moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Män behövs i den feministiska kampen

Kategori: Feminism och genus

Jag kan bli jävligt irriterad på en attityd som dyker upp ibland inom feministiska kretsar. Det här med att män inte har någon plats alls i kampen, att de ska knipa käft och känna massa skam inför vilka förtryckande svin dom alla är. Missförstå mig inte nu, jag blir vansinnig på alla dom män som hoppar in i en diskussion som handlar om kvinnors erfarenheter/villkor/rättigheter/whatever och ba "men määäännen då ni överdriver det är kvinnorna som styr världen" för det är inte konstruktivt nånstans. MEN! Jag önskar att fler män skulle diskutera jämställdhetsfrågor, t.o.m vara drivande i dem! Hur fan tänker jag nu då, uttalad radikalfeminist som ju faktiskt ser att kvinnor är underordnade män?

Jo såhär va. Jag tycker det är skevt att män och kvinnor "görs olika", att vi hela tiden måste särskilja könen. Det är begränsande för alla. Utöver det ser jag en maktobalans mellan kvinnor och män, till mäns fördel. Att kvinnor globalt och historiskt sett förtrycks. Att män och manlighet värderas högre och jadajada. Att män är överordnade kvinnor alltså. Att dom har mer makt strukturellt sett osv. Denna överordning är dock ingenting som gynnar alla män, eller ens dom flesta. Dom flesta män får sämre liv pga skeva könsförväntningar och maktobalansen. 
 
Jag tror fortfarande att typ alla män förtrycker kvinnor på olika sätt MEN DETTA BETYDER INTE ATT JAG TYCKER ATT MÄN ÄR MONSTER som helst ska spärras in hela bunten och under inga som helst villkor få delta i feministisk kamp. Män väljer inte att förtrycka, lika lite som kvinnor väljer att bli förtryckta (nu pratar jag självklart mer omedvetet förtryck ej män som slår sina flickvänner eller liknande). Pojkar fostras in i en destruktiv mansroll som "tvingar dem" att bete sig rövigt för att passa in. Sen bör en självklart kräva av män (särskilt de som engagerar sig feministiskt) att reflektera över sitt beteende. Ofc. Men att enbart diskutera hur män förtrycker kvinnor räcker inte (det måste dock göras mer av detta, alldeles för lite snack och verkstad om saken). I min feminism är det högst intressant att diskutera på vilka sätt män far illa i patriarkatet. Och hur ska vi förstå det? Genom att lyssna på män såklart! 

Hörde ni det allesammans? Vi måste lyssna på männen! Oj oj, lite provocerande uttalande för en radikalfeminist kanske. Herregud män får ju all plats fucking hela tiden och kvinnor lyssnar alltid på mäns pladdrande och kan vi inte få nån jävla frizon invänder folk (med all rätt) och jag ba I hear ya folks, I hear ya. Jag menar inte att feminister alltid måste välkomna snubbar med öppna armar i alla sammanhang (det vore skevt). Allt jag säger är att - i min feminism kommer vi inte långt om vi inte är beredda att se att män lider av ojämställdheten. 
 
Patriarkatet suger! Kan det la sammanfattas med. Och nej, patriarkat är inte en term för "grupp män som ondskefullt smider planer på hur de ska behålla världsmakten och fortsätta förtrycka kvinnor". Det är ett system som både män och kvinnor upprätthåller. Mer om termen patriarkat här. 
 
P.S. Jag kan gissa att en del jämställdister kommer läsa detta inlägg och använda detta som ett "men varför diskuterar du inte med oss då, vi pratar ju om mäns rättigheter!?" och då vill jag ba säga: pallar ej. Pallar ej diskutera mansfrågor med folk som tycker att genus är trams eller inte tror att kvinnoförtryck existerar. Jag diskuterar mer än gärna hur män far illa osv men inte med folk som tror att feminism gör mer skada än nytta. 
 
 

Kommentarer

  • Calle säger:

    Jag håller med dig. MEN en ska ju orka också! Jag känner mig bara helt slut och orkeslös på grund av allt skit som patriarkatet öser över mig. Jag orkar inte med män* som är ÖVERALLT och tar all jävla plats och andas upp min luft. Orkar inte! Och sen ska en vara trevlig också...
    Om jag fick finnas till i en frizon, om jag fick tänka mina tankar och leva mitt liv utan att männen* ska komma och tränga sig på hela tiden, då tror jag att jag skulle orka prata med de vettiga männen. Men som det ser ut i mitt liv nu? Nä.

    *=inteallamän

    Svar: Nej och alltså det är ju en helt annan sak att inte palla ta den diskussionen, än att aktivt motarbeta den. Jag har full förståelse för att en vill slippa män liksom. Separatism är awesome och det behövs.
    Jag menar som sagt inte att män ska välkomnas överallt eller att alla feminister måste dra på storsmajlet och goda tonen när män joinar :)
    Mican

    2014-08-15 | 15:19:27
    Bloggadress: http://calleism.wordpress.com
  • Freja säger:

    JA, männen behövs, och de behövs framförallt för att belysa för andra män att de beter sig sexistiskt, rasistiskt och/eller patriarkalt! Där ser jag att feministiska män kan göra en enorm nytta! Som när min man på sitt jobb gick in i en gnällig diskussion om att det var en (den enda) kvinnliga kollegan som blivit utvald att resa på en teknisk konferens om hydraulik i Italien. Diskussionen gick ut på att hon blivit vald bara för att hon var kvinna. Min man frågade då "Vem av oss är det som arbetar med hydraulik?" Ja, jo, det var ju hon. "Och vem av oss är det som kan italienska?" Ja, jo, det var ju hon. Sen dog den diskussionen ut. Fler sånt, hela tiden, överallt, DET vill jag att männen ska göra. För de är där vi kvinnor inte är!

    Svar: Haha alltså hur lite folk tänker ibland!
    Mican

    2014-08-16 | 00:56:54
    Bloggadress: http://frejareddevil.wordpress.com
  • Vanessa säger:

    Jag håller också med. Fattar att folk är trötta på män som tar över diskussioner, och att uppmana män att lyssna och ta till sig är nödvändigt, men ibland ser jag att någon uppmanar män i allmänhet att "backa, håll käften, lyssna. Du kan inte föra kvinnors kamp, bara stödja den", men jag tänker lite mer "lyssna, läs på, joina kampen, stå upp för kvinnor, för kampen i dina kretsar, men tala inte om för oss hur vi borde föra den".
    Ibland låter det som att män inte får vara engagerade alls utan bara ska lämna plats, men det går att göra båda.

    2014-08-18 | 11:15:48
    Bloggadress: http://flox.nu
  • Maj säger:

    bra inlägg! :-) Håller med dig

    2014-08-19 | 13:49:39
  • When Darkness Falls säger:

    Vad bra att du skriver om det här just nu för det är något jag tänkt på mycket sista tiden. Många män är säkert som jag och respekterar när grupper de inte tillhör säger åt dem att hålla käften. För mig innebär det att jag inte vill lägga mig i i den offentliga debatten, även om jag jobbar med mig själv och mina föreställningar ändå.

    Men jag tystnar och vågar varken fråga eller försvara. Och det är inget jag anser önskvärt från män. Frågor som bygger på äkta intresse och män som gör som Frejas man t ex - det är något jag välkomnar av hela hjärtat.

    Att alla inte orkar svara och förklara alltid i varenda situation är en annan sak och det måste man också respektera.

    Svar: Ja blir skevt!
    Och självklart, en kan ju inte komma in som man o ba förvänta sig att få allt serverat på silverfat och att alla ska tystna o lyssna hänfört liksom.
    Mican

    2014-08-21 | 12:29:16
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Me säger:

    Jag har undrat väldigt mycket över varför många feminister uttryckt vilja att föra kamp för att kvinnor ska få rätt till jämställdhet med männen i en värld av kvinnoförtryck och samtidigt inte krävt att män som inte vill att kvinnor ska förtryckas ska delta i denna kamp -utan tvärtom krävt att inga män ska hjälpa kvinnor! Det skulle ha varit som att mörkhyade i USA skulle krävt att föra kriget mot slaveriförtrycket utan hjälp från ljushyade som ville avskaffa slaveriet! Kontraproduktivt.

    2014-08-29 | 22:49:09

Kommentera inlägget här: