moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

DRA INTE ALLA MÄN ÖVER EN KAM HALLÅÅÅ JAG DÅ

Kategori: Feminism och genus

Asså åååh omg va trött jag blir på dessa män(niskor) som totalt kapar en debatt om strukturer/ventilationsutrymme med "ALLA MÄN ÄR INTE DUMMA JAG ÄR SNÄLL NU ÄR DU ELAK SOM DRAR MIG ÖVER SAMMA KAM SOM KVINNOHATARE JAG ÄR FAKTISKT SNEEEELL".
 
Men vettu allt handlar inte om dig. När nån säger "jag är så himla trött på när män bräsar ut sig på bussen" eller "usch vad män är slemmiga" eller "hur kommer det sig att män ofta utövar härskartekniker mot kvinnor?" så är det INTE läge för dig att vrida debatten till att handla om enskilda män. Ba kom över din kränkthet och inse att det är viktigare att kunna diskutera strukturella problem på ett praktiskt sätt (eller att kvinnor får utrymme att ventilera ibland) än att du ska slippa dras med generaliseringar om din grupp.
 
Så typiskt män (haha, där fick jag till en själv!), som ju är norm i samhället, att bli kränkta över att "klumpas ihop". Män (eller vita eller cispersoner) ses inte som en grupp på det sätt som kvinnor, rasifierade och transpersoner görs, för vita, cis, män är det "normala". Dom ses alltid som individer före kön/etnicitet/identitet. Därför blir det ofattbart jobbigt när nån generaliserar kring män. 
 
För jo, även om du är en individ så är du del i en struktur. Och män får privilegier kopplade till sitt kön. Du kan gärna söka på "privilegierad" i min sökruta här på bloggen för vidare förklaring av vad det innebär och hur du bör hantera dina privilegier. 
 
 
Flickvänsmaterialets lilla feministiska alfabet innehåller "inte alla män" hehe
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: