moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Du behöver inte må dåligt över en våldtäkt

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Våldtäkt är INTE det värsta som kan hända, är rubriken på ett av mina kanske mest kontroversiella inlägg. Och jag står helt klart fast vid att våldtäkt inte är det värsta som kan hända en människa.
 
Missförstå mig inte nu, våldtäkt och sexuella övergrepp är ett av våra allvarligaste (och mest åsidosatta) samhällsproblem som behöver uppmärksammas mer mer mer. Våldtäkt är ett avskyvärt brott och ingen förtjänar att utsättas för det, ingen borde behöva genomlida det. 
 
Men. 
 
Vårt fördömande av våldtäkt får inte slå över till att skambelägga våldtäktsoffer eller berätta för dom hur dom ska må. Det är inte okej att säga att "våldtäkt är värre än mord" eller att "jag skulle inte vilja leva om jag blev våldtagen" och det är fan inte okej att människor och media ofta vinklar att våldtäktsfall till att HELA HENNES LIV ÄR FÖRSTÖRT FÖR ALL FRAMTID!
 
En våldtäkt är inte detsamma som att bli förstörd, och det är INTE en säker dom till ett olyckligt liv. Det är liksom helt okej att bli våldtagen utan att må särskilt dåligt över det, och det finns människor vars psyken inte påverkas nämnbart av övergreppet. Som går vidare snabbt. Som våldtäktsoffer kan du vara traumatiserad resten av livet eller väldigt länge, det är inte fel eller konstigt. Men det är heller inte fel att skaka av sig det hela och gå vidare med sitt liv utan att må dåligt över det som hänt.
 
INGEN har rätt att bestämma hur du ska reagera efter att ha blivit våldtagen. Din reaktion kan aldrig vara fel. 
 
Vi måste sluta förutsätta att alla våldtäktsoffer är ärrade för livet. Vi måste sluta snacka om hur någon måste vara "helt förstörd". Media måste sluta reproducera bilden av att ett våldtäktsoffer föralltid kommer gräma sig över våldtäkten. För dom som inte känner igen sig i den bilden ska inte tvingas in i den, känna att det är något fel på dom eftersom dom inte känner sig totaldeppiga. 
 
Föreställningen om att våldtäkt är det värsta som kan hända är skev på många sätt. Den delar ut pekpinnar till våldtäktsoffer för hur de borde känna och bete sig - och kan leda till att dom utsatta som inte mår jättedåligt över våldtäkten misstros eftersom det "inte är normalt att gå vidare så snabbt". Den leder till att våldtäktsoffer som inte känner igen sig i totaldeppigheten känner sig onormala, känslokalla och fel och kanske till och med ifrågasätter om det verkligen var en våldtäkt dom var med om. Kanske drar dom sig för att anmäla, för om de inte är helt förstörda kan det ju inte ha varit en riktig våldtäkt?
 
Så, om du har blivit våldtagen och inte mår särskilt dåligt över det. Det är helt i sin ordning!
 
P.S. Kanske föreställningen om våldtäkt som det värsta som kan hända är en anledning till att många vägrar erkänna att en blivit våldtagen, ens inför sig själv? För att bli våldtagen innebär ju att vara ett livslångt offer med alla framtidsutsikter förstörda, och vem vill det?

Kommentarer

  • Fine säger:

    Wow, det här var något av det starkaste jag någonsin läst. Good job, du gav mig verkligen ett helt nytt sätt att se på saken.

    2013-09-17 | 13:25:33
    Bloggadress: http://Libertine.blogg.se
  • Malin säger:

    Tack för tankeställaren!

    2013-09-17 | 15:44:08
  • Sara säger:

    Slutklämmen i ditt inlägg fick några pusselbitar att falla på plats i mitt huvud.

    Jag har vid två tillfällen med en fd partner vaknat upp förvånad mitt i ett pågående samlag som jag inte hade någon aning om att det hade initierats. Saken var att det var rätt öppet i vårt förhållande att jag inte var särskilt intresserad av sex i sömnigt tillstånd - ex att om jag försökte sova och min partner blev närgången så brukade jag putta bort honom och vända mig helt oresponsiv åt andra hållet, eller om jag var nyvaken så brukade jag vilja vakna till på riktigt innan det blev tal om kyssar, smek eller något dylikt (hemskt omysig flickvän, fy). Till råga på allt hade jag under en vår en epidemi av underlivsbesvär, bland annat UVI och obalans, och tyckte att det var obehagligt att ligga, så ibland var jag i perioder rätt osugen på att ligga.

    Om någon av mina vänner berättat om att hen vaknat upp av att hen blev penetrerade när hen DESSUTOM gjort det ganska klart att hen inte var särskilt sugen på sex vare sig i sömnen eller alls på grunder av att penetrerande sex var lite obekvämt för tillfället. Om någon av mina vänner berättat det för mig så hade jag mest troligen stämplat det "VÅLDTÄKT!!!!" med neonröda bokstäver i mitt huvud.

    Men när det hände mig så skulle jag aldrig använda det ordet. Inte ens när jag skriver ut det här så kan jag ta och klassificera det som det, även om när jag ser det svart på vitt, skrivet här, får mig att tänka att scenariot är våldtäkt... Även då så var det som hände mig inte en våldtäkt.

    Och det är nog för att jag inte ser mig själv som det typiska våldtäktsoffret. Det som målas upp. Jag menar, jag fick inga men. Jag har inte blivit rädd för män. Jag har aldrig upplevt ångest eller rädsla över att sova naken bredvid en kille. Det påverkade varken min självbild eller mitt mående alls - annat än att jag blev sur och småtjurig och det krävdes en del "förlåt, men jag trodde att du ville"-lama ursäkter innan jag släppte det... och fortfarande var med samma kille flera månader efteråt.

    Nu i efterhand bubblar frågan som jag aldrig riktigt ställde: "Vad fan fick dig att tro att jag ville?".

    Svar: Visst var det en våldtäkt. Alltså jag tror att extreeeemt många kvinnor blivit våldtagna utan att inse (eller vilja inse det). Just pga föreställningen att en våldtäkt måste påverka ens liv så jävla mycket.
    Modigt av dig att berätta! Jag tror din berättelse kan tillföra väldigt mycket för många, skulle det vara okej om jag klistrade in den i ett blogginlägg?
    Mican

    2013-09-17 | 19:26:01
  • Johanna säger:

    Hej!
    Jag har tänkt mycket på det här men hade aldrig kunnat formulera det lika bra som du. Titta gärna in hos mig. Virtuellt, alltså.

    2013-09-17 | 23:31:07
    Bloggadress: http://frokenjo.wordpress.com
  • Maj säger:

    Jag håller med dig. Det är typ samma med abort att de ska vara något jättehemskt. Bra inlägg.

    2013-09-18 | 08:56:18
  • Annica säger:

    Mycket bra analys och presentation. För att tillföra ytterligare något: det är olyckligt att begreppet "våld" ingår i ordet/begreppet "våldtäkt". Det är vilseledande eftersom en våldtäkt inte behöver innebära våld.

    Svar: Inte tänkt på det förut! Men det har du rätt i!
    Mican

    2013-09-18 | 12:54:25
  • Sara säger:

    Mican, visst får du använda det i ett inlägg om du ville.

    Jag tror att det är rätt vanligt just bland våldtäkter i ett förhållande, att man absolut inte vill klassa det som våldtäkt - dels för att våldtäkt ska vara något stort som inte går att komma över och dels för att våldtäktsmän ju ska vara inhumana främlingar utan empati och inte någon som man själv älskar och som ger en frukost på sängen på söndagarna.

    2013-09-18 | 17:18:11
  • Michis säger:

    Husfridssex är det våldtäkt?

    Svar: Beror väl på om den andra partnern (den som inte tänker att jag gör det här för husfridens skull) på nåt sätt borde fatta att den andra egentligen inte vill men gör det ändå. Tänker jag. Om den fattar att den andra egentligen inte är så sugen men "ställer upp" och har sex trots det så tycker jag det är våldtäkt. Vad tycker du?
    Mican

    2013-09-18 | 20:16:51
    Bloggadress: http://www.michaeala.blogg.se
  • Idun säger:

    Tror personligen att det ligger en djävla massa misogyni bakom tanken att våldtäkt skulle vara det värsta. En kvinnas mödom (bläh) är viktigare än hennes liv, osv. Mänskligheten har trots allt en lång historia av att straffa våldtäksoffer (oftast tom värre än gärningsmannen), en behöver inte gå särskilt långt tillbaka i tiden för att hamna i ett samhälle där en kvinna fick alla sina chanser att gifta sig, eller få respekt överhuvudtaget helt bortbränd om hon blev våldtagen. Än idag finns det så mycket romantiserande om att kvinnor ska vara oskulder och rena, våldtäkten ses som något smutsigt och äckligt, hade hon dött istället hade hon blivit martyr, renad från synden, offrat sitt liv före sin oskuld.
    Blir faktiskt svinförbannad när människor säger att våldtäkt är värre än mord. Vad fan liksom? Ditt liv är värt mer än så.

    Svar: Tänker precis som du.
    Mican

    2013-09-21 | 21:53:40
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Ellinor säger:

    Tack för denna text! Mvh våldtäktsoffer som inte fått sitt liv förstört.

    2013-09-22 | 11:18:02
    Bloggadress: http://rainydaysandmondays.blogg.se
  • jessica säger:

    Håller med till fullo. Hela grejen om att livet per automatik skulle vara "förstört" efter en våldtäkt härrör väl ur den patriarkala, misogyna idén om kvinnans renhet. Våldtäktsoffer = oren = oknullbar = livet förstört, typ.

    Svar: Jamen visst!
    Mican

    2013-09-29 | 23:09:01
    Bloggadress: http://kessen.blogg.se
  • sak säger:

    Så jäkla bra inlägg, speciellt PS:et tror jag verkligen är helt sant.

    2013-10-07 | 13:22:04
  • Anonym säger:

    Jag trillade in på din blogg av en slump ikväll (läser normalt inte bloggar aktivt) men blev så otroligt positivt överraskad av detta inlägg att jag sträckläste de senaste inläggen du gjort, och jag blev förvånad själv över att jag hittills håller med om vartenda litet ord!
    Du satte verkligen huvudet på spiken med att ingen ska behöva känna att man borde reagera på ett visst sätt. Oavsett varför man reagerar eller inte reagerar. Jag har ofta själv funderat på om jag är en kall och känslolös person för att jag tex aldrig reagerat särskilt starkt på en kille, dvs blivit kär (på det sätt jag fått för mig att man borde reagera, inpräntat från alla romantiska komedier antagligen), eller för att jag egentligen aldrig haft dagen-efter-ångest efter ett engångsligg... Men vi är ju alla olika, så det är väl inte så konstigt att vi reagerar olika.
    Otroligt skönt att läsa din blogg och alla sunda funderingar du har. Tack!

    Svar: Vad kul att höra! :) Välkommen hit!
    Mican

    2013-10-15 | 22:22:17
  • Julia säger:

    Åå tack för att du skrev det där inlägget! Jag har alltid känt att folk gör sex till en jättestor grej,och det känns som att tjejer "ska" må dåligt om det inte är värsta romansen under sexet. Tror man måste avdramatisera sex. Och vad gäller våldtäkter så måste man som sagt sluta måla upp de utsatta som offer.

    Svar: Alltså, dom som utsätts för våldtäkter är ju offer. Brottsoffer. Att vara ett offer för nåt betyder ju dock inte att en är förstörd för resten av livet eller helt handlingsförlamad.
    Mican

    2014-03-23 | 23:09:53
  • Anonym säger:

    Tack! Väldigt bra och tänkvärd text som slår med hammaren i spiken direkt in i träet. Jag har svårt, väldigt svårt att erkänna det för andra, och till och med för mig själv att det har hänt mig. "För det är så hemskt". Tack igen.

    Svar: Tack själv för peppen!
    Mican

    2014-05-10 | 20:55:52
  • Min säger:

    Den var så bra..så nu är den delad

    2014-05-10 | 21:34:09
  • E säger:

    mycket bra skrivet! jag får väl representera den skaran vars liv blev förstört, mina våldtäkter hände när jag var liten vilket triggade en bipolär sjukdom som jag alltid får slåss mot och alltid leva med. jag önskar jag hade kunnat ruska av mig och gå vidare men det var svårt när man var liten och ingen trodde en.

    Svar: Alla reagerar olika, och har såklart olika möjlighet att återhämta sig beroende på vilket stöd en får av omgivningen. En kan inte välja att "ruska av sig", och en är inte svag för att en mår dåligt över övergreppet. Tack för att du delade med dig av din berättelse, all kärlek till dig <3
    Mican

    2014-05-11 | 19:37:29
  • I säger:

    Snubblade över denna artikel då jag letat länge efter n

    2014-05-26 | 05:13:59
  • Anonym säger:

    Jag blev våldtagen när jag var 15, nu är jag 45. Hemskt om mitt liv efter 15 skulle setts som förstört... Det blev svårare, det blev annorlunda. Men jag har och har haft ett lyckligt liv ändå.

    2016-06-21 | 07:27:22

Kommentera inlägget här: