moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vi hatar er inte, vi är rädda för er

Kategori: Feminism och genus

"Män, ni gör mig till någon jag inte vill vara!" är rubriken på ett mycket populärt inlägg hos Kickan Wicksell. Många feministiska bloggerskor höll med om kärnpoängen och har spunnit vidare på det i sina egna bloggar, exempelvis Lady Dahmer och Mondokanel.
 
Ni borde egentligen läsa åtminstone Kickans inlägg för att kunna sätta det jag skriver i ett sammanhang. I korthet handlar det om att hon (och många andra kvinnor) beskrev hur jobbigt det är att vara kvinna i det offentliga rummet eftersom så många män avkräver kvinnor på uppmärksamhet och blir sjukt otrevliga om dom inte får det. I kommentarsfältet fullkomligen vällde det in män (och några kvinnor) som tyckte att det var taskigt av kvinnor att försöka undvika män. Det raljerades om att det var elakt generaliserande och synd om dom snälla män som faktiskt tagit mod till sig och vågat säga hej till en tjej, typ. 
 
Och som vanligt, så beskylls vi som ifrågasätter mäns beteende för att vara manshatiska. Men alltså. Kan ni anteckna flitigt det jag skriver här nedanför?
 
Det är inte som att vi raljerar över hur män inte förtjänar vår uppmärksamhet ba för vi har nåt slags ogrundat förakt mot män. Jag lovar. 
 
Det handlar om att kvinnor ofta behandlas illa av män. Många olika män. Därför kan det som kvinna vara förknippat med stort obehag när en snubbe tar kontakt, för hon kan inte veta hans intentioner - det kan vara en genomsnäll man (for real) eller en av dom där som börjar ofreda henne vid minsta lilla invit. Det står inte skrivet i pannan på dom liksom.
 
Du som tycker att Kickan (m.fl) är fördomsfull mot män när hon säger att hon undviker kontakt - försök sätta dig in i en kvinnas situation. Är det verkligen så konstigt att kvinnor känner obehag kring män? Är det verkligen rätt av dig att beskylla kvinnor för att vara taskiga när dom berättar om sin rädsla? 
 
Förstår ni inte att det ni kallar hat i grunden är rädsla? Kan ni inte fatta hur fel det är att skälla på någon som förtrycks och som uttrycker sin rädsla för att bli förtryckt? Inser ni inte att ni stödjer förtryckaren genom att inte stödja den förtryckta?
 

Kommentarer

  • Jessica säger:

    Hej! Jag är bara lite nyfiken på om du satt på pendeltåget mot Märsta idag? Annars var det en tjej som var väldigt lik dig. Hade velat tacka för en bra blogg men kan ju likaväl göra det här!=)

    Svar: Ja det var jag! Fett synd att du inte gick fram, hade känt mig så känd och cool då ;)
    Mican

    2014-02-11 | 20:47:55
  • J säger:

    Hej, förlåt på förhand om frågan är korkad. Relativt ny i det här men jag försöker mitt bästa för att sätta mig in i olika personers situationer.

    Men är det inte precis det här du skriver om i inlägget? Om en man hade velat komma fram på pendeln och tacka för en bra blogg så hade det inte gjort att du känt dig cool, utan snarare rädd och misstänksam? Känns som ett bra tillfälle att spinna vidare på det, om nu inte poängen flugit mig över huvudet helt.

    Vänligen,
    J

    Svar: Haha va roligt att du frågade, för slogs själv av samma tanke igår.
    Risken för att jag skulle tycka det var obehagligt att en främling kom och tackade mig för en bra blogg skulle öka om det var en man, för då skulle jag nog kunna oroa mig lite för att han egentligen hatar feminister och typ ville mörda mig. Hehe.

    Men det beror också på hur snubben hade sett ut samt hur han tog kontakt. Om han gick fram och direkt sa, "jag läser din blogg och måste ba säga att den är hur bra som helst" med ett leende på läpparna och stå en bit ifrån så skulle jag bara bli glad. Jag tycker att det går att som man ta kontakt med kvinnor utan att skrämmas, beror liksom på vad syftet med kontakten är och hur en gör. Ibland frågar män mig om typ vägdirektioner och det lyser liksom tydligt igenom att det enda dom vill är att veta vägen, inte kräva mig på något.
    Mican

    2014-02-12 | 10:01:02
  • ♥ only säger:

    Bra skrivet!

    2014-02-12 | 13:19:11
    Bloggadress: http://onlyfp.blo.gg/
  • Tetra säger:

    Jag skrev om det igår här http://tetriminos.blogspot.se/2014/02/ovalkommen-kontakt.html efter att ha sett ett stolpskott i kommentarsfältet som på fullaste allvar hävdade att kvinnor som blir ofrivilligt kontaktade och trakasserade var privilegierade. Ska det vara så jävla svårt att fatta att en ibland helt enkelt inte vill ha kontakt?

    Svar: Men eller hur!
    Mican

    2014-02-13 | 10:26:12
    Bloggadress: http://tetriminos.blogspot.se

Kommentera inlägget här: