moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vi måste sluta håna tjejiga tjejer

Kategori: Feminism och genus

Jag har en sak att bekänna. Något som jag skäms så otroligt mycket över. Knappt vågar skriva för en feminist ska inte känna såhär. 
 
Fram tills rätt nyligen så har jag föraktat tjejighet. Asså verkligen tyckt att tjejiga tjejer (som sminkar sig, fnittrar, går försiktigt fram, ger många komplimanger, visar mycket känslor och omsorg om andra osv osv) är fjantiga. Lyssna på låten Stupid Girls av Pink så får ni en musikalisk version av mitt forna kvinnlighetshat. 
 
Jag har på olika sätt nedvärderat och hånat tjejighet och tjejer. Både in their face och mer subtilt. Jag har exempelvis:
 
- Högljutt deklarerat att jag tycker det är löjligt att hålla på och fixa med sitt utseende när det vankats smink- och klädsnack bland mina polare.
- I rollen som fotbollstränare förklarat för tjejerna att dom behöver va lite mer manliga (och med det menat hårdare, modigare, bättre) på matcher och träningar
- Tagit avstånd från att göra vissa saker för att det är "tjejigt" (och därav löjligt)
- Skämtat om hur tjejers shorts mer liknar trosor (yes vi fick in lite slutshaming också!)
- Blivit irriterad på tjejer som visar starka känslor (asså typ skriker av glädje när ens idol kommer förbi eller gråter över nåt jag tyckt var en skitsak)
 
Mitt tjejighetsförakt har jag använt lite som ett försvar för att palla bryta mot normer själv (typ: det är okej att jag inte sminkar mig, det är dom andra tjejerna det är fel på). I yngre dar var jag arg på tjejiga tjejer för att på senare år tycka synd om dom för att dom är så förtryckta av patriarkatet. Stackars stackars stupid girls som inte kan man up, typ. Men jag själv är mycket bättre, för jag är mer manlig, ja faktiskt lite av en pojkflicka. 
 
Inte bara jag själv har tagit stolthet i att vara "pojkig" för ojojoj kan inte ens räkna på 40 händer och fötter hur många gånger jag fått komplimangen att jag "inte är som andra tjejer". Och ba solat mig i glansen av att vara lite bättre, smartare, starkare, rationellare, roligare, modigare eller helt enkelt - manligare. 
 
Så jävla roligt att jag gått omkring och trott att jag själv var så mycket friare från könsförtrycket än alla dumma fjolliga tjejer när just dessa tankegångar är fett patriarkala. Jag har internaliserat kvinnohat, patriarkatets grundsten, och återskapat den felaktiga föreställningen att män och manlighet är bättre än kvinnor och kvinnlighet.
 
Om ni inte märkt det så finns det en allmän uppfattning i samhället att män är bättre än kvinnor. Tjejer kan uppmuntras vara mer manliga för det är att klättra uppåt men BIG NO NO att killar beter sig som tjejer det är ju bara skrattretande hahahaha, oj så roligt med en man i klänning eller en kille som visar mycket känslor och omtänksamhet han måste ju bara vara bööög. Asså ni fattar grejen, såhär låter det. 
 
Först för typ ett år sen fick jag en livsomvälvande insikt, a halleluja moment, ett uppvaknande, polletter som föll ner, alla hästar i stallet kalla det wtf ni vill men jag fattade att TJEJER ÄR BÄTTRE ÄN KILLAR. It's true! Det är män och manlighet som förstör världen! Tjejighet skapar fred, glädje, omtanke om varann och fluffiga enhörningar (amen ni fattar). Sen ofc finns det tjejer som är macho och äcklar sig och killar som är fett bra och feminina men faktum är att maskulinitet är problemet och femininitet lösningen. Manlighet är förtryckande och män ägnar sig åt manlighet i högre grad än kvinnor. Jag säger som Fanny Åström: En död mansroll är en bra mansroll.
 
Jag har feminismen och feminister att tacka för denna viktiga insikt. Feministisk analys har hjälpt mig att göra en tvärvändning och gå från att förakta kvinnlighet till att avsky manlighet, vilket är mycket vettigare. Jag hoppas att ni alla ska komma till samma insikt snart så att vi tillsammans kan skandera: LÄNGE LEVE TJEJIGHET! DÖD ÅT MANLIGHET!
 

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    matriarkat är nog lösningen,jämställdhet räcker inte

    Svar: Vi kan börja med jämställdhet o sen avgöra om det behövs mer ;)
    Mican

    2014-04-28 | 18:32:28
  • Anonym säger:

    Jaha, då var inte mångfald värt något längre eller att man ska få vara den man vill...??

    Svar: Vad dillar du om?
    Mican

    2014-04-28 | 20:01:38
  • ett ritstift i din rumpa säger:

    har tänkt skriva om det här en tid, så tack för att du gav mig inspirationen att äntligen göra det! :)

    Svar: :)
    Mican

    2014-04-28 | 22:24:51
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • Heinz säger:

    Är en fågel bättre än en fisk? Kvinnor och män är olika, ingen är bättre än eller sämre, det går inte att jämföra.

    Svar: Haha älskar att du jämför kvinnor o män m fåglar o fiskar? :p Men jo, kvinnor är bättre. Vem är det som är mest våldsam? Startat typ alla krig? Just det, män.
    Mican

    2014-04-29 | 09:42:25
  • Linnea säger:

    Alltså wow. Jag känner EXAKT likadant! Skrämmande hur patriarkatet kan få vitt skilda individer att falla in i samma destruktiva tankemönster. Tror också det var för att jag inte passar in i den traditionella kvinnorollen, och för att på något sätt förhålla mig till detta valde jag att se ner på de tjejer som betedde sig "tjejigt" istället för att se ner på förtrycket uppifrån. Själv kom jag till insikt alldeles nyligen i Paris - det krävdes att förtrycket skulle bli extremt påtagligt för att jag skulle inse att det existerar i Sverige också, bara mer diffust och därmed svårare att skönja. Tack för en bra blogg.

    Svar: Ibland är en jävligt trögfattad :)
    Mican

    2014-04-29 | 13:52:18
    Bloggadress: http://linneasmemoarer.blogg.se
  • When Darkness Falls säger:

    Mäns bristande logik i de här frågorna är både komiskt och tjatigt. Heinz jämför två djurarter, fåglar och fiskar för att göra en poäng när han jämför kvinnor och män.Kvinnor och män tillhör samma art ditt dumma spån. Men förmodligen känns det helt logiskt för Heinz och andra män att göra liknande jämförelser eftersom de anser att männen är synonyma med arten människa och kvinnorna är märkliga djur av en annan art som varken går att förstå sig på eller behandla jämlikt.

    Svar: Jamen såg du hens andra jämförelse då? HAHA dör fortfarande av skratt. Under mitt inlägg om att en inte ska skälla på enskilda köttätare skrev hen "Det är ungefär som att säga att man inte kan kräva av en individ att sluta våldta om han lever i en våldtäktskultur."
    Får bara stå kvar för att det är så jävla roligt hahahaha
    Mican

    2014-04-30 | 09:00:22
    Bloggadress: http://wdarknessfalls.wordpress.com/
  • Maj säger:

    Jag har aldrig känt mig passa mig in i den typiska kvinnliga könsrollen alls. Till en början var jag också emot allt det tjejiga, och jag önskade att jag var mer man än kvinna för män verkade alltid så kontrollerande, stabila, duktiga på allt. Tycker det är så extremt orättvist att män är fysiskt starkare. Nu idag kan jag känna att jag är lite avundsjuk på alla tjejer som är "tjejiga" jag saknar att jag inte har tjejkompisar som säger fina saker till mig, uppmuntrar mig, har tjejgäng, tjejkvällar, stöttar mig. Jag känner mig inte kvinnlig alls överhuvudtaget. Jag avundas tjejer som ger starka känslouttryck,framför allt glädjen, att bara skrika ur sin glädje, att visa mer kärlek genom kramar. och jag vet inte om de handlar om att de känns som att tjejer som inte faller in i de ramarna inte blir lika omtyckt.

    Svar: Alltså tjejgemenskap <3 känner igen mig i det du skriver
    Mican

    2014-04-30 | 09:45:15
  • Aida säger:

    Alltså, jag vet inte om jag håller med dig, till viss del kanske.

    Jag är glad att du inte föraktar tjejiga tjejer längre, för att göra det är att stå på patriarkatets sida och säga att vi tjejer aldrig kommer att bli lika bra som männen. Och att allt som förknippas som tjejigt är dåligt.

    Däremot så är inte bilden av denna typiskt tjejiga tjej bara rosa fluffiga moln och enhörningar. I den bilden finns också en del där tjejer fryser ut andra tjejer som inte lyckas leva upp till idealen.



    Svar: Men alltså mjaaaaa jag ser inte det som en "tjejighetsgrej" utan snarare en effekt av att patriarkatet tvingar kvinnor att konkurrera (finns ba plats för en "bra kvinna" som duger åt männen, kolla alla filmer ever typ).
    Mican

    2014-05-02 | 12:28:19
    Bloggadress: http://www.aidal.se

Kommentera inlägget här: