moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag svarar på era frågor - PART ONE

Kategori: Whatever

Här nedan kommer svaren på några av frågorna jag fått. Fortsätt för all del skicka in frågor! Fler svar kommer förhoppningsvis under helgen :)

Har du blivit tvungen att svara på irriterande frågor om feminism av kompisar som inte gillat att du är feminist? Hur har du hanterat det?

ASSÅ GUD JA! Eller majoriteten av mina vänner som inte är feministiskt medvetna/intresserade har ju vett att välja andra samtalsämnen, men många irriterande (dumma och agressiva) frågor har jag fått främst från familj och släkt (som menar väl men beter sig puckat).

Jag hanterar det på olika sätt beroende på dagsform. Ibland tar jag en pedagogisk debatt, ibland snäser jag av. Jag brukar också tänka – vad vill jag åstadkomma? Vill jag försöka förändra personens synsätt eller helt enkelt bara att personen ska sluta säga sånt här i min närhet? Om det är det senare alternativet brukar jag säga hur ledsen det gör mig att få höra sånt och att jag tycker det är jobbigt när någon nära ifrågasätter mitt engagemang, då brukar folk skärpa sig.

Dom flesta av mina vänner är dock väldigt ödmjukt inställda, dom vet att jag kan mer än feminism och jämställdhet och respekterar det jag säger.

Favoritmat? Favoritdjur? Favoritmusik? :)
SKALDJUR kan aldrig bli äkta vegetarian pga detta! KATT (som husdjur ej mat hehe). PEPPIG GAMMAL MUSIK (typ 60, 70, 80-tal)

Är du kristen?
Jag har gudstro, men sållar mig inte till någon religion.För mig kan inte ”gud”förstås av människor på det sätt som religiösa försöker få det till, med biblar o regler o grejer. För mig är gud en kraft som finns i världen, överallt, och som även skapade världen. Jag tror på evolution o allt sånt men jag tror inte att det finns en ”logisk” förklaring till allt, utan det finns”övernaturliga” (så knäppt ord) väsen. Det här är ingenting som jag försöker övertyga nån om, för jag tror inte att en kan resonera sig fram till det, utan tron är för mig en känsla av harmoni och att tillhöra något utanför mig själv. Jag kan känna detta olika starkt olika dagar och är väldigt tvivlande, samtidigt som jag bara känner den här närvaron.

Du är ju tjejjoursaktiv, får man mejla dig om man vill berätta om något jobbigt men tycker att det känns bättre att få svar från just dig än från någon man inte vet vem det är från tjejjouren?
Det går jättebra att mejla mig! Enklast nås jag på [email protected]. Det kan ta ett tag innan jag svarar, men jag svarar på allt :)

Kommentarer

  • kyrksyster säger:

    Människan är obotligt religiös var det nån som sa. Så är det ju. Lämnar man tron man fått med sig, letar man snart fram en annan. Man kan tro på ateismen eller tarottkort.

    Men om nu Gud finns så måste han ju bevisa det. Det gjorde han genom att bli människa. Vid ett bestämt tillfälle i historien steg Gud ner och blev människa. Levde, undervisade, botade. Avrättades för att tre dagar senare uppstå. På rekordtid spreds rörelsen.

    Det är ju det det handlar om, inte en massa regler.

    Svar: Jag tror iofs inte på Jesus eller nåt av det som står i bibeln. För mig är gudstron nåt annat
    Mican

    2014-05-23 | 19:33:38
    Bloggadress: http://kyrksyster.wordpress.com/
  • pelle pettersson säger:

    gomorron mican, jag har en liknande tro,utan heliga böcker och profeter det är nog ganska vanligt bland folk som är sekulariserade.

    Svar: så kanske det är :)
    Mican

    2014-05-24 | 06:36:27
  • kyrksyster säger:

    Du får naturligtvis tro vad du vill. Men om din tro bara är din, hur stor chans är det då att den är rätt? Rätt för dig kanske, men objektivt sann?

    Att Jesus var född ca 7 före Kristus(!) och korsfästes och dog på våren 33 efter Kristus är en historisk sanning. Vem han var kan diskuteras.
    Men många mötte honom som uppstånden.Den kristna tron spreds på rekordfart. Många dog som martyrer. Alla apostlarna utom Johannes dog för sin tro.
    Idag är ca 2 miljarder människor kristna.

    Svar: Försöker du ärligt talat argumentera för att kristendom är "den rätta läran"? Vad tramsigt. Isåfall kan islam eller hinduism lika gärna vara "den objektiva sanningen". Hade du fötts i ett land där någon annan tro än kristendom varit i majoritet hade du ju liksom garanterat trott att det var det rätta att tro på (även om det kan vara svårt att erkänna för sig själv).
    Mican

    2014-05-24 | 17:39:57
    Bloggadress: http://kyrksyster.wordpress.com/
  • Anonym säger:

    Lol, var nyss inne och kollade artisterna för årets Summerburst. Wow. Fint. Vad kul. http://summerburst.se/goteborg/artister/

    Svar: It's a mans world
    Mican

    2014-05-24 | 21:16:21
  • kyrksyster säger:

    Jag försöker bara få dig att tänka lite längre än till att utgå från att din hemsnickrade tro är mer trolig än andras.

    Svar: Det är inte jag som hävdar att min tro är "den rätta". Det är du som försöker göra det med din tro.
    Mican

    2014-05-24 | 22:11:26
    Bloggadress: http://kyrksyster.wordpress.com/
  • pelle pettersson säger:

    ett råd till en ung sökare; guds existens går aldrig att bevisa eller motbevisa ,en kan bara tro,om någon säger att hen VET om guds vilja eller så ,så är det inte sant .en kan inte veta,en kan bara tro

    Svar: Exakt!
    Mican

    2014-05-25 | 08:05:48
  • kyrksyster säger:

    Nu är det väl så att kristendomen tros på av nästan halva jordens befolkning. Men din tro är bara din.


    Att göra sig så oberoende är starkt. Märkligt om bara du har rätt...

    Svar: Jo fast för inte alltför länge sen trodde ju alla att jorden va platt såatteeh... Det är bara löjligt att argumentera för att gud finns eller inte finns eller att en viss religion är "den rätta", leder inte till nåt utom typ våldsamma korståg.
    Mican

    2014-05-25 | 18:21:15
    Bloggadress: http://kyrksyster.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: