moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Who run the world!?

Kategori: Feminism och genus

 
 
WHO RUN THE WORLD!? GIRLS! Så sjunger hon, Queen B, och shak:ear loss. Min första instinkt när jag hör låten är PEEEPP! Men när jag tänker efter är den bara hemsk. 
 
Det är inte kvinnor som styr världen. Överhuvudtaget. Den här låten och fraser som "Girlpower" och "Girls rule, boys suck!" är bara tomma slag i den patriarkala luften. Folk brukar ju säga att det är kvinnor som styr "i hemlighet" men det är helt enkelt inte sant. Om kvinnor styrde skulle vi inte bli förtryckta liksom, utsättas för våld pch sexuella trakasserier och sämre lön och allt det där.
 
Kvinnor har inte makt. Män sitter på makten. Och dom vägrar flytta på sig. Sorgligt är det. 
 
 
Jag fick göra en mer verklighetstrogen variant:
 

Kommentarer

  • Fanny säger:

    Jag har tänkt samma! Och även att denna låt är ett bevis på att kvinnor verkligen inte har den typen av makt som tex män har, eller vita personer. För det skulle aldrig gå att göra en låt som går "who run the world - men" eller "who run the world - white people"

    2014-04-10 | 12:14:06
  • Märta säger:

    Jag håller inte riktigt med. Ja, det är män som styr världen, men det är skillnad på "rule" och "run". Det senare betyder ju snarare vem som får världen att fortsätta, vem som sköter maskineriet liksom. Och det gör definitivt kvinnor(kvinnor står exempelvis två tredjedelar av all arbetstid). Grejen är att världen liksom hade stannat om kvinnor också levt som män(generellt sett nu, finns såklart många män som arbetar hårt). Det dåliga är ju att kvinnor inte får någon cred för detta, det är det som måste förändras!

    Svar: Sant! Tänkte inte på det, men det har du rätt i ju
    Mican

    2014-04-12 | 20:28:28

Kommentera inlägget här: