte heller! (De är så ljusa hår!)

    En gång i tiden hade jag förresten väldigt naturligt glansigt och slätt liggande hår. När jag sa att jag var mycket nöjd med hur mitt hår såg ut naturligt den perioden så blev folk mycket förvånade! Så jag blev tvungen att förklara för dem att jag inte använde leave-in-hårprodukter. Folk blev då ännu mer väldigt förvånade. De hade räknat med att jag använde skönhetsprodukter i håret för att få det så glansigt bara för att jag var tjej. Det är också en konsekvens av skönhetshetsen på tjejer och kvinnor- Att ser en tjej naturligt snygg ut så tror de flesta ändå att "hon är fåfäng med alla skönhetsprodukter hon använder.". För fåfänga och ej naturligt snygga måste tjejer vara, liksom?

    2014-12-04 | 18:02:20
  • Me säger:

    Varför inte en valfrihet vad gäller skönhetsideal? För det är ändå kul att få ha personliga preferenser vad gäller utseende och att slippa bli åthutad av folk! vad man ska tycka ser sexigast eller snyggast ut och vad man ska tycka ser osexigast eller fulast ut. Vad som är "rätt smak"! Barbie-dockor och Ken-dockor-utseendeidealen är 2 uttjatade nazi-ideal sedan många årtionden tillbaka och skittråkiga! Oavsett om de kommer i några variationer vad gäller hår-och hudfärg. Det är ändå samma kroppsmallar! Har varit på tiden med mer variation vad gäller dessa romantiska skönhetsideal i hela västvärlden i över ett halvt sekel nu va... Redan om nån skulle göra nåt allvarligt åt det och inte bara snacka lite snällt! Kanske dags för Kill Ken-filmer med nån brud med en annan kroppsform än en Barbie-lik i huvudrollen?

    2014-12-04 | 18:22:17

Kommentera inlägget här: